رئيس جمهوري اسلامي ايران و نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل در امور سوريه بر ضرورت برقراري صلح و آرامش در سوريه بر اساس تفاهم ملي و گفتگو تأکيد کردند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري؛ محمود احمدي نژاد شامگاه(يکشنبه) در ديدار اخضر ابراهيمي، اساسي‌ترين راهکار حل و فصل مسئله سوريه را تلاش براي ايجاد تفاهم ملي دانست و تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک اصل اساسي معتقد است که انتخاب حاکمان، آزادي، احترام و عدالت حق ملت‌ها است و هيچ کس نمي‌تواند در اين زمينه، براي ملت‌ها تعيين تکليف کند.

رئيس جمهور افزود: درگيري در سوريه به معناي گسترش دامنه ناامني در کل منطقه بوده و تلاش براي تجزيه سوريه با توجه به ساختار طايفه‌اي آن به معناي ناامني متوالي براي دهه‌هاي مستمر در اين کشور خواهد بود.

وي با تاکيد بر لزوم تلاش همگاني براي ايجاد تفاهم ملي در سوريه، گفت: راه حل بهبود وضعيت سوريه اين است که همه به اين نتيجه برسند که در سايه آرامش و امنيت مسائل سوريه حل و فصل شود و هيچ کس به دنبال تحميل ديدگاه و آراء خود بر اين کشور نبوده و مردم سوريه در يک انتخابات کاملاً آزاد نظرات خود را اعلام کنند و همه به حق و انتخاب مردم سوريه احترام بگذارند.

احمدي نژاد با بيان اينکه تاريخ هيچ‌گاه به عقب بازنمي‌گردد و جرياني رو به جلو است، تصريح کرد: همه بايد متوجه باشند که امپراطوري‌ها ديگر تجديد شدني نبوده و امروز بايد حق ملت‌ها را محترم شمرده و به استقلال و حق حاکميت آنها احترام گذاشت.

رئيس جمهور افزود: بايد نگاهمان به آينده باشد، چراکه اگر به گذشته برگرديم تفاهمي اتفاق نخواهد افتاد.

وي گفت: امروز هرکس که دلسوز مردم سوريه است بايد براي ايجاد شرايط لازم براي تفاهم و برقراري صلح و امنيت در اين کشور پافشاري و تلاش کند و البته لازمه آن اين است که همه متعهد شوند که حقوق ملت اين کشور را به رسميت بشناسند.

احمدي نژاد با اظهار اميدواري از اينکه اقدامات و تحرکات اخضر ابراهيمي براي ايجاد تفاهم ملي و برگزاري انتخابات آزاد در سوريه به نتايج مفيد و موثري برسد، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در اين زمينه و در راستاي برخورداري ملت سوريه از آرامش و امنيت، همه نوع همکاري و کمک را انجام دهد.

اخضر ابراهيمي نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل در امور سوريه نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از آخرين اقدامات خود در خصوص اوضاع سوريه، خواستار کمک و همکاري جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد ثبات و امنيت در سوريه بر مبناي مفاهمه و مصالحه ملي شد.

وي با بيان اينکه معارضين و مخالفين مسلح و غير مسلح سوريه ديدگاه‌هاي کاملاً متفاوت و متضادي با يکديگر دارند، اظهار داشت: با توجه به شرايط موجود، اگر سوريه تجزيه شود، اختلافات و درگيري‌هاي قومي و قبيله‌اي در اين کشور و منطقه مستمر و فراگير شده و صدمات جبران ناپذيري را به اين کشور و منطقه خواهد زد، لذا ضروري است تفاهمي بين طرفين انجام شود تا وحدت و تماميت سوريه را حفظ کرده و امنيت و صلح را به اين کشور بازگرداند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار