مشهد/

تداوم سرفه بیش از دو هفته مهمترین نشانه ابتلا به سل ریوی/ بیماری سل صد در صد قابل درمان است

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرفه بیش از دو هفته را از علائم هشدار دهنده ابتلاء به بیماری سل ریوی عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر محمد رضا جویا با اشاره به اینکه سل يك بيماري عفوني است كه در اثر مجموعه مايكوباكتريومهاي سلي ايجاد مي شود و در 80 درصد موارد ریه و در 20 درصد دیگر اعضای بدن از جمله استخوان ، پوست و کلیه را درگیر می کند گفت : تداوم سرفه بیشتر از دو هفته ، کاهش اشتها و وزن ، بی حالی ، خستگی زودرس، ضعف عمومی ، درد مفاصل ، سرماخوردگیهای مکرر و تورم غدد لنفاوی از دیگر نشانه های این بیماری به شمار می رود .

وی با اشاره به اینکه شایعترین شکل این بیماری سل ريوي است که از طریق تنفسی منتقل می شودخاطر نشان کرد :میکروب این بیماری از طریق هوا (عطسه و سرفه )به دیگران منتقل می شود و در محیطهای کوچک ، شلوغ ، بدون تهویه، مرطوب و کم نور امکان انتقال بیماری افزایش می یابد .

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ديابت ، سوء تغذيه ،سابقه دريافت خون ،سابقه مسافرت به كشور رافغانستان ، سابقه تماس با بيمار سلي در 5-10 سال قبل ،بيماري كليوي ،مصرف دخانيات ( سيگار ، قليان ) ،سابقه زندان ، آمنوره (قطع قاعدگي ) بدون دليل ، افزايش سن و سابقه بيماري سل درفرد از جمله عوامل زمینه ساز بروز این بیماری برشمردو افزود : بیماری سل صد درصد قابل درمان است و بیماری پس از شروع دو هفته از شروع درمان قابل سرایت نمی باشد .

دکتر محمد رضا جویا افزود : مهمترين راه تشخيص بيماري سل انجام آزمايش خلط سينه مي باشد كه بايد سه نمونه در عرض 2-3 روز از فرد گرفته شود و به آزمايشگاه ارسال شود ودر صورت تاييد بيماري فرد تحت درمان قرار گرفته و خانواده وي نيز از نظر بيماري بررسي مي شوند .

وی با اشاره به اینکه مشاوره وآزمايشات تشخيص بيماري سل و ارائه دارو در كليه مراكز بهداشتي درماني به صورت رايگان انجام مي شود گفت : درمان بيماري سل شش ماه طول مي كشد و مصرف صحيح دارو وتغذيه مناسب در طول درمان نقش به سزايي در بهبود حال بيمار دارد.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری سل اگر درمان نشود می تواند سالانه 10 تا 15 نفر را به این بیماری مبتلا کند تاکید کرد : لازم است اگر فردی نشانه های اعلام شده بیماری سل را دارد هر چه سریعتر به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کند. /س 

برچسب ها: سرفه ، سل ، ریوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.