رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه «محمدباقر محسنی ملایری»، آغاز دوره‌ی جدید جنگ‌های ایران و عثمانی، تصرف سرزمین تاریخی «بابِل» توسط کوروش، کشف «کلر»، اعلان جنگ ایتالیا به آلمان در اواخر جنگ جهانی دوم و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 22 مهر 1391 خورشیدی، 26 ذی القعده 1433 هجری و 13 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه «محمدباقر محسنی ملایری» (1374 ش)

آیت‌اللَّه محمدباقر محسنی ملایری، یکی از چهره‌های بنام حوزه علمیه قم، در سال 1285 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات در کودکی، راهی حوزه علمیه مشهد شد. آیت‌اللَّه محسنی همزمان با تأسیس حوزه علمیه قم، به این شهر هجرت کرد و در محضر آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی و سپس سید حسین بروجردی، زانوی ادب زد و به مدارج والای علمی دست یافت.

ایشان پس از سالیانی چند به ملایر بازگشت و در احداث حوزه علمیه، حسینیه و کتابخانه و مسجد و نیز تدریس، تألیف و ارشاد مردم آن سامان همت گماشت و سرانجام بر اثر سکته قلبی در 22 مهر 1374 در 89 سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه (س) دفن شد.

تصرف سرزمین تاریخی «بابِل» توسط کوروش هخامنشی (539 سال قبل از میلاد)



کوروش هخامنشی، مؤسس سلسله پادشاهی هخامنشیان، از سالیان قبل، در ناحیه انشان در شرق شوشتر و حوالی رود کارون (در خوزستان فعلی) دولت کوچکی داشت و می‌خواست همه آریایی‌های ایرانی را با هم متحد سازد. از این‌رو با مخالفان خود به جنگ برخاست و بر متصرفات خود افزود. کوروش پس از فتوحاتی در شرق ایران و افزایش دادن حدود سرزمین ایران باستان، به فکر تسخیر بابل قدیم افتاد. در این زمان، علی‌رغم اینکه پادشاه بابِل، پیش از آن با کوروش پیمان اتحاد بسته بود، اما کوروش اعتمادی به دوستی او نداشت. از آن طرف، در بابل فساد اخلاق و ظلم و ستم، رواج فراوان داشت و مردم بابل به اسیرانی که از ممالک اطراف گرفته بودند ظلم زیادی می‌کردند.

چون موجبات سقوط بابل از هر جهت فراهم بود، کوروش در بهار سال 539 قبل از میلاد از رود دجله گذشت و برای آنکه از سد بزرگی که در شمال بابل بین رود دجله و فرات ساخته بودند، بگذرد، فرمان داد تا مسیر فرات را تغییر دادند و از آن عبور کردند. کوروش پس از آن به سوی بابِل تاخت و پس از جنگی کوتاه، این شهر را در سیزدهم اکتبر 539 ق. م به تصرف خود درآورد. کوروش سپس با جلال و شکوه وارد بابل شد و فردای آن روز، در همان شهر تاج‌گذاری کرد.

درگذشت استاد «سید محمد علی صفیر» (1377 ش)

استاد سید محمد علی صفیر در سال 1294 ش در کرمانشاه به دنیا آمد. وی در ابتدا مقداری از علوم حوزوی را فراگرفت و سپس از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. از جمله فعالیت‌های صفیر می‌توان به تأسیس مراکز فرهنگی و دینی از قبیل انجمن تعلیمات اسلامی ایران و همکاری در تأسیس بنای حسینیه ارشاد تهران اشاره نمود. در بسیاری از مساجد ایران، آثار طبع هنری او روی کاشی‌کاری، ثبت و حک شده است.
استاد صفیر با توجه به علوّ طبع و منش عارفانه خویش، هماره محبوب قلوب خاص و عام بوده و در محافل ادبی برای او و آثارش، ارزش ویژه‌ای قائل می‌باشند. خردنامه، دیوان اشعار، درس دین و تصحیح دیوان اشعار امام علی (ع) به فارسی از جمله آثار اوست. استاد صفیر سرانجام در 22 مهر 1377 ش در 77 سالگی در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان و فرهیختگانِ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

درگذشت «مازیارایرانی» یکی از اسپهبدان طبرستان (225 ق)

مازیار بن قارن یکی از اسپهبدان طبرستان است که تعلق خاطر خاصی به کیش و آیین زردشت و آداب ایرانی داشت. او بر معتصم عباسی عصیان کرد و معتصم، عبداللَّه بن طاهر را از خراسان برای سرکوبی او فرستاد. عبداللَّه، مازیار را گرفت و به بغداد روانه کرد. خلیفه او را به ضرب تازیانه کشت و جسدش را آویخت. سپس معتصم، افشین، دیگر سردار نامدار را متهم کرد که با مازیار همدست بوده و در توطئه‌ی احیای دین مزدکی و خرّمی با او شریک بوده است. به همین تهمت او را به سال 227 ق به حبس انداخت تا در زندان مرد.

تولد علامه «تفتازانی» دانشمند و ادیب شافعی (722 ق)

مسعود بن عمر بن عبداللَّه خراسانی هِرَوی معروف به ملاسعد تفتازانی، در فقه، اصول، تفسیر، کلام، منطق و تمامی فنون ادبی و اکثر علوم متداول زمان، استاد کل و یگانه روزگار خود بود. وی مدتی از عمر خود را به سفر به شهرهای خراسان و آسیای مرکزی برای کسب علم گذراند.

علامه تفتازانی به خاطر نبوغ و احاطه‌ی علمیش، تالیف و نگارش را بسیار زود و در شانزده سالگی آغاز کرد. کتاب‌های بسیاری از خود به جای گذاشت که برخی از آن‌ها هنوز جزو کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه هستند. ازکتاب‌های تفتازانی می‌توان به المطوّل، الارشاد و مختصر المعانی اشاره نمود. تفتازانی، 20 سال آخر عمر را به دعوت امیر تیمور گورکانی در شهر سمرقند گذراند و شاگردان بسیاری تربیت کرد. علامه تفتازانی در سال 792 ق در هفتاد سالگی در این شهر وفات یافت.

آغاز دوره‌ جدید جنگ‌های ایران و عثمانی در زمان سلطنت «محمدشاه قاجار» (1258 ق)



جنگ‌های ایران و عثمانی، از قرن شانزدهم به رهبری شاه اسماعیل صفوی، بنیان‌گذار حکومت صفویه ایران و سلطان سلیم عثمانی آغاز گردید. درگیری‌ها میان این دو امپراتوری بیشتر در مناطق شرق آناتولی، میان رودان و قفقاز روی می‌دهد. این جنگ‌ها پس از امپراتوری صفوی توسط دولت‌های هوتکیان، افشاریه، زندیه و قاجاریه ادامه می‌یابد.

اعلان جنگ ایتالیا به آلمان در اواخر جنگ جهانی دوم (1943 م)

دولت بادوگلیو در ماه اکتبر سال 1943 به آلمان اعلان جنگ داد و به صورت یکی از متفقین درآمد. از اینرو نیروهای آلمانی وارد ایتالیا شده و به جنگ با متفقین پرداختند. سرانجام پس از تعرض نهایی آوریل سال 1945 بوسیله دول متفق آلمان شکست خورده و جنگ پایان پذیرفت.

مرگ «نیکولا دومالبرانش» فیلسوف شهیر فرانسوی (1715 م)

نیکولا دو مالْبِرانْشْ فیلسوف فرانسوی در 6 آگوست 1638 م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته علوم الهی به صنف کشیشان درآمد و چون از عقاید رِنِه دکارت آگاه شد از پیروان وی گردید. مالبرانش با پیروی از فلسفه دکارت، این فلسفه را به نحوی که با عقاید مسیحیت کاتولیک موافق باشد، تکمیل کرد و خود در این فلسفه صاحب نظر شد.

او معتقد بود که علت اصلی خداست و آن‌چه در دنیا به ظاهرْ علت و معلول می‌نماید، در حقیقت مقارنه و تصادف است. هر تغییر در اجسام و امور ذهنی و معنوی، مستقیماً از خداست چرا که هر جسمی که در حال سکون است نمی‌تواند خود محرک باشد. آثار مالبرانش از نظر روشنی و شیوایی، از آثار مهم ادبی قرن هفدهم میلادی است که کتاب تفکرات مسیحی، گفتگوی فیلسوف مسیحی با فیلسوف چینی درباره وجود خدا و گفتگوهایی درباره مابعدالطبیعه و دین از آن جمله‌اند. نیکولا مالبرانش سرانجام در 13 اکتبر 1715 م در هفتاد و هفت سالگی درگذشت.

کشف «کلر» توسط «کاردینال ویلهْلْم شیل» دانشمند سوئدی (1774 م)



کلر (از ریشه یونانی χλωρος به معنی زرد مایل به سبز) را Carl Wilhelm Scheele در سال ۱۷۷۴ کشف نمود و اشتباهاً تصور کرد این عنصر حاوی اکسیژن است. Humphry Davy در سال ۱۸۱۰ نام کلر را برای این ماده انتخاب کرد و اصرار داشت که این ماده در واقع یک عنصر است. گاز کلر زرد مایل به سبز است، دو و نیم مرتبه از هوا سنگین‌تر، دارای بوی بسیار بد و خفه کننده و بسیار سمی است.

این عنصر عاملی اکسید کننده، سفیدکننده و گندزدا می‌باشد. کلر به‌عنوان بخشی از نمکهای طعام و ترکیبات دیگر به مقدار زیادی در طبیعت و لزوماً در بیشتر جانداران وجود دارد. کلر به عنوان ماده ضد عفونی کننده رایج در استخرهای شنا برای تمیزی و بهداشت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی در اتمسفر فوقانی ترکیبات کلرداری مانند کلرفلوئورکربن وجود دارند که در تخریب لایه اوزون موثرند.

برخی از رویدادهای 13 اکتبر

1860: نخستین عکس هوائی گرفته شد. این عکس از داخل یک بالن با دوربین دستی برداشته شد.

1918: در پی کناره گیری طلعت پاشا، عثمانی از جنگ جهانی اول خارج شد. این جنگ که در عین حال به عمر امپراتوری‌های عثمانی و اتریش پایان داد و به بلشویکهای روسیه کمک کرد تا انقلاب کنند، یک ماه بعد در یازدهم نوامبر 1918 پایان یافت.

1923: شهر آنکارا واقع در آناتولی پایتخت جمهوری تازه تاسیس ترکیه اعلام شد. به این ترتیب شهر استانبول (قسطنطنیه) پس از 16 قرن، مقام خود به عنوان پایتخت و صحنه قدرت را ازدست داد.

1931: دولت اسپانیا سیاست جدائی کلیسا از دولت را اعلام داشت و برای نخستین بار پس از مسیحی شدن اسپانیایی‌ها، همان راهی را در پیش گرفت که 14 دهه پیش از آن اصلی از قانون اساسی ایالات متحده شده بود.

1936: استالین 15 هواپیمای نظامی به کمک جمهوری خواهان اسپانیا که با فرانکوی سلطنت طلب می‌جنگیدند فرستاد.

1988: گورباچف که سیاست‌های او به انهدام شوروی و بلوک شرق و عقب نشینی کمونیسم انجامید اعلام داشت که به جای مزارع اشتراکی، اراضی زراعی را باید به کشاورزان اجاره داد که تنها تصمیم منطقی او تلقی شده است.

1999: سنای آمریکا پیشنهاد پیوستن این کشور به پیمان منع کامل آزمایش‌های اتمی (C.T.B.T) را که در سپتامبر 1996 در مقر سازمان ملل توسط 71 کشور امضاء شده بود رد کرد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار