شهرستان شیروان با پهنه ای حدود دو هزار و 279 كیلومتر مربع، در 60 كیلومتری شرق بجنورد، مركز استان خراسان شمالی و در مسیر ارتباطی بجنورد - مشهد قرار دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ افق شیروان در آخرین یادداشت خود به معرفی شیروان پرداخت و نوشت:

شهرستان شیروان بر اساس سرشماری سال 90 دارای 43 هزار و 57 خانوار شهری و روستایی است كه 157 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده كه 89 هزار و 420 نفر از این جمعیت در مناطق شهری و مابقی در نواحی روستایی سكونت دارند.

شهرستان شیروان با پهنه ای حدود دو هزار و 279 كیلومتر مربع، در 60 كیلومتری شرق بجنورد، مركز استان خراسان شمالی و در مسیر ارتباطی بجنورد - مشهد قرار دارد.

ساكنان این شهرستان را دو نژاد ترك و كرد خراسانی (كرمانج) تشكیل می دهند كه جمعیت كرمانج ها به طور محسوسی بیشتر است.

این شهرستان دارای آب و هوایی كوهستانی با زمستان سرد و خشك از سوی شمال به جمهوری تركمنستان، از غرب به شهرستان بجنورد، از شرق به شهرستان فاروج و از جنوب به شهرستان اسفراین محدود است.

شهرستان شیروان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب همانند سایر مناطق استان خراسان شمالی دارای جمعیتی قابل توجه شاغل در بخش كشاورزی و دامی است كه علاوه بر آن شماری از مردمان آن در بخش تولید صنایع دستی نیز دستی در كار دارند.

صنایع دستی:

امروز شیروان با برخورداری از صنایع دستی چون فرش‌، قالیچه، گلیم، جاجیم بافی، نمدمالی، پوستین دوزی، بافتن دست‌كش، جوراب، شال‌گردن، كلاه، پاتابه، چوخه، چوخا، كیسه حمام، خورجین و جوال در این بخش از جایگاه مناسبی برخوردار است.

مكان های دیدنی و تاریخی:

چهارتاقی تیموری، آرامگاه امامزاده یحیی و امامزاده حمزه (ع)، برج و باروی تیموری، تپه ارگ در جنوب غربی شهر شیروان، تپه زیارت، تپه ماسوره، حسنیه حاج آخوند، غار پوستین دوز و قزلرقلعه زو ارم، از مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی شهرستان شیروان است.

صنایع و معادن:

اگرچه بیشترین اشتغال شیروان در بخش كشاورزی و دامداری است ولی در بخش صنعت و معدن نیز با داشتن كارخانه قند هزار تنی، نیروگاه گازی، كارخانه كشمش پاك كنی، یخ سازی، كارتن سازی، ریسندگی و بافندگی فعالیت دارد.

البته به علت فرسودگی ماشین آلات، برخی از واحدهای صنعتی این شهرستان با مشكل مواجه هستند ولی بازسازی و نوسازی این واحدها می تواند زمینه اشتغال بیشتر در این بخش را به این شهرستان بازگرداند.

قرارگیری شهرستان شیروان در حاشیه جاده آسیایی سنتو و مرز مشترك 70 كیلومتری با كشور تركمنتسان، موقعیت مناسبی را به این شهرستان داده كه بهره مندی از مزایای اقتصادی بخصوص كشاورزی و دامپروری، می تواند این منطقه را به جایگاه اصلی خود در تولید محصولات كشاورزی برساند.

فرماندار شهرستان شیروان می گوید: این شهرستان به دلیل برخورداری از آب و هوای كوهستانی با بارندگی مناسب از موقعیت خوبی برای تولید محصولات كشاورزی، دامی و طیور و شیلات برخوردار است به طوری كه بیشترین تولید ماهی پرورشی استان مربوط به این منطقه است.

'عبدالصمد صفرنژاد' در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی می افزاید: در سال های اخیر در بخش صنعت نیز اقدامات خوبی در این شهرستان صورت گرفته كه هم اكنون 28 واحد صنعتی در این شهرستان با سرمایه گذاری افزون بر 200 میلیارد ریال فعال است.

وی افزود: سال گذشته 200 هكتار زمین صنعتی به مزیت های شهرستان افزوده شده و با توسعه زیرساخت ها زمینه برای سرمایه گذاری صنعتی در این منطقه فراهم شده است.

فرماندار شیروان از نیروگاه سیكل تركیبی شیروان به عنوان مهم ترین پروژه نیروگاهی در استان خراسان شمالی نام می برد كه با تكمیل طرح توسعه آن نیاز الكتریكی استان تامین می شود.

وی توسعه آبیاری تحت فشار با هدف بهینه سازی مصرف آب در بخش كشاورزی را از طرح های مهم این شهرستان دانست و گفت: در این بخش 85 درصد هزینه ها توسط دولت تامین و 15 درصد نیز با سرمایه گذاری كشاورزی در قالب تسهیلات بانكی تامین می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، فردا به شهرستان شیروان به عنوان 'دارالمصلین' استان خراسان شمالی سفر می كنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار