وزير ارتباطات گفت: طبق آمارها روزانه 13 هزار حمله سايبري خارجي در كشور رخ مي‌دهد كه تمام آن‌ها توسط مركز رخدادهاي رايانه‌اي موجود در کشور مهار مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، رضا تقي‌پور در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران در خصوص نقش ارتباطات در زندگي بشر اظهار داشت: يك روزي ارتباط به پست، تلگراف و تلفن ختم مي‌شد اما پس از گذشت زمان و در 4 و 5 دهه اخير شاهد وسايل و ابزار جديد و عظيمي در صنعت ارتباطات همچون رايانه و ماشين‌هاي حسابگر هستيم كه هم‌اكنون همه مردم و خانواده‌ها شاهد تاثيرپذيري اين وسايل جديد به خصوص رايانه در كشور هستند.

وي در مورد عصر امروز كه به عنوان عصر انفجار اطلاعات نام برده مي‌شود، اذعان داشت: در سال 1900 تا 1950 در هر 50 سال حجم اطلاعات و اخبار 2 برابر مي‌شده كه سرعت اين افزايش و توليد و توسعه در 50 سال اخير هر 5 سال 2 برابر شده و امروز با پيش‌بيني كارشناسان در سال 2020 هر 73 روز يك بار اين اتفاق خواهد افتاد كه در اين بين شاهد معجزه و تحول عظيم اطلاعات در دنيا هستيم و به همين دليل از عصر امروز به عنوان عصر انفجار اطلاعات ياد مي‌كنند.

وزير ارتباطات خاطرنشان كرد: در طول چند سال اخير با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي ديجيتال و پيدايش خدمات و آموزش الكترونيك و دوركاري و ... شاهد تحول عظيمي در صنعت ارتباطات هستيم كه در اين بين وزارت ارتباطات با گسترش اين عوامل حدود 75 هزار شغل جديد ايجاد كرده است.

تقي‌پور يادآور شد: در دولت نهم و دهم تلاش خوبي در صنعت ارتباطات صورت گرفت طوري كه دولت دهم خود را به عنوان دولت الكترونيك مطرح كرد و در اين رابطه با افزايش بودجه‌هاي مورد نظر و تشكيل كارگروه‌هاي اختصاصي با ايجاد خصوصي‌سازي در اين بخش خدمات شگرفي را در طول خدمت خود به مردم ارائه داده است.

وي با بيان اينكه در راستاي اين انقلاب ارتباطي عظيم در جهان با نظر و دستور رهبر معظم انقلاب شوراي عالي مجازي در كشور به منظور توسعه اين صنعت تشكيل شد، تصريح كرد: با توجه به فرمايش و توجه ويژه مقام معظم رهبري شوراي عالي مجازي به عنوان سومين شوراي عالي در كشور تشكيل شد تا بتوان با همفكري و همياري تمام كارشناسان و نخبگان در اين عرصه بهترين روش‌ها را در اين بخش گردآوري كرده و به اجرا در آورديم.

وزير ارتباطات با اشاره به اينكه اين وزارتخانه با توجه به اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور برنامه‌هاي قابل قبولي را ارائه كرده و به اجرا رسانده است، اظهار داشت: اين وزارتخانه با تشكيل ستاد حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني، اشتغال‌هاي جديدي را با راه‌اندازي شركت‌هاي دانش‌بنيان به وجود آورده تا حداقل سهمي در اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور داشته باشد.

تقي‌پور با بيان اينكه روزانه 13 هزار حمله سايبري خارجي به كشور انجام مي‌شود، اذعان داشت:‌در سال‌هاي اخير با اقدامات مناسب و پيشگيرانه خود در عرصه مبارزه با حمله‌هاي سايبري توانسته‌ايم با ايجاد ديوارهاي آتشي و مراكز امداد رخ‌دادهاي رايانه‌اي در كشور تمام اين حملات را مهار كنيم.

وي با بيان اينكه بايد در مسئله آموزش استفاده از رايانه در خانواده بيشتر از گذشته كار شود، يادآور شد: با توجه به گسترش رايانه در خانواده و توجه فرزندان به اين وسيله ارتباطي مهم بايد در مسئله آموزش و فرهنگ استفاده صحيح از آن با اجراي برنامه‌هاي فرهنگي مختلف در جامعه بيش از پيش كار شود.

وزير ارتباط دولت دهم در خصوص وضعيت فعلي تلفن ثابت و همراه در كشور اظهار داشت:‌ تعداد تلفن‌هاي ثابت از سال 57 از 850 هزار به 27 ميليون تعداد با رشد 31 درصدي مواجه بوده به طوري يعني براي هر خانواده بيش از يك تلفن ثابت وجود دارد اما وضعيت تلفن همراه از سال 84 از 8.5 ميليون تعداد موجود به 70 ميليون رسيده است يعني شاهد رشد 91 درصدي در طول اين 8 سال در اين بخش بوده‌ايم.

تقي‌پور افزود: هم‌اكنون ايران با 119 كشور جهان داراي ارتباط رومينگ است كه تمام افراد با سفر به اين كشورها ديگر نيازي به خريد سيم‌كارت‌هاي جديد نخواهند داشت.

وي با بيان اينكه با توسعه خدمات پست بانك در روستاها از سال 84 توانسته‌ايم يك انقلاب ديگري را به اسم خود ثبت كنيم، عنوان كرد: از سال 84 از هر هزار نفر تنها 16 نفر داراي حساب بانكي بودند در حالي كه هم‌اكنون از هر هزار نفر 73 نفر داراي حساب بانكي هستند و با توسعه اين خدمات در روستاها ديگر نيازي نيست كه مردم روستا به شهر ديگري بابت انجام خدمات بانكي بروند.

وزير ارتباطات دولت دهم خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در كشور 15 اپراتور تلفن ثابت، 4 اپراتور تلفن همراه، 38 اپراتور خدمات اينترنت بي‌سيم، 13 اپراتور خدمات اينترنت با سيم و 17 اپراتور خدمات ماهواره‌اي در حال فعاليت هستند.

وي در مورد زمينه‌هاي همكاري‌هاي بين‌المللي دو هدف را براي اين وزارتخانه تعريف كرد و گفت: هدف اول حضور موثر مجامع بين‌المللي و حضور فعال در تصميم‌گيري‌هاي مهم اين صنعت در جهان است كه به لطف خداوند تاكنون پيشنهادهايي به اين مجمع از سوي ايران به عنوان عضو اين اتحاديه مطرح و به تصويب تمام كشورهاي اين عضو رسيده و به ديگر كشورهاي جهان پيشنهاد داده شده است.

تقي‌پور افزود: هدف دوم شركت در مجمع APT كه به عنوان سازمان منطقه‌اي در آسياست و ايران به عنوان عضو آن و كشوري با ويژگي‌هاي از جمله شرايط جغرافياي نقش بسيار موثري در ترانزيت اطلاعات از كشورهاي خليج فارس به جنوب اروپا مي‌تواند ايفا كند شناخته شده است.

وزير ارتباطات دولت دهم در مورد برنامه‌هاي آينده اين وزارتخانه اظهار داشت:‌ از جمله برنامه‌هاي در حال اجرا و اولويت‌دار اين مجموعه ايجاد شبكه ملي اطلاعات است كه اين بحث به طور جدي با توجه به داشتن فوايد اجتماعي و اخلاقي در حال پيگيري است كه اميدواريم در يك برنامه پنج‌ ساله اين جداسازي ‌ها انجام شود.

وي ادامه داد: گسترش فضاهاي الكترونيكي از جمله دولت الكترونيك و فناوري‌هاي بومي از ديگر برنامه‌هاي آينده اين مجموعه محسوب مي‌شود.

تقي‌پور در خاتمه گفت: توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي از جمله ارتباط با كشورهاي اسلامي در توسعه محتوا يكي از اهداف مهم شوراي عالي مجازي محسوب مي‌شود كه اين بخش را مي‌توان مهم‌ترين برنامه اين وزارتخانه در آينده دانست.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تقی پور ، حمله ، سایبری ، روزانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار