رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه تاکنون 150 استاندارد محیط زیست در کشور تدوین شده گفت: 25 درصد از کل درآمد نفتی کشور در قالب ضایعات کشاورزی اتلاف می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی یاشگاه خبرنگاران ، محمد جواد محمدی‌زاده با انتقاد از رواج روحیه اسراف و مصرف گرایی در کشور، گفت: روزانه به طور متوسط 45 هزار تن پسماند انسانی، 400 تن پسماند بیمارستانی و 420 هزار تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با مدیریت پسماند در بخش کشاورزی غذای 15 میلیون نفر را تامین کرد، گفت: هم اکنون 25 درصد از درآمدهای نفتی کشور در قالب ضایعات کشاورزی دور ریخته می شود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در کشور ما تنها 40 درصد از محصولات کشاورزی فرآوری می شوند در حالیکه در کشور های پیشرفته این رقم معادل 80 درصد است.

محمدی زاده اظهار داشت: هم اکنون 18 درصد از تولید محصولات کشاورزی، 29 درصد از محصولات باغی، 12 درصد از محصولات طیور و هفت درصد از محصولات شیلات در کشور به پسماند تبدیل می‌شود.

 معاون رییس جمهوری با اشاره به بالا بودن میزان تولید پسماند در تهران نسبت به میانگین جهانی، افزود: سرانه تولید پسماند در دنیا به ازای هر نفر 550 گرم است، در حالی که این رقم در تهران به 750 گرم می‌رسد و در شهر رشت میزان تولید پسماند دو برابر میانگین جهانی است.

وی افزود: وظیفه ما در این شرایط، جلوگیری از اتلاف محصولات کشاورزی، نهادینه کردن مصرف بهینه و کاهش ضایعات و پسماند از طریق اجرای دقیق استانداردها و اصلاح فرهنگ مصرف است.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: تاکنون 150 استاندارد حوزه محیط زیست در کشور در بخش های مختلفی همچون منابع طبیعی، منابع دریایی و منابع انسانی تنظیم شده که رعایت کامل آنها تضمین سلامت، ایمنی و ارتقای سطح کیفی زندگی است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار