به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط مزدوران رژیم پهلوی، آغاز اشغال خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی، برکناری «نیکیتا خروشچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی، آغاز هفته جهانی نابینایان و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 24 مهر 1391 خورشیدی برابر با 28 ذی القعده 1433 هجری و 15 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط مزدوران رژیم پهلوی (1357 ش)

در روز 24 مهر 1357 ش حدود 20 هزار نفر از مردم مسلمان کرمان به منظور بزرگداشت اربعین شهدای 17 شهریور تهران و اولین سالگرد شهادت آیت‌اللَّه مصطفی خمینی، کلیه مغازه‌ها را تعطیل کرده و در مسجد جامع کرمان اجتماع کردند. ناگهان حدود 300 نفر از عوامل رژیم در لباس زاغه‌نشینان معروف به کولی با در دست داشتن چوب و میله آهنی و با شعار جاوید شاه به مسجد حمله کردند و با میله و چوب به جان مردم افتاده و پس از ضرب و شتم، قسمتی از وسایل مسجد و ساختمان از جمله قرآن‌ها را سوزاندند. علاوه بر آن مغازه‌هایی را که تصویر امام را نصب کرده بودند، غارت نموده و آسیب فراوانی زدند. هدف رژیم از ایجاد این بلوا، برهم زدن اجتماع بزرگ مردم مسلمان و ایجاد رعب و وحشت آن هم به اسم مردم بود. این حادثه موجب نفرت شدید مردم شد و امام خمینی (ره) در پیامی، این اعمال را نتیجه حمله‌های جنون‌آمیز دانستند.

برگزاری مراسم باشکوه چهلم شهدای هفدهم شهریور در بهشت زهرا (1357 ش)
روز جمعه 17 شهریور، مردم، بیخبر از حکومت نظامی به خیابان‌ها ریخته و ارتش شاه در میدان ژاله (شهدا) به روی مردم بی دفاع آتش گشود و خیابان‌های اطراف را غرق در خون مردم بیگناه نمود. هفده شهریور 1357 بدین شکل در تاریخ انقلاب به جمعه سیاه معروف گردید.

آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان
در هفته پیوند اولیا و مربیان که از تاریخ 24 تا 30 مهرماه هر سال برگزار می‌گردد، پدران و مادران به مدارس دعوت شده و درباره مسائل تربیتی بحث و تبادل نظر نموده و نمایندگان خود را در انجمن برای یک سال برمی‌گزینند. مشاوره و برنامه‌ریزی به منظور تحقق اهداف انجمن؛ همکاری و همفکری با مدیر و مربیان مدرسه در مورد برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان و دعوت از اولیای علاقمند به منظور بهره‌مندی از خدمات و یاری‌های آنان برای تهیه و تدارک و تکمیل امکانات آموزشی - پرورشی مدرسه از جمله مهم‌ترین وظایف انجمن اولیا و مربیان می‌باشند.


وفات «ابوالقاسم طبرانی» محدث مسلمان (360 ق)
ابوالقاسم سلیمان بن احمد بن ایوب لَخمی شامی در سال 260 ق در طبریّه‌ی شام به دنیا آمد. این عالم مسلمان و دانشمند و محدث مشهور قرن چهارم هجری، برای کسب علوم دینی و جمع‌آوری احادیث به سرزمین‌های اسلامی سفر کرد و پس از 33 سال تحقیق و مطالعه، به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. طبرانی سه مجموعه در باب علم حدیث نوشته که به نام‌های مُعجم کبیر، مُعجم وسط و مُعجم صغیر مشهورند. همچنین کتبِ تفسیر و دلائل النُّبُوَّه نیز از آثار طَبَرانی است. این دانشمند مسلمان سرانجام در سال 360 ق در یکصد سالگی در اصفهان درگذشت.

درگذشت «اسعد دمشقی» پزشک شهیر سوری (652 ق)
اسعد بن حلوان دمشقی پزشک مشهور و حاذق سوری، در سال 593 ق به دنیا آمد و پس از فراگیری علوم پزشکی، در ردیف پزشکان برجسته‌ی عصر خود قرارگرفت. این طبیب چیره دست، ادبیات، منطق و ریاضیات رابه خوبی می‌دانست و در هر یک از این رشته‌ها، آثاری تألیف کرده است.

آغاز اشغال خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی (1359 ش)

بعد از ظهر روز دوشنبه 31 شهریور ماه 1359، ناگهان بارانی از آتش بر خرمشهر باریدن گرفت و شهر را غرق در آتش و دود ساخت. برای اغلب مردم بروز چنین وضعی قابل تصور نبود. در واقع پس از حملات هوایی عراق بر فرودگاههای ایران در بعد از ظهر روز 31/6/59، یگانهای زمینی عراق ماموریت خود را شروع کردند. در این وضعیت، هرچند ادامه مقاومت بسیار دشوار بود اما ترک شهر برای حماسه آفرینانش دشوارتر به نظر می‌رسید، به همین خاطر مقاومت قدم به قدم سلحشوران مسلمان ادامه یافت تا روز 24 مهرماه که خرمشهر، شهر خون شد و «خونین شهر» نام گرفت.

برکناری «نیکیتا خروشچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق از قدرت (1964 م)
پس از مرگ ژوزف استالین دیکتاتور شوروی سابق در سال 1953 م، نیکیتا خروشچُف به مقام دبیر کلی حزب کمونیست و رهبری شوروی انتخاب شد. بزرگ‌ترین مشکل شوروی در این سال‌ها، شکست برنامه‌های توسعه کشاورزی خروشچف بود که در کنار مسائل خارجی، باعث تضعیف موقعیت داخلی و بین‌المللی وی گردید. این مسائل باعث شد تا از اواسط سال 1964 م توطئه‌ای علیه خروشچف در کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی شکل گیرد و هیأت رئیسه کمیته مرکزی حزب به اتفاق آراء به برکناری او از مقام دبیر اولی حزب و نخست‌وزیری شوروی رای دهد. خروشچف در نهایت در روز پانزدهم اکتبر 1964 م با یک توطئه قبلی، از طرف همکاران خود در دفتر سیاسی حزب کمونیست از کار برکنار شد.


رحلت فقیه بزرگ شیعه «آقاضیاءالدین عراقی» استاد حوزه‌ نجف (1361 ق)
آقا ضیاءالدین عراقی از بزرگانِ علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری، در سال 1278 ق در قربه‌ی سلطان آباد اراک به دنیا آمد. وسعت مشرب وی سبب شد که مجلس درسش پذیرای طلاب فاضلی باشد و حوزه‌ی درس فقه و اصول او محل استفاده‌ی بزرگان قرار گیرد. در محضر آقاضیاءالدین عراقی عالمانی همچون حضرات آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدعبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی، سیدعلی یثربی کاشانی، شیخ محمدتقی آملی، شیخ محمدتقی بروجردی، میرزاهاشم آملی، سیدمحسن حکیم و شیخ عبدالنبی عراقی و بسیاری دیگر پرورش یافتند. کتاب مقالات الاصول و شرح تبصره‌ی علامه از آثار قلمی این شخصیت بزرگ می‌باشد. آقاضیاء در فقه نیز تألیفات دیگری دارد. وی در ذی‌قعده‌ی سال 1361 قمری در 83 سالگی در نجف اشرف بدرود حیات گفت و در صحن شریف علوی مدفون گردید.

تولد «پابْلیوس ویرژیل» بزرگ‌ترین شاعر روم باستان (70 ق. م)
او را باید بزرگ‌ترین شاعر رومی در دنیای قدیم به حساب آورد. علاقه بسیار وی نسبت به زادگاه خود و مردمی که در آن به کشاورزی مشغول بودند، موضوعات اکثر اشعار ویرژیل را تشکیل می‌دهد. وی در شهر های کرمونا، میلان و رم به تحصیل پرداخت و در این دوران علاقه وافری به خواندن آثار نویسندگان به خصوص شعرای رومی و یونانی داشت و خود نیز در علم معانی و بیان و فلسفه دانشی فراوان کسب کرد. زندگی ویرژیل بیشتر به شعر و شاعری اختصاص داده شده و مطالعات وی بیشتر در همین زمینه است. وی هیچگاه به کار سیاست و نظام نپرداخت. مهم‌ترین اثر وی آنه اید نام دارد.

عبور نخستین بالن از فراز اقیانوس اطلس (1928 م)
در چنین روزی در سال 1928 میلادی بالن هوایی آلمانی با عنوان گراف زپلین پس از این که 6630 مایل را در 121 ساعت طی کرد به لا کهورست رسید.

آغاز هفته جهانی نابینایان و روز جهانی عصای سفید

توجه به ایمنی نابینایان و رعایت حقوق اجتماعی آنان، همواره مورد توجه مردم خیراندیش و مجامع بین‌المللی بوده و هست و هر از چندگاه، ضرورت توجه به نابینایان در طیف گسترده‌ای مطرح می‌شود. در سال 1950 م، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، و شورای جهانی نابینایان در جلسه‌ای مشترک، قانون عصای سفید را بررسی و تصویب نمودند و روز 15 اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه توسط نابینایان، تشویق نابینایان به مشارکت در امور دولتی و اشتغال توسط دولت و رعایت کامل حقوق نابینایان به هنگام عبور و مرور توسط رانندگان وسایل نقلیه از جمله مفاد این قانون می‌باشند.

برخی از رویدادهای 15 اکتبر
1552: ایوان چهارم معروف به «مخوف = گروزنی» نخستین تزار روسیه منطقه کازان را که در دست تاتارها بود تصرف و ضمیمه قلمرو خود کرد.
1844: «فردریک نیچه» فیلسوف و نویسنده آلمانی و مولف «چنین گفت زرتشت» به دنیا آمد. برخی اورا ضد یهود و نیز معتقد به برتری نژاد آرین می‌دانند. نیچه در بیست و پنجم اوت سال 1900 در 56 سالگی درگذشت.
1946: هرمان گورینگ از مقامات برجسته دولت حزب نازی آلمان و نزدیکان هیتلر که در دادگاه فاتحان جنگ جهانی دوم به اعدام محکوم شده بود، چند ساعت پیش از اعدام شدن، در زندان با خوردن سم خودکشی کرد.
1965: میلیون‌ها آمریکایی در این روز در شهرهای این کشور برضد ادامه جنگ ویتنام دست به راهپیمایی و اعتراض زدند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار