هر چه تدابير رياضت اقتصادي در يونان شديد تر مي شود، نفرت يوناني ها از آلمان نيز بيشتر مي شود به طوري که برخي ها احتمال مي دهند اين بدگماني در دراز مدت در روابط دو کشور تنش ايجاد کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني يورونيوز ، چگونه مي توان بدگماني و حتي  خصومت يوناني ها را به آلمانيها از بين برد؟ به نظر مي رسد اين روزها مقايسه آلمانها با حزب نازي به امري عادي تبديل شده و حتي معرفي صدر اعظم اين کشور در کاريکاتورها به عنوان يکي از سران نازي کسي را ديگر شوکه نمي کند. يونان تدابير رياضت اقتصادي تحميلي گروه سه جانبه  (کميسيون اروپا، صندوق بين المللي پول و بانک مرکزي اروپا) را از سه سال پيش  به اجرا گذاشته است.  يونان که در جنگ جهاني دوم در اشغال آلمان نازي بود  و مردم از محروميتها در دوران اشغال رنج و عذاب زيادي کشيدند. اکنون خواسته  هاي قديمي در خصوص بازپرداخت سود اوراق قرضه نازي ها که يونان خريداري کرده بود، دوباره در برخي مطبوعات مطرح مي شود.
 مردم يونان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را مسئول وخامت اوضاع خود مي دانند. در آلمان رسانه هاي اين کشور مطالب کليشه اي خود را درباره يونان تکرار مي شود. عناوين رسانه هاي اين کشور از دو سال پيش مدام يونانيها را متقلب، تنبل و خواهان خروج کشورشان از منطقه يورو معرفي مي کنند.
حتي يکي از روزنامه هاي آلماني، تنديس ونوس را در حال توهين کردن نشان مي دهد اين امر واکنش سريع يوناني ها را در پي داشت و انجمن حمايت از مصرف کنندگان يوناني در سال دوهزار و ده مردم را به تحريم محصولات آلماني دعوت کرد.
سرد شدن روابط دو کشور بر سفرهاي گردشگران آلماني نيز تاثير گذاشته است. در تابستان امسال گردشگران آلماني از صحبت کردن به زبان خود در يونان در هراس بودند.
يورگن استگنر از گردشگران آلماني در يونان گفت :« ما از وضع موجود در يونان نگران شده ايم و حتي از پوشيدن لباسهايي به سبک آلماني در اين کشور امتناع کرديم تا آلماني به نظر نرسيم. به نظر من نگاهي انتقادي به آلمانها در اين کشور حکمفرما است. بد نبود که يونانيها از خودشان نيز انتقاد کنند.»
اما گاه بحران باعث نزديکي پيوندهايي هم مي شود. بازار کار آلمان جوانان يوناني را به خود جذب  مي کند و شکاف آنقدرها که تصور مي شود عميق نيست.  
يکي از شهروندان يوناني-آلماني عقيده دارد اختلاف عميقي بين دو کشور وجود ندارد. آتاناسيوس سيريانوس گفت :«ما  مي بينيم که بازديدکنندگان موسسه گوته افزايش يافته است  و مدارس آلماني در يونان بيش از پيش دانش آموز دارند. اين مسئله نشان مي دهد  با وجود پيامدهاي مطالب منفي برخي از رسانها يوناني ها  به طور کلي احساس و نظر منفي  به آلمانيها ندارند. »
تا زماني که گروه سه جانبه بر ادامه اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي اصرار کند، روابط دو کشور همچنان متزلزل باقي خواهد ماند.
مسئولان آلماني با در نظرداشتن تنش موجود يادآوري مي کنند  آنها تنها تصميم گيرندان درباره امور يونان نيستند.
ديدار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از يونان موجب اعتراض مردم يونان شد. اما اين ديدار چه دستاوردي داشت.
استاماتيس جانيسيس روزنامه نگار سياسي در آتن گفت: مقامات يوناني از ابتدا اعلام کرده بودند مرکل هيچ هديه اي همراه خود به يونان نياورده است. مرکل در اين سفر مي کوشد به نوعي همبستگي آلمان را با دولت يونان که تلاشهاي زيادي براي اصلاحات از خود نشان داده، به اثبات برساند. قطعا اين ديدار پيامدهاي اقتصادي و سياسي ندارد و همه موارد در نشست سران اروپا بحث خواهد شد.
همچنين وي به وضوح اعلام کرده است  يونان بايد به اصلاحات خود ادامه دهد تا او چراغ سبز خود را براي امتيازدهي به اين کشور نشان دهد.
اين کارشناس سياسي ادامه داد آنتونيوس ساماراس نخست وزير يونان موظف است در پارلمان تصميمات خود را به تصويب برساند. اين تصميمات بيش از پيش ضربات سختي به قشر کارمند مي زند. تصويب برنامه هاي رياضتي در پارلمان بسيار سخت خواهد بود. با وجوديکه پيش بيني مي شود بين نمايندگان احزاب ائتلافي اختلاف نظر  ايجاد خواهد شد و برخي ها به اين تدابير راي نخواهند داد، در نهايت برنامه ها تصويب خواهند شد.
وي افزود در مورد ائتلاف و ادامه آن پيش مي شود که مشکلي در اين زمينه وجود ندارد و آنها برنامه هاي رياضتي را در پارلمان به تصويب خواهند رساند. با وجود اين ، ائتلاف کنوني ائتلافي متزلزل به شمار مي رود و هرچه زمان بيشتر مي گذرد و برنامه هاي مصوب اجرا مي شود  به تدريج مشکلات ائتلاف  هم بيشتر مي شود. در حال حاضر به نظر مي رسد که ائتلاف بتواند پايداري خود را حفظ کند تا زماني که برنامه هاي رياضتي تصويب شوند.

برچسب ها: بین الملل ، آلمان ، یونان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار