پژوهشگر و كارشناس تاریخ اسلام گفت: سيره سياسي امام رضا(ع) بهترين الگو در عرصه سياست است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد محمد حسين رجبي دواني در نشستي پژوهشي دومين همايش ملي انديشه هاي سياسي امام رضا(ع) بااعلام این مطلب افزود: امام رضا (ع) با شناخت موقعیت زمانی خودش و با توجه به شرایط سیاسی فرهنگی حاكم بر جامعه اسلامی آن زمان حركت هاي سازنده سياسي را انجام مي داد.

وی تصريح كرد: مهمترين موضع گیری‌های سیاسی امام رضا(ع)در حدیث شريف سلسله الذهب با تبيین امامت و ولایت مطرح شده و بايستي اين روايات و احاديث توسط دانشگاهيان و حوزويان بازخواني شود.

رجبی دوانی اظهارکرد: امام هشتم(ع) براي تثبیت امامت و جلوگیری از انحراف افكار عمومی كه توسط گروههای مخالف جبهه امامت بوجود آمده بود، در محورهاي سیاسی و فرهنگی جانانه دفاع كرد و به همين خاطر سيره و معارف رضوي يك منبع غني و بسيار مغتنم براي شيعه محسوب مي‌شود كه بايد آن را مورد دقت قرار داد و از درون آن رفتار و سيره، به يك نظريه اجتماعي دست پيدا كرد.

پژوهشگر و كارشناس تاریخ اسلام افزود: امام رضا (ع) به علت حضور در صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي به پيچيدگي‌هاي عصر خلافت عباسي در ايران و جهان عرب آن زمان كاملا آشنايي داشتند و ارتباطي توام با آگاهي بين نهادهاي سياسي و اجتماعي ايجاد مي‌كردند و ايشان به صورت تاثيرگذار در كانوني‌ترين محل اتفاقات و مناسبات اجتماعي و سياسي زمانه خود زندگي مي‌كردند.

رحبي دواني يكي از معضلات دوران ائمه اطهار(ع) را سنگ اندازي‌هاي عده‌اي به اصطلاح خودي‌ عنوان كرد و بيان کرد: حركات آن‌ها كه به دورغ تظاهر به تشيع مي‌كردند ولي آب به آسياب دشمنان مي‌ريختند، بهانه به دست دشمن مي داد، ولي در نهايت اين حركت ها نيز نتوانست كوچكترين خلل و تاثيري در حركت سياسي - فرهنگي اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ايجاد كند.

وی همچنين خاندان برمكيان و فضل بن سهل را از نظر ائمه معصومين(ع) مردود ارزيابي كرد و تاكيد كرد: اين افراد همواره به خدمت‌رساني به دستگاه جور و ستم مشغول بوده‌اند.

اين پژوهشگر تاريخ اسلام در ادامه با اشاره به پيدايش فرقه‌هاي مختلف در دوران امامت حضرت رضا(ع) خاطرنشان كرد: تلاش‌هاي سياسي و مجاهدت‌هاي علمي امام هشتم(ع) به گونه‌اي اثر گذاشت كه بعد از دوران امامت ايشان ديگر فرقه خاصي نتوانست قد علم كند.

رجبي دواني در پايان نشر معارف دين و تبيين مكتب اهل بيت(ع) را مهمترين حركت سياسي امام رضا(ع) توصيف كرد و گفت: به واسطه همين اقدامات عظيم و تلاشهاي گسترده‌ي عالم آل رسول(ص) است كه سيره سياسي حضرت بهترين، موثرترين و كارآمدترين الگو در عرصه سياست است.

برچسب ها: امام رضا ، مشهد ، آستان قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.