کارشناس مسئول سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: افسردگی مادران باردار، احتمال بروز مشکلات ادراکی و رفتاری فرزندان را تا 30 در‌صد افزایش داده است.

سوسن رفیعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور افزود: رشد روانی و جسمی کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری دچار افسردگی بوده‌اند نسبت به هم‌سالان خود کندتر است.

وی ادامه داد: استرس بر سیستم ایمنی، گوارش، قلب، خواب و استراحت بدن مادر باردار تاثیر زیادی دارد.

کارشناس مسئول سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: عوارض برخی از استرس‌های شدید دوران بارداری در بزرگ‌سالی بروز می‌کند به‌طوری که جنین فردی نابهنجار و عصبی می‌شود و در مسائل ذهنی، عاطفی با مشکل برخورد می‌کند.

رفیعی تصریح کرد: بروز افسردگی در دوران بارداری می‌تواند در دوران پس از زایمان منجر به افسردگی شود و همچنین احتمال زایمان پیش از موعد نیز در آنها نسبت به دیگران بیشتر است .

وی خاطرنشان کرد: گاهی استرس‌های شدید منجر به بدبینی در مادر می‌شود، افسردگی، بی‌حوصلگی و حتی نگرش منفی نسبت به جنین را در مادر متظاهر می‌کند و آسیب‌های وارده به جنین جدی‌تر می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: مسئولیت متخصصان زنان و زایمان و ماماها در شناسایی زود‌هنگام موارد افسردگی در زنان باردار و اقدام سریع برای درمان آنها حائز اهمیت است./س   

برچسب ها: افسردگی ، مادران ، باردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.