معاون عمراني استاندار مرکزی گفت: امروز بايد مديريت بر بحران را جايگزين مديريت در بحران كنيم به اين معني كه تهديدها را به فرصت‌ها تبديل كنيم و با اين كار شاهد كاهش تلفات خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک هوشنگ بازوند در نشست مطبوعاتي كه در محل اداره كل مديريت بحران استان مركزي برگزار شد اظهار داشت: 75 درصد جمعيت كره زمين در مناطقي زندگي مي‌كنند كه خطر زلزله دارد و هر 20 سال يكبار در كشور ما یک زلزله بالاي 6 ريشتر و يا خشكسالي و سيل رخ مي‌دهد و از كل 43 بلاياي طبيعي 34 مورد آن در كشور ما اتفاق مي‌افتد و اين موضوع باعث شده است كه ايران جزء 10 كشور بلاخيز جهان باشد.
معاون عمراني استاندار اضافه كرد: 83 درصد جمعيت ايران در روي گسل زلزله زندگي مي‌كنند. پس از فوج زلزله‌اي كه سال گذشته در داوودآباد اتفاق افتاد پيشنهادي به موسسه بين المللي زلزله براي مطالعه در خصوص اراك و داوودآباد ارائه شد و كه طبق مطالعات این مرکز اراك جزء اين 83 درصد لحاظ شد.
وي تصريح كرد: در حدود 20 درصد خسارات كشور ناشي از سيل است، زلزله و سيل روزانه 250 ميليون تومان به كشور خسارت مي‌زند و اين موضوع حائز اهميت است كه در مورد پيشگيري از آن ضعيف عمل كرده‌ايم همچنين در استان با خشكسالي مواجه هستيم و عليرغم اجرای طرح جامع خشكسالي برنامه خاصي براي پيشگيري و مواجهه با آن نداشته‌ايم و خسارات زيادي را متحمل شده‌ايم.
بازوند اظهار داشت: در هفته مديريت بحران و در بحث پيشگيري نيازمند كار فرهنگي هستيم، بايد در خصوص اتفاقات مستندسازي داشته باشيم و مطالعات لازم در خصوص مناطق تحت خطر را انجام دهيم و همچنين تحليل‌هاي اقتصادي درستي از این موضوع داشته باشيم.
وي در خصوص مديريت بحران و فناوري بومي و پژوهشي گفت: فناوري صنعت ساختمان زماني مي‌تواند پاسخگو باشد كه با امكانات داخلي و بومي توأمان باشد.
در حال حاضر در كشور 9 درصد مردم در خانه‌هاي سازماني زندگي مي‌كنند، 26 درصد اجاره‌نشين هستند و 65 درصد مالك هستند. هزينه مسكن در سبد خانوار در كشورهاي توسعه‌يافته 15 درصد، در ايران 32 درصد است و ضريب توسعه صنعت ساختمان در كشورهاي توسعه‌يافته 20 تا 80 درصد است و اين در حالي است كه در ايران صنعتي‌سازي ساختمان تنها دو درصد است در صورتي كه تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد اين رقم به 30 درصد برسد و طبق برنامه در افق 1404 بايد به 70 درصد برسد ولي همچنان ساختمان‌ها به شكل سنتي ساخته مي‌شود.
بازوند افزود: عدم نظارت دقيق مهندسين نظام مهندسي در زمان اجرا از ديگر مسائل قابل توجه است. در حدود سه سال است كه نظام مهندسي استان در رتبه 29 قرار دارد و امضا فروشي رواج پيدا كرده است كه بايد به شدت كنترل شود.
وي عنوان كرد: براي كنترل از تخلفات در نظام مهندسي، ساختمان‌هاي بالاي 600 متر زيربنا بايد مجري داشته باشند و همچنين تصويب شده است كه ساختمان‌ها بايد شناسنامه داشته باشند و جزئيات مربوط به ساختمان در آن درج شود كه البته اين طرح هم به صورت كامل اجرا نمي‌شود.
بازوند اضافه كرد: در حدود 65 درصد از خانه‌هاي روستايي مقاوم نيستند و در استان تا پايان برنامه چهارم توسعه از يكصد و یک هزار خانه 24 هزار خانه مقاوم‌سازي شده است و هرساله بين چهار تا 6 هزار مورد مقاوم‌سازي خانه‌ها را در برنامه خود داريم. در مورد مقاوم‌سازي خانه‌هاي شهري 55 درصد از خانه‌ها نيازمند مقاوم‌سازي هستند و 10 تا 15 درصد از خانه‌ها كاملا غيرمقاوم هستند.

وي افزود: احياي یک هكتار بافت فرسوده 20 ميليارد تومان هزينه در برخواهد داشت و ما بيشتر در مورد ساختمان‌ها با بحث مديريتي، برنامه‌اي و منابع مالي مواجه هستيم تا نيروي انساني .
معاون عمراني استانداري در مورد چالش‌هاي پيش رو براي صنعتي‌سازي ساختمان‌ها گفت: غيرمقاوم بودن، وجود بافت‌هاي فرسوده، سكونتگاه‌هاي غير‌رسمي و حاشيه نشيني‌ها از چالش‌هاي پيش روي ماست، در استان خاصه در شهرهاي اراك و ساوه با حاشيه‌نشيني‌ها مواجه هستيم كه در اراك تا حدودي توانستيم آن را كنترل كنيم كه البته راه مقابله با آن به زور متوسل شدن نيست و بايد علت‌يابي كنيم.
وي اضافه كرد: كمبود منابع مالي براي بافت‌هاي فرسوده و سختگيري‌هاي شهرداري براي صدور پروانه از ديگر چالش‌هاي پيش روي ماست، زماني كه كار غير قانوني هزينه كمتري از كار قانوني داشته باشد زمينه كارهاي غير قانوني بيشتر فراهم خواهد شد.
بازوند تصريح كرد: در استان مركزي سالانه 30 ميليارد تومان براي زيرساخت‌هاي بافت‌هاي فرسوده هزينه مي‌شود و بايد بخش‌هاي خصوصي هم دراين بخش وارد شوند.
وي در خصوص تصادفات جاده‌ايي گفت: در مردادماه سال جاري 9 درصد كاهش تلفات جاده‌اي داشته‌ايم اما در اتوبان ساوه - تهران و ساوه - همدان 54 درصد افزايش داشته‌ايم و 80 درصد اين تصادفات به علت خواب آلودگي و واژگوني بوده است در حالي كه جاده كاملا استاندارد است ولي كم توجهي و سرعت بالا عامل تصادفات بوده است.
وي درخصوص اقداماتي كه براي كاهش تصادفات در اين محور انجام شده است گفت: 10 دوربين به مبلغ 800 ميليون تومان خريداري و در اين جاده نصب شده است و در كل محور نیز موج طولي و گارد ريل نصب شده است.
بازوند در پايان گفت: در سال گذشته در خصوص تصادفات جاده‌اي در رتبه دوم بوديم اما امسال تا شهريورماه در رتبه هشتم هستيم. در استان سالانه 500 تا 600 نفر تلفات جاده‌‌اي داريم در حالي كه در كشور سالانه 24 هزار نفر كشته مي‌شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.