مديركل مسكن و شهرسازي خوزستان گفت‌: امروزه نقش استان در صنعت حمل و نقل كشور بسيار پررنگ بوده و با وجود بنادر مختلف، منطقه‌ آزاد اروند و منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، جز سه استان اول كشور در عرصه جابه‌جايي خطوط ريلي محسوب مي‌شود اما متاسفانه به لحاظ وضعيت راه و امكانات راهي جزء استان‌هاي دهم تا دوازدهم كشور مي‌باشيم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛نصرالله دهقاني در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به ارتقاء وضعيت محورهاي اصلي و جاده‌هاي ريلي استان، اظهاركرد:‌ اگر بخواهيم در رديف استان‌هاي اول تا پنجم كشور قرار گيريم، حداقل بايد 1000 كيلومتر از جاده‌هاي موجود استان را به‌سازي كرده و از دو خطه به چهار خطه تبديل كنيم.

وي گلوگاه انديمشك‌ـ پل زال و محور اهوازـ باغملك را از مشكلات اصلي جاده‌هاي خوزستان عنوان‌كرد و افزود:‌ خوشبختانه گلوگاه اصلي محور خطوط راه استان كه از سمت انديمشك به پل زال مي‌باشد، با احداث 50 كيلومتر آزاد راه برطرف خواهد شد. همچنين محور اهوازـ باغملك به سمت چهارمحال‌وبختياري از ديگر مشكلات خطوط ارتباطي ما بوده كه كارهاي مطالعاتي آن انجام و در دست پيگيري مي‌باشد و اميدواريم بتوان تا پايان دولت دهم اين پروژه را به مناقصه بگذاريم.

مديركل مسكن و شهرسازي خوزستان ادامه‌داد: متاسفانه به تناسب بخش‌هاي ديگري كه در استان سرمايه‌گذاري شده است، در بخش راه و جاده‌سازي اين امر صورت نگرفته و آن‌طور كه بايد شاهد ارتقاء اين بخش نبوده‌ايم؛ اما در طول 8 سال اخير اقدامات خوبي در بخش راه و اجراي پروژه‌هاي مربوط به آن صورت گرفته است.

وي تصريح‌كرد: استان‌هاي ديگر از 20 سال پيش شروع به اين امر كردند و راه‌ها و جاده‌هاي خود را ترقي داده‌اند، در حالي كه ما از 10 سال پيش اقدام به اين كار كرديم. لذا اين پيشرفت نسبت به مدت زماني كه در اختيار داشتيم خوب بوده و  هرچه به جلوتر برويم شتاب كار بيشتر مي‌شود. كارهاي مقدماتي و مطالعات لازم براي اجراي پرو‍ژه‌ها صورت گرفته و تنها نيازمند اعتبار هستيم.

دهقاني از فروش سهام فولاد خوزستان و واگذاري وجه قابل توجهي از آن جهت احداث و ارتقاء خطوط ريلي استان خبرداد و خاطرنشان‌كرد: با توجه به عدم دوخطه بودن خطوط ريلي استان، بخش اعظمي از اين اعتبار جهت دو خطه كردن خطوط ريلي از مناطق درود به انديمشك و انديمشك به بندر امام صورت خواهد گرفت.

وي دو خطه كردن خطوط ريلي را موجب رونق وضعيت حمل و نقل استان دانست و گفت:‌ ساليانه بالاي 30 ميليون تن بار در استان جابه‌جا مي‌شود كه حدود 5 ميليون تن آن توسط خطوط ريلي انجام مي‌شود و اين موضوع فشار مضاعفي روي خطوط زميني وارد كرده است؛ لذا اگر خطوط ريلي لرستان به خوزستان دوخطه شود شاهد توسعه بيشتر وضعيت حمل ونقل ريلي استان خواهيم بود.

مديركل مسكن و شهرسازي خوزستان در خصوص پايانه مرزي چزابه نيز عنوان‌كرد: خوشبختانه از زمان بازديد وزير از اين پايانه، اعتبارات آن صادر و در اختيار ما قرار گرفته است. ميزان تخصيص اعتبار اين پروژه 20 ميليارد تومان بوده كه 10 ميليارد تومان آن ملي و 10 ميليارد تومان ديگر آن استاني مي‌باشد و تاكنون 10 ميليار تومان از طريق اعتبارات ملي و استاني در اين پروژه تزريق شده است. اميدواريم تا پايان امسال مابقي اعتبار تخصيص داده شده را دريافت كنيم.

وي افزود: در حال حاضر روند احداث جاده حميديه‌ـ سوسنگرد پيشرفت خوبي داشته و طبق برنامه‌ريزي قبلي در پايان آذرماه و يا نهايتاً بهمن سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد. همچنين دو قطعه از جاده سوسنگرد ـ بستان نيز در يكي، دو ماه آينده به مناقصه گذاشته مي‌شود. مسير بستان تا چزابه را نيز كه يك وضعيت ترافيكي دارد در برنامه به‌سازي داريم و ظرف چند ماه آينده مشكلات اين مسير برطرف خواهد شد.

دهقاني درخصوص پايانه مرزي شلمچه نيز گفت:‌ پايانه مرزي شلمچه مشكل خاصي ندارد و تنها يك ناهماهنگي بين نيروهاي امنيتي و منطقه آزاد اروند ايجاد شده بود كه اكنون برطرف شده است. ما از طرف خودمان مشكلي در احداث اين پروژه نداريم و تنها منتظر دولت عراق و بصره هستيم كه بايد در اين پروژه سرمايه‌گذاري كنند.

وي در خصوص اتوبان رامهرمزـ‌ بهبهان عنوان‌كرد: ‌تمام قطعات اين اتوبان تعيين و تجهيز شده و سه پيمانكار روي اين مسير مشغول به‌كار هستند. قطعه بهبهان‌ـ پل‌خيرآباد نيز كه يك ماه پيش توسط وزير راه مورد بازديد قرار گرفته، در فاز بعدي آماده بهره‌برداري مي‌باشد. اين پروژه قطعا تا پايان امسال به پايان نخواهد رسيد اما اگر اعتبارات لازم به خوبي تزريق شود تا پايان 92 به بهره‌برداري مي‌رسد.

مديركل مسكن و شهرسازي خوزستان تصريح‌كرد: پروژه اتوبان آبادان‌ـ ماهشهر نيز تاكنون پيشرفت خوبي داشته و تا دهه فجر امسال آماده بهره‌برداري خواهد بود.

وي درخصوص پروژه ملي پل‌زال‌ـ انديمشك بيان‌كرد: اعتبار اختصاص يافته به اين طرح 240 ميليارد تومان است كه 120 ميليارد تومان آن مربوط به دولت و 120 ميليارد تومان ديگر آن بر عهده سرمايه‌گذار مي‌باشد. اين پروژه در حال حاضر 68 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و طبق برنامه‌ريزي انجام شده تا سوم خرداد سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

دهقاني در پايان گفت: ما هم دوست داريم كه بگوييم تمام پروژه‌هاي راه و شهرسازي استان در وقت مقرر به پايان خواهد رسيد اما اين اتفاق زماني رخ مي‌دهد كه شرايط مالي خوب باشد؛ در غير اين‌صورت مجبور به اولويت‌بندي هستيم. پروژه‌هاي پل‌زال ــ انديمشك، جاده هنديجان ـ ديلم، ماهشهر‌ــ‌هنديجان و حميديه‌ـ‌ سوسنگرد جزؤ اولويت اصلي ما هستند. همچنين مواردي همچون احداث بيمارستان‌هاي مسجدسليمان و رامهرمز را در دستور كار داريم كه تا دهه فجر به بهره‌برداري خواهند رسيد./س


برچسب ها: گلوگاه ، مشکلات ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.