چین که در سال 2001 اعضای کمیته نوبل را پس از اعطای جایزه نوبل صلح به لیو شیائوبا ، مخالف چینی ، « دلقک » خواند و امروز اعطای جایزه نوبل ادبیات را به مو یان جشن می گیرد ، روز جمعه تغییر موضع خود را با قاطعیت تکذیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه گلوبال تایمز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این سوال که آیا در این خصوص تغییر موضع داده است ، گفت : « موضع ما درباره جایزه نوبل کاملا مشخص و روشن است.»

هونگ لی ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن تبریک به مو یان ، رمان نویس چینی ، گفت دو سال پیش کمیته نروژی نوبل تصمیمی گرفت که مداخله جدی در امور داخلی چین و نقض آشکار حاکمیت قضایی چین به شمار رفت و چین این حق را داشت که با آن مخالفت کند.

وی افزود مو یان ، بر خلاف لیو شیائوبا ، شهرت زیادی در چین دارد و استعدادهای ادبی او به خوبی شناخته شده است.

اعطای جایزه نوبل صلح به لیو شیائوبا ، روشنفکری که منفور مقامات شد ، خشم مقامات چینی را برانگیخت. چین تدابیر تلافی جویانه ای علیه نروژ اتخاذ کرد و همه اخبار راجع به جایزه نوبل را سانسور کرد.

چین در سال دو هزار نیز اعطای جایزه نوبل ادبیات را به گائو شینگجیان ، نویسنده ای که چین را ترک و ملیت فرانسوی را انتخاب کرد ، توهین دانست و همان سانسور را در پیش گرفت و همچنین آثار این نویسنده را ممنوع کرد.

مطبوعات چین روز جمعه بین جایزه نوبل « خوب » و « بد » تمایز قابل توجهی قائل شدند.

روزنامه گلوبال تایمز نوشت : «‌جایزه نوبل صلح برای دالای لاما و لیو شیائوبا حامل پیامی کاملا غیردوستانه و حتی خصمانه است.»

این روزنامه افزود چین معتقد بود که گائو شینگجیان به علت گرایشات سیاسی در آثار ادبی خود ، این جایزه را دریافت کرد.

این روزنامه در پایان این سوال را مطرح کرد که آیا کمیته نوبل با اختصاص این جایزه به مو یان ، در پی کاهش تنش ها با چین نبوده است؟
برچسب ها: چیت ، موضع ، جایزه ، نوبل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار