چشمه کانی گراوان در 7 کیلومتری شمال جاده سردشت ـ مهاباد در بستر رودخانهٔ کوچکى بر روى تپه‌اى با ترکيب کربنات آهکى قرار دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ،آب چشمه پس از جاري شدن بر سطح زمین از خود موادي بر جاي می گذارد که روز به روز بر حجم توده مخروطی شکل آن افزوده گردیده و یکی از نادرترین و زیباترین جلوه هاي طبیعت را در منطقه و حتی کشور به وجود آورده است .

آب آن از نظر سنتی جهت معالجه امراض جلدي شهرت داشته و ضمن خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی در درمان ناراحتی هاي پوستی مورد استفاده قرار گرفته است.

آب چشمه از دو مظهر به فاصله ۱۰۰ متر از يکديگر از زمين خارج مى‌شود. سنگ‌هاى کربنات آهکى اطراف دو مظهر را تراشيده و دو حوضچه به وجود آورده‌اند، حوضچهٔ اول به شکل مربع مستطيل و به طول ۲/۴ متر، به عرض ۱/۹ متر و به عمق ۸۰ سانتى‌متر است.

حوضچه‌ دوم در شمال شرقى حوضچه اول قرار دارد و به شکل مستطيل به طول ۱/۸، به عرض ۱/۴ متر و به عمق ۲۰ سانتى‌متر است .از نقاط گوناگون کف حوضچه‌ها گاز به مقدار فراوان خارج مى‌شود، ولى آبدهى چشمه‌ها خيلى کم است. این دو حوضچه به فاصله تقریبی 10 متر از یکدیگر قرار دارند .

این چشمه زیبا که آب آن غیر قابل شرب است , از چشمه های آب معدنی گازدار است و املاح آن حداقل یک گرم در لیتر است .

می گویند آب آن برای درمان عوارض پوستی بهتر از هر دارویی است و برای از بین بردن جوش نيز مفيد است و كساني كه حساسیتهایي نسبت به مواد شوینده دارند نيز از آن استفاده میکنند .

آب این چشمه پس از جریان در سطح زمین وارد کانال کوچکی می شود و سپس به کانالهای کوچکتر تقسیم میشود و در نهایت از تمامی نقاط تپه ای که بر روی آن است به پایین سرازیر میشود .

این چشمه که از خود موادی بجای می گذارد , روز به روز بر حجم توده مخروطی شکل آن افزوده می شود و یک تپه رسوبی خارق العاده را بوجود آورده است .

در حقیقت املاح موجود در چشمه گراوان پس از میلیونها سال این تپه شگفت انگیز را بوجود آورده اند و وقتی آفتاب به این تپه می تابد زیبایی آن خیره کننده میشود .

این چشمه یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان سردشت است و هر ساله افراد زیادی از اقصی نقاط کشور را به سمت خود می کشاند ./س

برچسب ها: سردشت ، رودخانه ، آب معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.