مهار فعاليت نوعي از مواد شيميايي مي‌تواند هدف جديدي براي درمان اگزما باشد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان بيمارستان كودكان بوستون با انجام تحقيقات خود در مدل حيواني دريافتند كه مسدود كردن نوعي از واسطه‌هاي شيميايي كه در بروز بيماري‌هاي آلرژيك پوستي و آسم دخيل هستند مي‌تواند روند رشد بيماري اگزما را كاهش دهد.

براساس اين گزارش محققان افزودند دارويي كه بتواند مانع توليد اين مواد شيميايي و چربي‌ها به نام لكوترين B4  شود متعاقباً رشد التهابات آلرژيك پوستي را در موش‌هاي مورد مطالعه مبتلا به اگزما مهار كرده و باعث كم كردن سرعت بيماري و يا حتي متوقف كردن مسير آن مي‌شود و نيز حذف گيرنده‌هاي سلول‌هاي سيستم ايمني بدن كه به لكوترين B4  متصل هستند داراي اثر مشابهي است.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كه نوتدوفيل‌ها نيز يك نقش كليدي در بروز التهابات آلرژيك پوستي دارند كه محاصره لكوترين B4‌ و گيرنده‌هاي آن مي‌تواند درمان جدي و مؤثري براي اگزما باشد.

نتايج ديگر اين مطالعه افزود: در اگزما سلول‌هاي سيستم ايمني T به پوست حمله كرده و ايجاد خارش مي‌كنند و خاراندن پوست موقعيت هجوم ديگر سلول‌هاي ايمني به نام نوتروفيل‌ها را فراهم مي‌كند سپس ترشح چربي‌ها و مواد شيميايي به نام لكوترين B4‌ موجب ايجاد التهاب و عفونت پوست مي‌شود.

به گفته محققان، بسياري از افراد در نوزادي مبتلا به اگزما مي‌شوند با اين حال برخي از مردم همچنان تجربه عود و يا خاموشي بثورات پوستي خارش دار را در زندگي خود دارند كه حساسيت آنها در برخي شرايط در تماس با مواد خاصي مانند صابون‌ها و يا قرار گرفتن در موقعيت‌هايي نظير عفونت‌هاي دستگاه تنفسي و يا حتي سرما افزايش مي‌يابد.

گفتني است بيش از 15 درصد كودكان مبتلا به اگزما يا درماتيت آتوپيك هستند كه اين نوع بيماري التهابي پوستي، مي‌تواند بسيار تضعيف كننده باشد و يا حتي باعث بدشكلي پوست شود. /ح
برچسب ها: اگزما ، پوست ، موادشیمیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار