وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بيان اين که باید تولیدات علمی را به ثروت ملی تبدیل کنیم، گفت: رشد تولیدات علمی ما 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمی جهان است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، کامران دانشجو در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی با بيان اينکه باید تولیدات علمی را به ثروت ملی تبدیل کنیم، افزود: رشد تولیدات علمی ما 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمی جهان است.

وی گفت: آموزش عالی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر کمی و کیفی رشد بسیار خوبی کرده است.

دانشجو تصريح کرد: تعداد دانشجویان ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از آن 20 تا 25 برابر شده است در حالی که جمعیت کشور حدود دو برابر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد اعضای هیئت علمی نیز افزایش یافته است و هم اکنون 65 هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم.

دانشجو گفت: اگر این رشد علمی نبود نمی‌توانستیم در مذاکرات (سیاسی و غیرسیاسی) با اقتدار حضور پیدا کنیم.

وی افزود: همه جهان به این موضوع واقف شده است و اعلام می‌کند که نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در موضوع علم و فناوری در حال رشد بی نظیری است.

دانشجو اظهار داشت: هم اکنون بیش از 2 درصد از تولیدات علمی جهان را در اختیار داریم در حالی که این رقم از ابتدای دولت نهم سه دهم درصد بود.

وی ادامه داد: در سه، چهار سال اخیر رتبه ما در علومی مانند ریزفناوری، انرژی‌های نو، زیست محیطی، هوافضا و فناوری اطلاعات 8 تا 15 رتبه ارتقا یافته است.

دانشجو گفت: حدود سه سال قبل حرکت آموزش عالی را بر اساس توسعه هدفمند آن آغاز کردیم و بر این اساس طرح آمایش سرزمینی آموزش عالی طراحی شد که هم اکنون در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح آموزش عالی بر اساس نیازها و توانایی‌های هر منطقه توسعه خواهد یافت.

دانشجو تصريح کرد: همچنین بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی به ویژه در علوم انسانی را با هدف کارآمدی، به‌روزرسانی و توجه به نیازهای جامعه آغاز کردیم و حدود 400 سرفصل بازنگری شد.

وی يادآور شد: هم اکنون 200 رشته با حدود 3000 سرفصل در 70 کمیته کارشناسی در حال بازنگری است.

دانشجو گفت: سرفصل‌هایی در دروس آموزش عالی کشور داریم که در 25 سال گذشته بازنگری نشده است.

وی افزود: آموزش عالی مهارتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به آن توجه و رشته‌های مورد نیاز بازار کار بر مبنای آن تعریف شده است.

وزیر علوم اظهار داشت: در سه سال گذشته، تعداد مراکز فعال علمی ـ‌ کاربردی به 941 مرکز و همچنین تعداد دانشجویان آن نیز به بیش از 500 هزار نفر رسیده است.

وی تأکيد کرد: برنامه درسی دانشگاه جامع علمی کابردی از سال 75 تا 84 از 43 برنامه درسی به 457 برنامه درسی افزایش یافت و این رقم در سال‌های 84 تا 88 به 798 برنامه درسی رسید.

دانشجو بيان داشت: برنامه درسی این دانشگاه در سه سال اخیر همچنان افزایش یافت و به 2021 برنامه درسی رسید.

وی افزود: با آن چیزی که با عنوان وضع مطلوب تعریف می‌کنیم فاصله داریم و باید در قله علم و فناوری دنیا قرار گیریم و این کار از جامعه دانشگاهی برمی‌آید.

دانشجو با اشاره به رتبه 16 ایران در پایگاه اسکوپوس گفت: در پنج سال آینده باید رتبه ما تک رقمی شود و برای حرکت در این مسیر انگیزه داریم.

وی تصريح کرد: باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که 60 تا 70 درصد از دانش آموختگان ما در رشته‌های مهارتی مشغول به تحصیل شوند.

دانشجو افزود: در این خصوص با وضع مطلوب فاصله داریم زیرا هم اکنون 13 درصد از دانشجویان در رشته‌های مهارتی مشغول به تحصیل هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها در خصوص اقدامات مثبت یاد شده سیاه‌نمایی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این رسانه‌ها عملاً در مسیر رسانه‌های صهیونیستی حرکت می‌کنند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار