میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز شنبه در سخنرانی خود در ویرجینیا جو بایدن معاون رئیس جمهور را به تلاش بی مورد برای شانه خالی کردن از مسئولیت در ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که کاخ سفید برای آرام کردن اوضاع در خصوص حمله بنغازی همچنان با مشکلاتی روبروست، اظهارات بایدن در مناظره روز پنجشنبه با پل رایان نامزد سمت معاون رییس جمهور از حزب جمهوریخواه ، برای دولت آمریکا دردسر ساز شد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) مجبور شد اظهارات بایدن را که با شواهد ارائه شده از سوی مقامات آمریکایی مغایرت داشت، رد کند.

بایدن در مناظره انتخاباتی گفت: «به ما اعلام نشده بود که آنها خواستار افزایش تدابیر امنیتی هستند.»

در این حال رامنی از این اظهارات برای انتقاد و زیر سوال بردن قدرت اوباما به عنوان رئیس جمهور، آن هم درست بیست و پنج روز مانده به انتخابات، استفاده کرد.

رامنی در سخنرانی خود اعلام کرد: «وی (بایدن) برای انکار، دو چندان تلاش می کند. معاون رئیس جمهور آمریکا مستقیما شهادت مقامات وزارت امور خارجه را نقض می کند و در چنین شرایطی این حق مردم آمریکاست که بدانند مسئله چیست؟!»

کارنی در ادامه اظهاراتش برای دفاع از سخنان جو بایدن گفت قطعا وی از شهادت مقامات امنیتی در جلسه روز چهارشنبه کنگره در رد درخواست آنها برای افزایش تدابیر امنیتی آگاه بوده است.

وی افزود: «باید تصریح کرد که در هیچ بخشی از آن شهادت چهار ساعته، اشاره ای به اعلام مستقیم این موضوع به کاخ سفید صورت نگرفته است، چرا که روند کار اینگونه نیست.»

در چنین شرایطی ممکن است کاخ سفید سعی کند از نبود ارتباط مستقیم میان اوباما و مقامات امنیتی در بنغازی به عنوان بهانه استفاده کند، اما این مسئله جمهوری خواهان را از انتقاد و حمله به رئیس جمهور باز نمی دارد.

کارنی در ادامه اعلام کرد مسائل سیاسی مرتبط با دیپلماتها در لیبی و یا هر جای دیگری در وزارت امور خارجه مورد رسیدگی قرار می گیرند و نه در کاخ سفید.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تایید کرد تصمیمات این چنینی همواره در وزارت امور خارجه گرفته می شده اند.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت اظهارات معاون رئیس جمهور درست بودند و اطلاعاتی نیست که این اظهارات را نقض کند.

دو مقام آمریکایی روز چهارشنبه در کنگره شهادت دادند که خواستار افزایش حمایت در پستهای نگهبانی آمریکا در طرابلس و بنغازی شده بودند، اما در خواست آنها مورد قبول قرار نگرفت.

اریک نورداستورم مقام امنیتی در کنگره گفت: «همه چیز کاملا مشخص است: ما تا بعد از حمله هیچ کمکی دریافت نکردیم.»

وی افزود اعزام دوازده نیرو برای پشتیبانی امنیتی خواستار شدیم، اما این درخواست از سوی نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در منطقه رد و غیر ممکن خوانده شد.

باید گفت اتفاقات اخیر در هر زمانی برای کاخ سفید گیج کننده و آزار دهنده هستند، اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مشکلات بیشتری برای اوباما فراهم می آورند.

در این میان هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه نیز مجبور به پا در میانی شد و داستانی متفاوت از حوادث اخیر تعریف کرد.

کلینتون گفت: «تا امروز ، اطلاعات ما در خصوص این حمله کامل نیست و ما هنوز به همه پاسخها دست نیافته ایم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «تنها می توانیم به شما بگوییم که در حال حاضر فقط اطلاعات اولیه در خصوص این حمله را در اختیار داریم. مشخصا هر چه که زمان می گذرد اطلاعات ما هم بیشتر می شود. اکنون اطلاعات ما نسبت به ساعتها و یا روزهای بعد از حمله بیشتر است.»

لیل اسمیت سخنگوی اوباما در واکنش به اظهارات رامنی گفت: «مردم آمریکا لیاقت این را دارند که فردی که خواهان رسیدن به مقام ریاست جمهوری کشورشان است، رفتار مناسب تری داشته باشد.»

 نیویورک تایمز در شماره روز جمعه خود نوشت در هفته های پیش از حمله در بنغازی دیپلماتهای آمریکایی در لیبی با ارسال چندین تلگراف، در خصوص تشدید تهدیدها از سوی افراطیون هشدار داده بودند و ادامه فعالیت گروهی از نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی را خواستار شده بودند.

در این حال به گزارش نیویورک تایمز، درخواستهای رد شده از سوی دیپلماتها در لیبی بر افزایش دوره فعالیت نیروهای امنیتی در سفارت آمریکا در طرابلس تمرکز داشتند و افزایش تدابیر امنیتی در مجموعه دیپلماتیک در بنغازی را در بر نمی گرفتند.
برچسب ها: بایدن ، رامنی ، اوباما ، کاخ ، سفید ، بنغازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار