در حالی که کمیته نوبل صلح امروز جمعه از اعطای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا خبر داد، برخی سیاستمداران، نویسندگان و کارشناسان غربی این اقدام را مضحک و شرم آور خواندند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران؛
کمیته نوبل صلح در نروژ  اعلام کرد: جایزه نوبل صلح امروز جمعه به اتحادیه اروپا تعلق گرفت.
 

واتسلاو کلاوس رئیس جمهوری چک اعطای جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا را یک اشتباه فاجعه‌بار خواند
واتسلاو کلاوس اعلام کرد: در ابتدا فکر می‌کردم این یک شوخی است.
وی افزود: حتی در خواب هم تصور نمی‌کردم کسی بتواند به طور جدی به این مسئله فکر کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پراگ، کلاوس خاطر نشان کرد: جایزه نوبل صلح باید به یک شخصیت اعطا شود نه به یک نهاد، و چنین کاری اصلا هیچ معنایی ندارد.
کلاوس هفتاد و یک ساله هفتم ماه مارس ۲۰۱۳ به دوره دوم ریاست جمهوری خود پایان خواهد داد. جمهوری چک از مه ۲۰۰۴ عضو اتحادیه اروپاست اما هنوز به عضویت منطقه یورو در نیامده است.

روزنامه نگار انگلیسی: اعطای جایزه نوبل صلح به اروپا مضحک است
روزنامه نگار انگلیسی اعطای جایزه نوبل صلح به اروپا را با توجه به نظامیگری گسترده اروپایی ها اشتباه بزرگ و مضحک خواند.
افشین ریتانسی نویسنده و روزنامه گار در لندن در مصاحبه با پرس تی وی گفت: امروز اعلام شد که جایزه نوبل صلح امسال به اتحادیه اروپا اهداء می شود. این کار به هیچ وجه قابل قبول نیست. اتحادیه اروپا که سال گذشته حدود یکصد و نود و چهار میلیارد یورو برای هزینه های نظامی اش صرف کرد چنین جایزه ای را دریافت می کند! این درحالی است که جایزه صلح نوبل باید در جهت کاهش نظامیگری و مقابله با تسلیحات باشد. اتحادیه اروپا چنین کاری را انجام نمی دهد بلکه به صورت مستمر به افزایش هزینه های نظامی اش مبادرت می کند. البته در ماههای اخیر به علت بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی این هزینه های نظامی تاحدودی کاهش یافته است.
ریتانسی در ادامه افزود:کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسئول بزرگترین فجایع در تاریخ بشریت هستند. جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم نتیجه اقدامات کشورهای اروپایی است. این کشورهای اروپایی تعداد زیادی از جهانیان را به نام تمدن اروپایی کشته اند. کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هم مسئول کشتار تعداد زیادی از انسانها و ویرانی کشورهای آنها هستند. هنوز هم این سیاستها دنبال می شود. این کشورها برای کشورهای در حال توسعه جهان فاجعه به ارمغان می آورند. ارتشهای اروپایی به عملیات مخفیانه در کشورهای دیگر مبادرت و در جهت منافع قدرتهای امپریالیستی حرکت می کنند. با این اوصاف، اعطای جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا اشتباهی بزرگ است. البته این رویکرد کمیته صلح نوبل سابقه دارد. باید بخاطر داشت که هنری کیسینجر وزیر امورخارجه پیشین آمریکا پس از آنکه آمریکا حدود شش میلیون نفر را در ویتنام و کامبوج و هند و چین و لائوس در دهه های هزار و نهصد و شصت و هزار و نهصدو هفتاد کشت جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
ریتانسی در ادامه گفت:اعطای جایزه نوبل صلح با چنین وضعی مسخره و مضحک است. کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی با تمام قوا و به صورت مستمر حمایت می کنند. این درحالی است که شهرک نشینهای اسرائیلی هر روز فلسطینی ها را می کشند یا قطع عضو می کنند. درواقع با این کار جایزه نوبل صلح به کشورهایی داده می شود که حامی کشتارها و قتل و شکنجه و زندانی کردن فلسطینی ها از همه گروههای سنی هستند.
 

نویسنده غربی اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا را کمدی وشرم آورخواند
اروپا به دلیل تلاش برای اتحاد کشورها جایزه صلح نوبل دریافت کرد درحالیکه نشانه های جدایی برخی از کشورهای عضو این اتحادیه افزایش یافته است.
جیمز راجر نویسنده و سرمایه گذار بین المللی در مصاحبه با راشا تودی درباره احتمال جدایی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آن به دلیل بحران اقتصادی گفت: به خاطر مشکلات اقتصادی منطقه یورو همانطور که می بینیم اتحادیه اروپا پایدار نخواهد بود.
راجر افزود اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا یک کمدی و شرم آور است.
 مجری شبکه پرسید به نظر شما چرا در برهه کنونی جایزه صلح نوبل به اروپا داده شده است درحالیکه نارضایتیهای اجتماعی در برخی از کشورهای عضو این اتحادیه بروز کرده است؟
جیمز راجر گفت: اروپا لیبی ، سوریه ، افغانستان ، عراق و یوگسلاوی را بمباران کرده است. من فکر نمی کنم که جایزه صلح نوبل دیگر جایزه معتبری باشد به ویژه پس از اتفاقهایی که در چند سال گذشته رخ داده است.
راجر افزود: شما بازهم شاهد تظاهرات معترضان در خیابانهای کشورهای اروپایی خواهید بود و مردم دیگر به جایزه صلح نوبل اهمیت نمی دهند.
مجری راشا تودی گفت: اتحادیه اروپا در جنگ لیبی دخالت کرد و نظامیانی در عراق و افغانستان دارد و اکنون هم از مخالفان سوری حمایت می کند. پس چرا این موارد در جایزه صلح نوبل درنظر گرفته نشده است؟


کارشناس آمریکایی: غرب با صلح بیگانه است
یک کارشناس آمریکایی تاکید کرد غرب با صلح بیگانه است.
فرانکلین لمب در مصاحبه با پرس تی وی گفت: امروز جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا اعطاء شد. اما واقعیت این است که در حال حاضر برای استقرار صلح در جامعه جهانی تلاش جدی صورت نمی پذیرد. کشورهای اروپایی و آمریکا بجای آنکه به دنبال صلح باشند اهدافی را دنبال می کنند که با صلح هیچ همخوانی ندارد. سیاستهای این کشور درباره سوریه و لیبی موید همین مسئله است.
 

برخی سیاستمداران اروپایی اعطای جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا را مضحک خواندند
 سیاستمداران مخالف همگرایی اروپا در فرانسه و انگلیس اعطای جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا را با توجه به اختلافات اجتماعی در کشورهایی نظیر یونان و اسپانیا یک «یک اقدام مضحک» دانستند و آن را محکوم کردند.
مارتین کالانان نماینده محافظه کار در پارلمان اروپا این جایزه را «یک دروغ آوریل» نابهنگام خواند و گفت:« احتمالا این جایزه به سبب صلح و آرامش در خیابان های آتن و مادرید اعطا شده است.»
کالانان که رهبر گروه اصلاح طلب و محافظه کار پارلمان اروپاست اعلام کرد:سیاست های اتحادیه اروپا پیامدهای این بحران مالی را تشدید کرده است و ناآرامی های اجتماعی را به همراه داشته است که ما در طول یک نسل ندیده بودیم.
وی افزود کمیته نوبل با اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا اقدامات عالی کسانی را که شایسته دریافت این جایزه بودند کم ارزش شمرده است.
ماری لوپن رهبر جبهه ملی راستگرای فرانسه اعلام کرد: کمیته نوبل با این انتخاب خود که به جنگ اجتماعی به جای صلح پاداش داد تا ابد بی اعتبار شد.
وی با متهم کردن این بلوک بیست و هفت عضوی به دامن زدن به رقابتی وحشیانه و از بین بردن رونق و رفاه همه مناطق اعلام کرد: اتحادیه اروپا امروز بزرگترین عامل عدم انسجام و افزایش تنش میان ملل اروپایی است.
وی در بیانیه ای اعلام کرد: این جایزه ای برای جنگ اجتماعی و اقتصادی بین مردم بود. جایزه نوبل صلح به جایزه نوبل جنگ تبدیل شده است.
 

برخی از برندگان جایزه صلح نوبل باعث تشدید جنگ در جهان شده اند
 تصمیم به اعطای جایزه نوبل اغلب با انگیزه سیاسی صورت می گیرد.
گایان چیچاکیان خبرنگار شبکه راشاتودی با بیان این مطلب افزود: اعطای جایزه نوبل مربوط به جنگ و صلح می شود و می دانیم که این قدرت های بزرگ هستند که جنگ براه می اندازند و یا جنگ را متوقف می کنند.
وی افزود: یکی از ده برنده اخیر جایزه صلح نوبل کوفی عنان است  که 2001 برنده جایزه صلح نوبل شد. وی از سال 1997 تا 2006 دبیرکل سازمان ملل بود و از آمریکا و بمباران یوگسلاوی پیشین به دست ناتو حمایت کرد.
چیچاکیان افزود: در دوران پس از جنگ سرد این، اقدامی بی سابقه بود و به زعم برخی راه را برای حمله یک جانبه آمریکا از جمله در عراق هموار کرد.
محمد البرادعی یکی دیگر از برندگان جایزه صلح نوبل است که بیش از یک دهه تا سال 2009 مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی بود؛ او در سال 2005 برنده جایزه صلح نوبل شد.
وی افزود: البرادعی چند سال بعد از سکوتش در برابر حمله آمریکا به عراق در سال 2003 ابراز تاسف کرد؛ در آن زمان آژانس هیچ مدرکی دال بر اینکه عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد، نداشت.
برخی معتقدند که البرادعی می توانست اقدامات بیشتری برای جلوگیری از حمله آمریکا به عراق انجام دهد ولی اینکار را نکرد.
خبرنگار شبکه راشا تودی گفت: تعدادی از سیاستمداران آمریکایی ازجمله جیمی کارتر جایزه صلح نوبل را دریافت کردند؛ او از سال 1977 تا 1981 رئیس جمهور آمریکا بود و اعطای جایزه صلح نوبل به وی در سال 2002  بسیاری را شوکه کرد زیرا درخاطرشان کمک دولت کارتر به اندونزی برای قتل عام ده ها هزار نفر در تیمور شرقی را به یاد داشتند.
چیچاکیان افزود: اعطای جایزه نوبل به الگور در سال 2007 نیز به خاطر آگاهی دهی درباره تغییرات آب و هوا بحث هایی ایجاد کرد.
خبرنگار شبکه راشا تودی گفت: در سال 2009 هم جایزه صلح نوبل به اوباما رسید که بحث برانگیزترین انتخاب بود زیرا در آن هنگام وی کمتر از یکسال بود که رئیس جمهور آمریکا شده بود و سخن از افزایش تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان می زد.
چیچاکیان گفت: جالب توجه اینجاست که پس از آن دولت اوباما در پشت صحنه، دولت عراق را برای باقی ماندن تعدادی از سربازان آمریکایی در این کشور ترغیب می کرد  اما عراقی ها به این درخواست توجهی نکردند.

ازدیگر موارد اعطای جایزه صلح نوبل می توان به سالهای 1978 و 1994 اشاره کرد که این جایزه به مناخم بگین وزیر خارجه و شیمون پرز نخست وزیر رژیم صهیونیستی داده شد.
چیچاکیان افزود: کمیته صلح نوبل درباره انتخابهایش توضیح نمی دهد واین روند سری است.
برچسب ها: نوبل ، صلح ، جایزه ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار