کلاهبرداران اینترنتی با حضور در فضای مجازی با ترغیب کاربران و جلب اعتماد آنها، همیشه سعی در فریب این افراد و کسب پول های بادآورده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، همیشه با پیشرفت علم و تکنولوژی فرصت برای حرکت رو به جلوی جوامع فراهم می شود، اما در این میان نیز با گسترش تکنولوژی راه برای پیشبرد اهداف مجرمانه برخی افراد سودجو نیز در مسیر جدید و راحت تری قرار می گیرد که روی کارآمدن اینترنت و شروع جرایم اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کلاهبرداری اینترنتی که در زمره کلاهبرداری های دیگر جایگاه مدرنیته را به خود اختصاص داده و از کلاهبرداری های سنتی پیشی گرفته است و معضلی پیچیده و بزرگ در جوامع بشری محسوب می شود و آنقدر در حوزه خود پیشرفت کرده که قوانین سنتی جوابگوی مجرمان این شیوه از کلاهبرداری نیست.

چاره ساز نبودن قوانین سنتی باعث شده تا مجرمان اینترنتی عرصه را برای خود با دید راحت تر در فضای مجازی جولان دهند چرا که تجارت نوین و پیشرفت فناوری اطلاعات راه را برای فعالیت آسان تر شرکت ها، ادارات و تاجران باز کرده تا با استفاده از این فرصت راحت تر به فعالیت های کاری خود بپردازند و اینجاست که سودجویان اینترنتی از فرصت استفاده با اجرای نقشه های کلاهبردارانه آن هم به صورت ناشناس و صرف هزینه و وقت کمتر وارد عمل می شوند و نه تنها اعتماد کاربران بلکه سرمایه آنها را به تاراج می برند.

عبدالله فتحی جرم شناس در خصوص کلاهبرداری اینترنتی می گوید: کلاهبرداری اینترنتی یکی از جرایم یقه سفیدهاست در این شیوه مانند دیگر شیوه های کلاهبرداری افراد فرصت طلب و سودجو برای رسیدن به اهداف و ثروت های بادآورده افراد ناآگاه را طعمه قرار داده و با جلب اعتماد آنها با روش های نوین اقدام به کلاهبرداری می کنند.

وی افزود: این مجرمان چند دسته اند کلاهبردارانی که با صرف هزینه در سطح بین المللی فعالیت می کنند، کلاهبردارانی که به مانند سارقان خرده پا تنها برای کسب درآمد اقدام به کلاهبرداری می کنند، افرادی متخصص که برای سرگرمی دست به این کار می زنند و افرادی که جاسوسانه برای از میان بدر کردن رقیب های تجاری خود و یا اخلال در سیاست های اقتصادی کشورهای دیگر وارد شبکه اینترنتی و محرمانه آنها می شوند در هر حال همیشه کاربران هستند که در معرض تهدید این افراد قرار می گیرند.

این جرم شناس در خصوص مجازات ها برای کلاهبرداری های اینترنتی گفت: مجازات های کلاهبرداری رایانه ای تقریبا شبیه کلاهبرداری سنتی است و از یک تا هفت سال به همراه پرداخت جزای نقدی مجازات دارد که البته نسبت به موقعیت اجتماعی و تعداد نفرات آنها فرد متغیر است به طور مثال اگر کلاهبرداری از سوی یک کارمند دولتی صورت گیرد این مجازات تشدید می یابد به گفته وی نگارش لایحه جرایم رایانه ای از دولت هشتم آغاز و کلیات آن در دولت نهم به تصویب رسید البته بخش مربوط به کلاهبرداری اینترنتی در آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود اما در سال 81 با دستور رئیس قوه قضاییه کمیته مبارزه با جرایم رایانه ای تشکیل و به درخواست دبیر شورای عالی اطلاع رسانی، طرح آی تی قوانین لازم در زمینه سوء استفاده های زیر ساخت های حقوقی و قانونی امنیت اینترنت مطرح و پیش نویس قانون مجازات جرایم رایانه ای از سوی کمیته مبارزه با جرایم رایانه ای تحت نظارت شورای عالی توسعه قضایی تدوین و در سال 84 به تصویب هیئت وزیران رسید.

فتحی در خصوص راههای پیشگیری از وقوع کلاهبرداری های اینترنتی گفت: هرگز به افراد در دنیای مجازی اعتماد نکنید، از ارائه اطلاعات بانکی به افراد نزدیک خودداری نکنید، به ایمیل ها با عناوین شرکت در قرعه کشی، برنده شدن در مسابقه یا مزایده، کمک های مالی، مشارکت سودهای معاملاتی و ... اطمینان نکنید.

فریب وعده های دریافت پول های کلان در قبال انجام کارهای وکالتی را نخورید برای انجام کارهای اینترنتی مانند ثبت نام، پرداخت شهریه، قبض، انتقال وجه و ... اطلاعات بانکی خود را در صورت استفاده از کافی نت در اختیار اشخاص ناشناس قرار ندهید و یا پس از انجام کار بلافاصله رمز خود را تغییر دهید.

از پسوندها و رمزهای ساده و رند مانند تاریخ تولد و شماره شناسنامه خودداری کنید.

در صورت ارائه اطلاعات بانکی خود به افراد دیگر سریعا و بلافاصله حساب خود را چک و رمز دوم کارت را تغییر دهید./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار