شهرت فرش بیدگینه به اصالت همه جانبه آن است، فرش بیدگینه از پشم بومی و رنگ طبیعی جان می گیرد و رویاهای زنانه نقش و نگار آن می شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، روستای بیدگینه که در 15 كیلومتری زرین آباد مركز شهرستان ایجرود واقع شده است با برخورداری از 314 خانوار، میزبان 171 دار قالی است، فرشهایی كه هر یك راهی هزاران خانه و شهر و كشوری می شوند كه فرهنگ ایرانی، زنجانی و اهالی این روستا را میهمان خود می كنند. فرش بیدگینه با طرح افشار بومی و تیغ ماهی بافته می شود، هر دو ریز بافت و از جنس پشم و رنگ طبیعی، رج ها و گره ها چنان كنار هم می نشینند که فرش در نهایت قوامی همچون آهن می شود.

اما این روزها، فرش بیدگینه، همان فرشی نیست كه نامش در جهان بر سر زبان ها افتاد و شهره شهر شد. خانه ها دار قالی دارند و فرشهای بی نظیری نیز بافته می شود، اما به دلیل عدم ثبت جهانی طرح های فرش بافی در زنجان و سایر نقاط ایران، بسیاری از کشورها از جمله کشور چین اقدام به تولید فرش هایی با طرح های مشابه می کنند.

کارشناس فرش اتحادیه فرش بافان استان زنجان، گفت: در راستای اقدام مرکز ملی فرش ایران و ثبت مناطق جغرافیایی بافت فرش در سطح کشور دو نمونه طرح فرش استان زنجان با عنوان طرح بیدگینه و قلتوق به ثبت جهانی می رسد.

به گفته این کارشناس، هدف از اجرای این طرح مقابله با کپی برداری کشورهای رقیب در صنعت فرش بافی و نیز تحقق شعار امسال است.

یکی از فرشبافان قدیمی فرش بیدگینه با اشاره به نحوه رنگرزی نخ فرشها در گذشته می گوید : وقتی برای زمینه فرشهایم رنگ شیری و سفید لازم داشتم، فصل درو كه می رسید، ساقه گندم ها را جمع می كردم، می جوشاندم و نخ ها را توی آن رنگ می كردم. از پارسال دولت کمک زیادی به اهالی روستا کرده است و كارشناسان فنی و حرفه ای خودشان به این روستا رفته و وقتی مهارت فرشبافان را دیدند، برای اعطای مدرك و بیمه اقدام كردند. اصلی ترین طرح فرش بیدگینه طرح ((حاجی گبه سی)) است که متاسفانه از این طرح ، دیگر در روستا تولید نمی شود.تمام زیبایی، ارزشمندی و گرانبهایی فرش حاجی گبه سی یا همان فرش بیدگینه به سادگی، طبیعی و بومی بودن نقش و طرح آن است كه بافنده از دل و جان برای آن انرژی می گذارد و فرشی به قوام و استحكام آهن می بافد.

گفتنی است، در راستای حمایت از فرش بافان و تحقق شعار سال، تفاهم نامه هایی با صندوق مهر امام رضا (ع) برای ارائه تسهیلات مناسب از سهم اعتبارات مشاغل خانگی به این صنف در نظر گرفته شده است.

برپایی جشنواره های فرش با هدف تشویق فرش بافان و مشارکت افراد مرتبط با صنعت فرش، انگیزه ای برای خریداران داخلی و خارجی ایجاد می کند و با این اقدام ضمن تقویت بازارهای داخلی، صادارات فرش نیز افزایش می یابد./س

برچسب ها: فرش ، بیدگینه ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
احمد حيدري
۲۲:۴۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۳
با سلام با تشكر از زحمات شما كه فرش روستاي ما را تبليغ ميكنيد