استاديار جغرافياي سياسي دانشگاه اصفهان گفت: رابطه سياست و فضا يک رابطه دوجانبه و پويا است به گونه‌اي که پي‌گيري هر سياستي تظاهرات فضايي خاص خود را داشته وهر فضايي نيز سياست‌هاي خاص خود را مي‌طلبد .

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حسين مختاري‌هشي استاديار جغرافياي سياسي دانشگاه اصفهان در همايش ملي جغرافياي سياسي کاربردي که عصر امروز در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد،‌ با اشاره به اينکه رابطه سياست و فضا يک رابطه دوجانبه و پويا است اظهار داشت: هر سياستي تظاهرات فضايي خاص خود را داشته و هر فضايي نيز سياست‌هاي خاص خود را مي‌طلبد. يکي از زمينه‌هاي مطالعات مکانيسم متقابل سياست و فضا رابطه سياست خارجي و جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در فضاهاي مختلف است به‌گونه‌اي که پي‌گيري سياست خارجي تعاملي با نظام‌جهاني در بيشتر موارد زمينه‌ساز رونق فضاي کسب و کار بوده و پي‌گيري سياست خارجي تقابلي نيز زمينه‌ساز بالا رفتن ريسک سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي و از رونق افتادن کسب و کار خواهد بود.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌ که ايران به عنوان يک کشور نفت‌خيز که بخش عظيمي از بودجه آن وابسته به استخراج و فروش نفت است نياز فراواني به جذب سرمايه‌گذاري و تکنولوژي در بخش نفت و گاز دارد افزود: به منظور افزايش توليد نفت براي جبران افزايش مصرف داخلي و هم‌چنين استهلاک تجهيزات موجود اين کار را بايد انجام دهيم.

وي تصريح کرد: با در نظر گرفتن تاثيرات متقابل سياست و فضا و توجه به ماهيت انقلابي و ايدئولوژيک جمهوري اسلامي ايران که نمود خارجي آن را مي‌توان در وجود دو گرايش قالب واقع‌گرايي و آرمان‌گرايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دانست که از يک سو الزامات و اهداف مکتبي خود را دنبال مي‌کند و از سوي ديگر همچون ديگر کشورها با محدوديت‌ها، فرصت‌ها و واقعيت‌هاي موجود سر و کار دارند.

مختاري‌هشي گفت: ميزان توفيق کشور‌ها در جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي بستگي به سياست‌هاي کلي و به ويژه سياست خارجي دنبال شده از طرف آنان دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دانشگاه ، اصفهان ، استاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار