موفقيت‌هاي به دست آمده در عمليات برون‌ مرزي‌ "فتح 1" سپاه پاسداران کمر دشمنان انقلاب را شکست و باعث شکسته شدن روحيه نظامي فرماندهان دشمن و تلاش بيشتر عراق براي پذيرش آتش بس از سوي ايران شد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، در بهار سال 1365 شورای عالی دفاع کشورمان، اجازه همکاری سپاه پاسداران با کردهای معارض عراقی را تصویب کرد.

به‌ دنبال‌ اين اتفاق‌، قرارگاه‌ برون‌ مرزي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با عنوان قرارگاه‌ رمضان‌ با محوريت تقويت‌ و مجموعه عمليات‌هاي‌ "فتح" براي‌ نفوذ و ضربه‌ در عمق‌ جبهه‌ و خاك‌ دشمن‌ طراحي‌ شد.

پيش از اين سپاه با ايجاد پايگاه‌هايي در شمال عراق، با گروه‌هاي ضد بعثي كردستان عراق همكاري كرده بود اما عملیات فتح 1 بزرگترین بستر همکاری قرارگاه رمضان و اتحادیه میهنی کردستان عراق  تا آن روز بود.

19 مهرماه 1365 عمليات برون‌ مرزي‌ فتح 1 با رمز "يا زينب(س)" 2 گردان نیروی ویژه و يک گردان ادوات سپاه پاسداران با همکاري 2 گردان از نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق از جبهه کرکوت عراق آغاز شد.

شهر كركوك‌ در عمق‌150 كيلومتري‌ خاك‌ عراق و در محور شمالي‌ جبهه‌ دشمن‌ واقع‌ شده و دسترسي‌ به‌ نقاط‌ حساس‌ آن‌ ‌ بسيار سخت‌ و مستلزم‌ تدابيري‌ علمي‌ و نظامي‌ بود، اما رزمندگان اسلام با طراحي نبردي نامنظم و بستن جاده‌هاي منتهي به کرکوت از‌ شمال‌ و جنوب‌ به شهر‌ نفوذ كردند.

طي‌ دو روز نبرد رعدآسا رزمندگان اسلام توانستند با انهدام تأسيسات‌ پالايشگاه‌ كركوك، واحد بهره‌برداري‌ نفت‌ شماره‌ يك، نيروگاه‌ حرارتي‌ برق‌ كركوك، سه‌ پايگاه‌ موشكي‌ زمين‌ به‌ هوا، تأسيسات‌ تفكيك‌ نفت‌ و گاز "حمبور" در جنوب‌ كركوك، "جبل‌ بور" و "شوار"  و از بين بردن‌ مراكز استراق‌ سمع‌ و جاسوسي‌ الكترونيكي‌ و پارازيت‌ دشمن‌ در منطقه‌ "سقزلي" به موفقيت چشمگيري دست يابند.

رزمندگان اسلام با باريدن آتش‌ بر قرارگاه‌هاي‌ سپاه‌ يكم‌ و لشكر هشتم‌ دشمن‌، خسارات‌ فراواني‌ به مراكز نظامي‌ عراق زدند که در پي آن پادگان‌ "دارامان" ارتش‌ بعث کاملاً ويران‌ شد.

از برجسته‌ترين‌ دستاورد‌هاي اين‌ عمليات‌، انهدام‌ مقر سازمان‌ امنيت‌ عراق‌ و عناصر گروهک تروريستي منافقين‌ بود و از دستاوردهاي ديگر آن نيز مي‌توان به انهدام‌ تأسيسات‌ نفتي‌ "باباگرگر" در شمال‌ غربي‌ شهر كركوك، انهدام دو پايگاه‌ دشمن‌ بر بلندي‌هاي‌ "دوملان"، انهدام ايستگاه‌ راه‌آهن‌ "كوره" در جنوب‌ غربي‌ كركوك، انهدام مركز ذخيره‌ و پمپاژ نفت‌ "كيوان"، انهدام يك‌ فروند بالگرد دشمن‌، کشته شدن 600 تن‌ از نيروهاي‌ رزمي‌ و حفاظتي‌ عراق و زخمي‌ شدن و به‌ اسارت‌ درآمدن ده‌ها تن‌ از نيروهاي بعثي به دست رزمندگان اسلام اشاره کرد.

موفقيت‌هاي به دست آمده در عمليات برون‌ مرزي‌ "فتح 1" سپاه پاسداران، کمر دشمنان انقلاب را شکست و  باعث شکسته شدن روحيه نظامي فرماندهان دشمن و تلاش بيشتر عراق براي پذيرش آتش بس از سوي ايران شد.

گردآورنده: مرضيه ارجمندي

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شورش روشنی
۰۹:۵۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۱
افرین وصد افرین بر مبارز کشورمان که در حفظ آب وخاک ما سنگ تمام گذاشتنند.ودرود بر جان پاک شهیدان 8سال دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۱
ماشالله حزب الله
فرزندان روح الله
درود بر شرف سپاهيان و ارتشيان غيور جمهوري اسلامي ايران
آخرین اخبار