تاثیر ویتامین ب بر روی دهان ودندان

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، نقش تغذیه بر سلامت اندام های بدن بر کسی پوشیده نیست. کمبود ویتامین ها، نتیجه تغذیه نادرست است که عوارضی در پی دارد.

کمبود ویتامین های گروه B در ایجاد مشکلات ناحیه دهان مؤثر بوده و باعث بروز زخم‌های گوشه لب، آفت دهان و آتروفی زبان می‌شود.

اگر در دهان خود احساس سوزش می کنید، یا لثه شما دچار خون‌ریزی است، تغییر روند تغذیه می‌تواند در بهبود این مشکلات موثر باشد.

بر پایه ی این گزارش ، کمبود ویتامین‌ها مشکلات جدی در دهان و لثه‌ها ایجاد می‌کنند و این مشکلات، موجب ایجاد چرخه معیوبی در دهان می‌شود، زیرا دهان سوزناک و لثه‌های خون‌ریزی دهنده باعث می‌شوند در هنگام خوردن میوه و سبزی دچار ناراحتی شویم، لذا از خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها خودداری کنیم، در نتیجه کمبود ویتامین ها شدیدتر خواهد شد.

بیماری‌های شایع ناحیه دهان

از بیماری‌های شایع ناحیه دهان که در اثر کمبود ویتامین های گروه B ایجاد می‌شوند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

زخم شدن گوشه لب‌ها: این بیماری که اغلب در اثر عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود، باعث بروز التهاب و زخم‌های دردناک در گوشه لب‌ها (محل اتصال لب‌های بالا و پایین به یکدیگر) خواهد شد.

برای درمان بیماری، در صورتی که عامل بروز آن قارچ باشد، استفاده از پماد میکونازول می‌تواند موثر باشد و در صورت وجود مشکلات تغذیه‌ای، مصرف ویتامین های گروه ب .

آفت‌های مکرر دهانی: یکی از دلایل آفت دهان، کم‌خونی است و یکی از دلایل کم‌خونی کمبود ویتامین های گروه ب در نتیجه مصرف ویتامین B می‌تواند در بهبود آن موثر باشد.

آتروفی زبان چیست؟ در این حالت، زبان پُرز خود را از دست داده و صیقلی، قرمز پُررنگ و بدون پرز به نظر می‌رسد. به دلیل کمبود ویتامین های گروه B پرزهای چشایی از بین می‌روند و بیمار قدرت چشایی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد.

خوراکی‌های زیر منابع خوبی برای تامین انواع ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شوند:

جگر، نان و غلات سبوس‌دار، شیر و لبنیات، گوشت ها، ماء الشعیر مخمر، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، مرکبات و اسفناج.

چند مطالعه اثر ویتامین C را در پیشگیری از سرطان دهان به اثبات رسانده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که استفاده از نوشیدنی و غذای داغ و غذاهای زغالی، خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد.

با افزایش مصرف میوه و سبزی‌ها از خطر ابتلا به سرطان دهان کاسته می‌شود.

این گزارش حاکی از آن است ، سوءتغذیه با تأثیر منفی بر سیستم ایمنی موجب تشدید علایم دهانی بیماری ایدز مثل زخم، عفونت‌های قارچی، خشکی دهان و نئوپلاسم (نئوپلاسم یک توده غیر طبیعی بافتی است که رشد آن از رشد طبیعی بافت اطراف بیشتر است و پس از قطع عامل محرکی که سبب این تغییر شده‌است، با همان شدت ادامه می‌یابد) می‌شود./س

برچسب ها: بیماری ، دهان ، ویتامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.