با حذف تعدادی از منابع آلوده ساز و برداشت منطقی آب از زنجان رود، این رودخانه قابل احیاء است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یك كارشناس محیط زیست گفت: كاهش بارندگی و برداشت آب غیر منطقی در مناطق بالا دست رودخانه زنجانرود، یكی از عوامل مخرب محیط زیست این رودخانه است.

خامسی با بیان این كه حوزه آبریز شهر زنجان تبدیل به گنداب شده است و دیگر نمی‌توان به این قسمت نام رودخانه اطلاق كرد، ورود فاضلاب شهری و صنعتی را عامل اصلی این قضیه برشمرد و افزود: راه‌اندازی كامل تصفیه‌خانه فاضلاب عاملی جهت كاهش آلودگی این بخش ازرودخانه است و مسئولان باید به سرعت پیگیر اتمام این طرح باشند و طرح اخیر فقط پاسخگوی قسمتی از فاضلاب شهری خواهد بود.

وی به طرح شبكه فاضلاب استان زنجان اشاره و تصریح کرد:باید با فراهم نمودن شرایط مناسب امكان اتصال واحدها به شبكه جمع اوری فاضلاب فراهم شده و این شبكه در تمام نقاط شهر توسعه یابد.

این كارشناس محیط زیست، افزایش جمعیت شهر زنجان را از عوامل اصلی تخریب زنجان‌رود دانست و ادامه داد: با افزایش جمعیت برخورد قاطعی با تخلفات زیست محیطی صورت گیرد و باید در نظر داشت حفاظت از این منابع محدود وظیفه ای همگانی است.

خامسی با اشاره به گذشته زنجان رود یادآور شد: احیای این رود به عنوان یك نیاز زیست محیطی مطرح است،اما اقدامات عملی در این راستا نیازمند همكاری ارگان های متعدد می باشد.

وی ورود مواد شیمیایی، فلزات سنگین، فاضلاب های صنعتی و خانگی به بستر رودخانه زنجان رود را نامطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: هرز آبهای حاصل از زمین های كشاورزی، ماسه شویی ها،رنگرزی ها و سایر واحدهای خدماتی عامل مهمی در آلودگی این رود می باشد./س
برچسب ها: زنجان ، رود ، حذف ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.