سالانه حدود 7.5درصد از مردم جامعه به خاطر هزینه های درمانی زیر خط فقر می روند.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل: دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت امروز 24 مهر در همایش بزرگ دست اندر کاران نظام سلامت که در سالن همایش های رازی برگزار شد افزود: برای رسیدن به چشم انداز ایران 1404 وزارت بهداشت نقشه جامع علمی کشور، نقشه تحول نظام سلامت و نقشه علمی حوزه سلامت را با توجه به برنامه ی  کشورهای مترقی در زمینه بهداشت و درمان طراحی کرده است.

وی گفت: مهمترین اهرم برای رسیدن به این چشم انداز شورای عالی و امنیت قضایی است که این شورای مصوبات خوبی همچون حذف مالاریا، تصویب نقشه تحول نظام سلامت و اجرایی شدن پزشک خانواده در شهرها را داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد ،که در حال حاضر پرداخت از جیب مردم برای هزینه های درمانی بیش از 50 درصد است و سالانه حدود 7.5 درصد از مردم جامعه به خاطر هزینه های درمانی زیر خط فقر می روند به طوری که در کشورهای دیگر سهم پرداخت دولت و بیمه ها برای هزینه های درمان بیش از 70 درصد است.

وی  اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته حدود 83/16 درصد مردم کشور تحت هیچ پوشش بیمه ای قرار ندارند، همچنین 83 درصد مردم بیمه و 5 درصد آنها تحت پوشش 2 یا 3 بیمه همزمان قرار دارند.تمام تلاش ما این است که 16 درصد مردمی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه نیستند را بیمه کنیم.
 
دستجردی عنوان کرد: طی سالهای اخیر بودجه وزارت بهداشت به جای روند صعودی، روند نزولی داشته و من از دست اندرکاران می خواهم تا این پیام را به گوش مسئولین برسانند و در بودجه ریزی به ما کمک کنند.

نظام ثبت سرطان ایران پیشرفته ترین نظام ثبت منطقه است

وزیر بهداشت به برنامه های در دست اقدام این وزارتخانه اشاره و تصریح کرد: ایجاد سامانه یک پارچه اطلاعات بهداشتی کشور، مطالعه بار بیماری ها و عوامل خطر، مطالعه ی زیر ميزی ها و پیمایش ملی سلامت روان در دست کار این وزارت خانه قرار دارد.

همچنین مطالعه شاخص های 5 گانه سلامت و جمعیت در ایران بعد از چند سال انجام شده که به زودی اطلاعات آن استخراج می شود.

وزیر بهداشت ،در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نظام ثبت سرطان در کشور متحول شده است به طوری که آمار ثبت سرطان از 18 درصد در سال 75 به 95 درصد در امسال رسیده است و ما تنها کشور در منطقه هستیم که آمار ثبت سرطان پیشرفته ای داریم.

وی به بخش آموزش و تربیت نیروی انسانی اشاره و افزود: در واقع با توجه به سند آمایش سرزمینی می توانیم بگوییم در هر منطقه و شهر چه تعداد نیروی انسانی و با چه کمیتی نیاز داریم.ما در تربیت پرستار و کمبود آن مشکلاتی را داریم که برای رفع این معضل اقداماتی انجام شده که به زودی اعلام می شود.

دستجردی گفت: هر چقدر کشورها توسعه یافته تر بشوند نیاز آنها به خدمات بهداشتی افزایش پیدا میکند.بنابراین وزارت بهداشت سعی می کند،که به سمت ارائه خدمات پایه ای و پیشگیرانه حرکت کند و در این مسئله از تجارب دیگر کشورها نیز استفاده کند و ضعف هایش را جبران کند.

وی ادامه داد: 27 درصد تولیدات علمی خاورمیانه مربوط به ایران است و حدود 40 درصد محصولات علمی در علوم پزشکی جهان مربوط به ایران است و این موفقیت ها در صورتی است که ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهد.
 
 تولید 250 دارو و مواد اولیه دارويي در دستور کار قرار گرفته است


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد بر اساس نقشه جامع علمی کشور ما موظف هستیم سالانه 280 پتنت در حوزه سلامت، اشتغال سالانه 850 دانش آموخته پژوهشگر، فعالیت 60 پژوهشگاه و مرکز رشد و دستیابی به سهم 2 درصدی از بازار جهانی محصولات سلامت برسیم.

وی به بحث دارو ها اشاره و افزود: دولت حمایت خوبی از بخش دارو ها داشته و تمام سعی خود را انجام می دهیم که تا پایان سال از بیش از 10 داروی دیگر رونمایی کنیم.هم اکنون روی 250 دارو و مواد اولیه توسط متخصصان کشور کار می شود تا بتوانیم توان تولیدمان را بالا ببریم.


وزیر بهداشت به برنامه پزشک خانواده به عنوان یک برنامه کلیدی اشاره و عنوان کرد: اهداف اصلی این برنامه برقراری عدالت در سلامت، افزایش پاسخگویی در بازار سلامت ، ارائه خدمات بهداشتی، کاهش هزینه های غیر ضروری در بازار سلامت، افزایش پوشش خدمات سلامت است. تاکنون بیش از 20 هزار پزشک و 50 هزار تیم پزشکی برای شرکت در برنامه پزشک خانواده ثبت نام کرده اند./ع2

برچسب ها: هزینه ، مالاریا ، اهرم ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار