حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست راهی موثر در پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار در در درازمدت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکززنجان رییس اداره مرتع و امور جنگل اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری زنجان گفت: بیشتر حوادث غیرمترقبه كشور به جز زلزله از قبیل سیل، آتش سوزی جنگلها و مراتع، خشك شدن دریاچه‌ها و تالابها، رانش زمین، توسعه بیابانها، گرد و غبار، شن‌های روان، كاهش منابع آب شرب و كشاورزی و آلودگی هوا همگی با تخریب محیط زیست و از بین رفتن منابع اكولوژیكی در ارتباط هستند.

سالک افزود: ملموس‌ترین نمونه این ارتباط، وقوع سیل سالهای اخیر در استان است كه علت آن قطع درختان و تخریب مراتع بالادست بود.

وی تصریح کرد: هرچند تاكنون نقش انسان‌ها در وقوع بسیاری از حوادث طبیعی غیر مترقبه شناخته شده نیست اما بسیاری از حوادث طبیعی مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از اعمال و كارهای روزمره انسان‌ها است كه درسراسر جهان در حال انجام است.

این مقام مسئول تاكید كرد: تنوع آب و هوایی و اقلیمی كشور باعث شده تا ایران در معرض حوادث طبیعی متفاوتی قرار گرفته باشد، مهمترین بلایای طبیعی دو دهه اخیر ایران كه بالاترین آمار تلفات جانی و خسارات مالی را داشته زلزله، سیل، خشكسالی و آتش‌سوزی بوده است

سالک تاكید كرد:برای كاهش موثر خسارات، تخریب‌ها، زیانها و تلفات ناشی از وقوع حوادث، برنامه‌ریزی استراتژیك مبتنی بر پیشگیری از وقوع برخی حوادث در كشور یك ضرورت است.

وی خاطر نشان کرد:ازمهم‌ترین دلایل تخریب طبیعت رفتارهای مغایر با طبیعت و اعمال شیوه‌های غیرعلمی است که باید در این موارد فرهنگ سازی صورت گیرد./س

برچسب ها: حفاظت ، منابع ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.