رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت حمام روستای اسفنجان شهرستان اسكو در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: حمام اسفنجان با قدمت بيش از 150 سال، یکی از حمام های قدیمی استان به شمار مي رود.

وي پلان حمام را مستطیل شکل عنوان كرد و گفت: حمام اسفنجان از فضاهایي نظير ورودی، بینه، میاندر، گرمخانه و خزینه تشكيل شده كه پوشش سقف آن به صورت گنبدی كار شده است.

محمدي با اشاره به وجود کتیبه ای سنگي در دیوار ورودی حمام که در آن به زمان ساخت اشاره ای نشده است، يادآور شد: در سر درب ورودي حمام تزئيني از جنس سنگ به صورت كنده كاري شده نصب شده است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به آسيب هاي وارد شده به اين بنا خاطرنشان كرد: بنا در طول سالها بر اثر متروکه بودن دچار آسیبهای جدی شده بود که این عارضه ها عمدتا مربوط به آسیبهای ناشی از عوامل جوی و طبیعی هستند.

محمدي با بيان اينكه حمام اسفنجان با ابعاد 150 مترمربع، به دلیل قرار گرفتن در روستای اسفنجان به این نام معروف شده، تصريح كرد: با ثبت ملي اثر، تعميرات و عمليات مرمتي به زودي در حمام تاريخي اسفنجان اسكو آغاز مي شود.

وي يادآور شد: حمام اسفنجان اسكو، يكي از 15 اثر آذربايجان شرقي است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد./س

 

برچسب ها: ثبت ، ملی ، گرمابه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.