خاکورزی حفاظتی 34 تا 50 درصد از تبخیر خاک کاهش می یابد.

 به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: رویکرد کشاورزی  ، صرفه جویی در مصرف آب است به دلیل وجود بقایای گیاهی در روی سطح خاک می تواند حدود 34 تا 50 درصد تبخیر از سطح خاک را کاهش دهد.

اسماعیل اسدی افزود: اصول کشاورزی حفاظتی بر پایه سه اصل مدیریت بقایا (نگهداری حداقل 30 درصد بقایا)، سیستم های خاک ورزی حفاظتی و رعایت تناوب زراعی است.

وی عنوان کرد: حفظ بقایای گیاهی در سطح یا نزدیک سطح خاک در روش های کشاورزی حفاظتی باعث حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از شستشوی ذرات خاک بر اثر ضربات باران در اراضی شیب دار و کاهش فرسایش آبی می گردد.

صادق نژاد عضو دیگر هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی نیز اظهار داشت: به طور متوسط حدود یک دوم تا یک سوم هزینه های ماشینی محصولات زراعی در ایران مربوط به عملیات خاک ورزی است و در صورت حذف یا کاهش این عملیات می توان به کاهش هزینه عملیات ماشینی کمک کرد.

در خاتمه این کارگاه کشاورزان شرق استان در یک ارتباط دو سویه با مطرح کردن سئوالات و نقطه نظرات خود پیرامون سیستم های کشاورزی حفاظتی خواستار تامین امکانات بیشتر ادوات و وسایل لازم جهت استفاده در سیستم های کشاورزی حفاظتی شدند.

کشاورزی حفاظتی بر اساس تعریف فائو یک مفهوم برای صرفه جویی در منابع تولید محصولات کشاورزی است که مبتنی بر افزایش فرآیندهای طبیعی و بیولوژیکی بالا و سطح زمین است./س

برچسب ها: خاکورزی ، گلستان ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.