طي ديدار و گفتگوي عصر امروز وزير دادگستري كشورمان با وزير قانون پاكستان بر اجرايي شدن موافقتنامه مبادله اسراي دو كشور كه طي دو سال گذشته مسكوت مانده است، تاكيد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در برنامه ديدار‌هاي دو جانبه وزير دادگستري و وزير قانون پاكستان كه عصر امروز سه‌شنبه(18مهرماه) در وزارت دادگستري دنبال شد سيد مرتضي بختياري در آغاز اين ديدار با ابراز تاسف و تاثر از اهانت به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) اظهار داشت: مردم ايران به ياد دارند رهبر معظم انقلاب هنگامي كه در دوران پرشور رياست جمهوري‌شان به پاكستان تشريف بردند مورد استقبال عجيب و پرشور مردم پاكستان قرار گرفتند كه اين ارتباط عميق ريشه در فرهنگ دو كشور دوست و صميمي و  همسايه ايران و پاكستان دارد.

وزير دادگستري كشورمان با بيان اينكه زمينه ارتقاء تعامل در عرصه‌هاي مختلف بين دو كشور كاملا فراهم است افزود:‌ حضور رئيس جمهور پاكستان در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران حقيقتا منشاء بركت بود و با نگاه به سوابق و روابط دو كشور به خصوص بعد از پيروزي انقلاب اسلامينقاط چشمگيري ديده مي‌شود.

بختياري در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران به دليل پايبندي به آرما‌ن‌ها و ارزش‌هاي انقلاب مورد خشم استكبار جهاني قرار گرفته و در حقيقت 33 سال است كه مورد تحريم‌هاي غرب و آمريكا واقع شده و استكبار جهاني به سردمداري آمريكا هر كاري براي ضربه زدن به انقلاب اسلامي از دستش برآمده كوتاهي نكرده است.

* آمريكا با خارج كردن نام منافقين از ليست تروريست‌ها بار ديگر خيانت خود را آشكار كرد

وزير دادگستري ادامه داد:‌ علاوه بر محاصره و تحريم‌ها، آمريكا گروهك‌هايي را در داخل كشور ايران حمايت كرده كه ترور‌هاي زيادي را انجام داده اند، آمريكايي كه علي‌الظاهر مبارزه با تروريسم را اعلام مي‌كند در واقع خائنانه‌ترين تروريست‌ها را در دامن خود پرورش مي‌دهد كه نمونه اخير آن خارج كردن منافقين از ليست تروريست‌ها بود كه توسط آمريكا انجام شد.

وي در بخش ديگري از سخناني خود تصريح كرد: اين منافقين بيش از 16 هزار تن از جوانان كشور را در سال 60 و سالهاي بعد ترور و به شهادت رساندند و افراد تاثير گذار انقلاب اسلامي از جمله شهيدان رجايي و باهنر و بسياري از علماي بزرگ ما كه مورد احترام و مقبوليت مردم قرار داشتند در محراب‌هاي نماز جمعه به شهادت رسيدند.

وزير دادگستري با تاكيد بر اينكه گروهك منافقين مورد حمايت قاطع آمريكا قرار دارد اظهار داشت:‌ متاسفانه در هيچ كشوري به اندازه ايران در ترور‌هاي ناجوانمردانه انجام نگرفته و ملت‌هاي دنيا و مردم عزيز ايران اسلامي اين مساله را به خوبي درك كرده‌اند كه موضع آمريكا در برابر مخالفت با تروريست تماما صحنه گرداني است.

*روند برنامه‌هاي هسته‌اي صلح آميز ايران ادامه دارد

وي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براساس توان خود انرژي هسته‌اي را كه صلح‌اميز است با دانش مبتكرانه به جلو مي‌برد و در اين راستا مشغول كار و تلاش است و به فتواهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي هرگونه استفاده غيرصلح‌آميز از انرژي هسته‌اي حرام است ولي در اينجا باز آمريكا صحنه گردان شده و سر و صداي بسياري در دنيا به راه انداخت، ولي جمهوري اسلامي ايران با استناد به فرمان‌هاي قرآن و معارف اسلامي قاطعانه در برابر هر ظلمي ايستاده و خواهد ايستاد.

* طلب مغفرت وزير قانون پاكستان براي شهداي ايران

در ادامه اين ديدار وزير قانون پاكستان ضمن تشكر از پذيرايي هيات ايراني اعضاي هيات خود را معرفي و اظهار داشت: من با نظر حضرتعالي در مورد نقش منفي آمريكا در منطقه كاملا موافق هستم كه چگونه امنيت منطقه را از بين برده است كه شخصيت‌‌هاي مهم در جمهوري اسلامي ايران را بوسيله حمايت از منافقين به شهادت رسيدند. من مايلم از اين فرصت استفاده كرده و براي شهداي گرانقدر طلب مغفرت كنم.

وي در ادامه افزود: براي ملت پاكستان مايه فخر و مباهات است كه در ايران نظام اسلامي حاكم است و مقامات ايران توانسته‌اند با تروريسم در كشور مبارزه و آن را ريشه‌كن‌ كرده و فضاي امنيتي خوبي در كشور برقرار كنند.

* پاكستان خواهان استفاده از تجربيات ايران در زمينه مبارزه با تروريسم است

رانا ثناءالله خان با اشاره به اينكه ريشه تروريسم در كشور ايران از بين رفته و از امنيت خوبي برقرار شده است اظهار داشت: مايلم از تجربيات جمهوري اسلامي ايران در كشورمان استفاده كنم، تروريسمي كه امروز با آن روبرو هستيم در واقع در خود پاكستان به وجود نيامده بلكه دست خبيث آمريكا اين گروهك را در كشورمان پرورش داده است.

وزير قانون پاكستان در ادامه افزود: درزماني كه شوروي افغانستان را اشغال كرده بود آمريكا در قالب مجاهدين افرادي را براي مبارزه به اين منطقه گسيل كرد، كه در آن زمان منافقين در كشور ما نفوذ پيدا كردند و آمريكا بود كه افراد ساده را از مدارس پاكستان و از سطح شهرها و روستاها جمع و تحت لولاي جهاد و مبارزه با شوروي آنها را در منطقه قبايلي هم مرز با افغانستان وارد  و مشغول به كارهاي مورد نظر خود كرد.

وي تصريح كرد: اين افراد كه در قالب مجاهدين ظاهر شدند افراد و جوانان ما را در سطح و شهر و روستا جمع‌آوري كرده و تحت لواي ساختگي جهاد به سركردگي دولت آمريكا براي مبارزه با شوروي در منطقه قبايلي هم مرز با افغانستان راهي كردند تا آنها را مشغول به كارهايي كه مورد هدف آمريكا بود بكند. 

ثناالله خان اظهار داشت:‌ در همان هنگام افرادي مثل اسامه بن‌لادن به اين منطقه ورود و القاعده شكل گرفت و اقدامات و جريانات بعد از به وجود آمد اين افراد همان مجاهداني بودند كه در افغانستان جنگي كه آمريكا راه انداخته بود مشاركت كردند و امروز همين افراد به شكل تروريست ظاهر و عليه امنيت كشور پاكستان اقداماتي را انجام مي‌دهند.

وزير قانون پاكستان در ادامه تصريح كرد: همين عناصر و عوامل در پاكستان اقداماتي تروريستي انجام مي‌دهند كه البته تعدادشان اندك است اما به طور كلي در پاكستان مردم صلح دوست هستند ما علاوه بر اين عده اندك تروريست در كشورمان هيچ مشكلي نداريم اگر در آن زماني كه اتفاق افتاد و باعث نفوذ مجاهدين به داخل كشورمان شد ما دولت منتخب داشتيم كه جلوي آمريكا ايستادگي مي‌كرد امروز در منطقه اين وضعيت وجود نداشت.

* عوامل تروريست به دنبال ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني هستند

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: همين عوامل تروريستي تلاش مي‌كنند بين شيعه و سني از طريق اقدامات تروريستي خود درگيري ايجاد كنند و به نحوي روابط ايران و پاكستان را خدشه‌دار كنند و به طرفي سوق دهند كه هر دو كشور لطمه ببينند.

ثناء‌الله خان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با همه احترام و محبت خود در قلوب مردم پاكستان جا دارد گفت:‌ ما اميدواريم ملت ايران به جاي مشاهده برخي عناصر كه هدفشان آسيب رساندن به دو كشور است با احساسات، عاطفه و محبت خود را در قلب مردم پاكستان حفظ كند. عوامل تروريستي خواهان عدم وحدت بين دو كشور  هستند ولي ما بر همه آن دشمني‌ها فائق مي‌شويم.

وزير قانون پاكستان تصريح كرد: ملت ايران ملت بزرگي است و انقلاب اسلامي ايران تحولي بزرگ بوده است كه 34 سال قبل رخ داده همانطور كه اقبال لاهوري در اشعار خود پيش‌بيني كرد كه آن اتفاقي كه در ايران افتاد مي‌تواند براي همه جهان اسلام الگو باشد.

وي با اشاره به سخنان وزير دادگستري ايران گفت:‌ شما اظهار داشتيد كه چگونه اقدامات تروريستي  باعث شدند شخصيت‌هاي بزرگي در ايران به شهادت برسند اما آنچه مهم است اين است كه موفق شديد عوامل امنيتي را در كشور خود پياده و اقدامات اين گروهك تروريستي را كنترل كنيد اما هنوز در پاكستان معضل امنيتي وجود دارد بنابراين ما مايل هستيم از روش‌ها و اقدامات موثر جمهوري اسلامي ايران استفاده كنيم.

مرتضي بختياري در پاسخ به سخنان رانا ثناءالله گفت:‌ما آمادگي كامل خود را براي انتقال تجربيات اعلام مي‌كنيم و مايل هستيم در عرصه تخصصي صحبت‌هايي داشته باشيم چند سال پيش، پيش‌نويسي مبني بر مبادله حقوقي اسرا انجام شد كه ما خواهانيم كه سفير پاكستان اين مساله را دنبال كند.

وي تصريح كرد: به لحاظ تشريفات قانوني موافقتنامه‌هايي كه جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي دوست انجام مي‌دهد بايد مورد موافقت دولت، مجلس و شوراي نگهبان باشد بنابراين موافقتنامه اوليه براي ما بسيار اهميت دارد.

*بختياري بر اجرايي شدن موافقتنامه تبادل اسراي دو كشور تاكيد كرد

وزير دادگستري آينده مبادلات اقتصادي دو كشور را روشن دانست و اظهار داشت:‌ با توجه به اينكه مبادلات اقتصادي ايران و پاكستان رو به افزايش است ما اميدواريم در آينده اين مبادلات تا مرز 5 ميليارد دلار افزايش پيدا كند چرا كه به دليل همسويي بالاي سياسي و ريشه‌هاي فرهنگي يكسان بين دو كشور دوست و همسايه مبادله اينگونه موافقتنامه‌ها بسيار كارساز خواهد بود.

بختياري با تاكيد بر توافقنامه‌هايي كه 17 سال قبل بين روؤساي ديوان دو كشور صورت گرفته بود گفت: اين توافقنامه‌ها سالها پيش بين ايران و پاكستان امضا شده است كه من اميدوارم اگر روال طبيعي خود را طي كند و توسط دولت پاكستان به صورت جدي بررسي شود به صورت قانون در مي‌آيد.

وزير قانون پاكستان ضمن تشكر از حسن نيت وزير دادگستري ايران براي پيشنهاد موافقتنامه‌هاي جديد گفت: از طرف سفارت پاكستان اين نكته را مي‌گويم كه پيش‌نويس موافقتنامه مبادله اسرا كه از 2 سال پيش مسكوت مانده، اما اما ما تلاش مي‌كنيم سفير پاكستان در اين خصوص با سفارت ايران تماس بگيرد و در اين زمينه بيشتر صحبت كند و در مورد ساير توافقنامه‌ها تلاش‌مان اين است كه سريعتر به مرحله عمل برسد و اگر لازم باشد مقامات پاكستان به ايران سفر كنند و توافقات حاصله صورت گيرد.

وي در ادامه افزود: من از وزير دادگستري ايران تشكر مي‌كنم و اعلام مي‌كنم كه سفير پاكستان به زودي به ايران سفر خواهد كرد و انشاءالله اين مسائل مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

در پايان اين مراسم وزير دادگستري هدايايي را به رسم يادبود به هيات پاكستاني به رياست راناثناءالله خان اهدا كرد.

انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: دیدار ، وزیر ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار