مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر بیش از 5 میلیون رأس دام سبک و سنگین در استان خوزستان پرورش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛حیات و سلامتی انسان‌ها در همه ادوار تاریخ رابطه مستقیمی با زندگی نباتات و به تبعه آن حیوانات، طیور و دیگر جانوران زنده قابل مصرف برای خوراک بشر داشته است.

در چند دهه اخیر با پیشرفت علم بشری در همه شاخه‌های علوم، قانون‌های مدون و جدیدی در دنیا برای سلامتی و نگهداری حیوانات تنظیم شده تا با حفظ این موجودات زنده سلامت بشر نیز تهدید نشود.

علم دامپزشکی نیز از دیگر علوم مستثنی نبوده کما اینکه این علم  از 4 هزار سال پیش در بین انسان‌ها شناخته شده و بشر نخستین با اهلی کردن این موجودات زنده بقا و حیات خود را تضمین کرده است.

دامپزشکی نوین از سال 1310 با تأسیس دانشکده دامپزشکی در دانشگاه تهران کار خود را در کشور آغاز کرد و با خروجی 10 دامپزشک این دانشکده علم فوق وارد جامعه پزشکی ایران شد.

در سال‌های بعد از انقلاب نیز با تأسیس بیش از 16 دانشکده دامپزشکی در سراسر کشور و فارغ التحصیلی بیش از 600 نفر از این دانشگاه‌ها زمینه برای تحقیق و پژوهش در این علم گسترش بیشتری یافت، مورد تأیید قرار می‌دهند و با کنترل بیماری‌های این موجودات زنده در نهایت سلامت جامعه را تأمین می‌کنند اما این علم تنها در یک رشته محدود فعالیت نکرده و کار دامپزشکان از زمانی که دام در کشتارگاه ذبح می‌شود نیز وارد مرحله تازه‌ای شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دامپزشکان چه فعالیت‌هایی را در این حوزه کنترل می‌کنند؟

کنار کوهی: از همان ابتدا که کشتار دام و طیور، صید ماهی و میگو انجام می‌شود دام پزشکان نیز در حوزه سازمان نظارت فعالیت خود را آغاز کرده و با کنترل سلامتی دام ذبح شده و یا ماهی صید شده، بسته‌بندی مواد پروتئینی خام و کنترل فعالیت‌های انسانی در شاخه‌های فوق نظارت خود را آغاز می‌کنند.

 فعالیت دامپزشکی در استان خوزستان در چه شاخه‌هایی انجام می‌شود؟

کنار کوهی: استان خوزستان از محدود استان‌های کشور است که مستعد پرورش انواع طیور مانند مرغ، شتر‌مرغ و بلدرچین همچنین انواع شاخه‌های آبزی پروری و دیگر دام‌ها بوده و ظرفیت زیستی، جغرافیایی و آب‌ و هوای طبیعی نیز این امکان را بیش از پیش فراهم می‌کند.

هم اکنون چند رأس دام در استان خوزستان پرورش داده می‌شود؟

کنارکوهی: در حال حاضر بیش از 4 میلیون رأس دام سبک و بیش از یک میلیون رأس دام سنگین در قسمت‌های مختلف استان خوزستان پرورش داده و نگهداری می‌شوند.

دامپروری از چه جایگاهی در استان خوزستان برخوردار است؟

کنارکوهی: شهرستان آبادان در گذشته یکی از نخستین محل‌های پرورش مرغ در کشور بوده که از اطریش جوجه یک روزه را وارد آبادان کرده و به رشد مورد نظر می‌رساندند.

جایگاه امروز این صنعت در آبادان به چه شکل است؟

کنارکوهی: شهرستان آبادان با برخورداری از 52 واحد مرغداری در گذشته و بعد از کرج بزرگترین واحد مرغدرای کشور را به خود اختصاص داده بود که متأسفانه به واسطه جنگ تحمیلی این امکانات از بین رفته و هم اکنون در دیگر شاخه‌ها از جمله پرورش میگو یکی از بزرگترین قطب‌های کشور محسوب می‌شود.

چه تعداد کشتارگاه صنعتی در استان خوزستان فعالیت می‌کند؟

گام بردارد و نقش همه شهروندان در حوزه‌‌های فعالیت دام پزشکان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

سخن پایانی....

کنارکوهی: فعالیت دام پزشکان تنها محدود به کنترل سلامتی و پرورش دام نمی‌شود بلکه حفظ و حراست از دام و با مجامع بین المللی در تبادل اطلاعات و از همه مهمتر کنترل بهداشتی ذبح دام تا خروج از کشتارگاه و مصرف در جامعه بر عهده این ارگان بوده و شهروندان باید با شناخت این وظایف و همکاری متقابل ما را در راه پیشرفت و آبادانی بیشتر یاری کنند./س
برچسب ها: صنعت ، دامپروری ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.