عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئله تحول در حوزه‌های علمیه باید با سرعت بیشتری دنبال شود و روند کنونی در بخش تحول به نوعی کند است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست بررسی روند تحول در حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر خود به شهر مقدس قم بر مسئله تحول در حوزه‌های علمیه تاکید بسیار جدی داشتند، اظهار کرد: از نظر مقام معظم رهبری تحول در حوزه‌های علمیه امری لازم و یک سنت الهی است و حوزه‌های علمیه در راستای تحقق تحول وظیفه دارند که مدیریت صحیحی را در پیش بگیرند.

وی با اشاره به آثار و برکاتی که تحول در حوزه علمیه می‌تواند بر جای بگذارد و شیوه‌هایی که در راستای تحول باید به کار گرفته شود، اضافه کرد: مدیریت در پروسه تحقق تحول در حوزه مدیریت اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر تحول به درستی مدیریت نشود شاهد بروز آسیب خواهیم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تحول در حوزه به معنای کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی نیست، بیان کرد: شیوه‌های سنتی حوزه کارآمد بوده و در جریان تحول نباید این شیوه‌ها به فراموشی سپرده شود.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های علمیه ما شاهد سنت‌های نظیر مباحثه، احترام به اساتید و تفکر ژرف در مباحث هستیم که توجه و حفظ آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

خسرو پناه با تاکید بر اینکه تحول در حوزه‌های علمیه نباید قهقرایی باشد، افزود: تحول در حوزه به این معنا نیست که نظام اخلاقی و رفتاری حوزه که بر پایه معنویات بنیان نهاده شده است زیر پا گذاشته شده و به فراموشی سپرده شود.

وی اضافه کرد: تهذیب نفس و اخلاق از نکات مهم و ضروری برای طلاب علوم دینی است و نباید در تحقق تحول خدشه‌ای به آن وارد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در طول تاریخ برای حفظ دین و پاسخگویی به شبهات تاکید کرد: حوزه‌های علمیه همواره جلوی تهاجم شبهات را گرفته و از حریم دین با جدیت حفاظت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه امروز با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی نقش متفاوتی نسبت به گذشته داشته و وظیفه سنگینی بر دوش دارد، بیان کرد: مسئله تحول در حوزه‌های علمیه باید با سرعت بیشتری دنبال شود و روند کنونی در بخش تحول به نوعی کند است.

خسروپناه با تاکید بر پرهیز از ایجاد یاس و ناامیدی در روند اجرای تحول در حوزه تاکید کرد: رهبر انقلاب تاکید داشته‌اند که نباید بین قشر جوان حوزه افراط و تفریط و بی‌احترامی به بزرگان حوزه وجود داشته باشد و این رهنمود رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی نقش مدیران، فضلا، طلاب و صاحب نظران را در امر تحول حوزه مهم توصیف کرد و افزود: رهبر انقلاب در بیانات خود همه سلسله مراتب حوزه‌های علمیه را در امر تحول مخاطب قرار داده‌اند و بنا بر این در زمینه تحول همه باید تلاش کرده و به انجام وظیفه بپردازند./ج1

برچسب ها: تحول ، حوزه علمیه ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.