مشکلات نقدينگي توليدكنندگان محصولات شيريني و شكلات يکي از اساسي ترين معضلات پيش روي توسعه صادرات اين محصولات از کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاره خبرنگاران، ایران هم اکنون در بخش توليد شیرینی و شکلات هم به لحاظ کيفيت و هم کميت توانايي قابل ملاحظه اي در صادرات دارد. اما اين توانايي به لحاظ کمبود و نبود نقدينگي مناسب نتوانسته آنطور که بايد در کسب سهمي از بازار جهاني شيريني و شکلات داشته باشد.

بر اساس اين گزارش، شیرینی و شکلات از جمله کالاهايي است که از بازار خوبي در سطح جهان برخوردار است  به طوريکه در 5 ماه نخست سال جاري ميزان صادرات شکلات و شيريني از کشور ما 5 درصد افزايش يافته و پيش بيني ها حکايت از اين دارد که اين رقم تا پايان سال به 15 درصد افزايش مي يابد.

براساس این گزارش محمدرضا رمضانی، تولیدکننده شیرینی و شکلات با بيان اينکه افزايش کمي توليدات شيريني و شکلات در داخل طي سالهاي گذشته مصرف کننده داخلي را از مصرف توليدات خارجي تا حدود زيادي بي نياز کرده اظها داشت: تولیدات داخلی در بخش شیرینی و شکلات از نظر کيفيت کاملا قابل رقابت با کشورهاي مطرح است و دليل اين مدعا صادرات اين محصولات به کشورهاي اروپايي و حتي آمريکا و کانادا است. 

رمضاني اظهارداشت: در صورتيکه کمبود نقدينگي توليدكنندگان در صنعت شیرینی و شکلات برطرف شود می توان با جرات بيان کرد که ميزان رقابت پذيري شکلات و شيريني در سطح بازارهاي جهاني صد در صد افزايش مي يابد. 

امیرحسین مهرجو دیگر تولیدکننده شیرینی و شکلات درخصوص رقابت پذيري اين محصولات نسبت به مشابه خارجي مي گويد: صنعت شیرینی و شکلات کشور ظرفيت بالقوه اي در کسب درآمدهاي ارزي بالا از بازارهايي جهاني دارد و اين امر بايد سر لوحه کار برنامه ريزان اقتصادي و صنعتي کشور جهت توسعه صادرات غير نفتي قرار گيرد.

وي ادامه داد: بازگشت سرمايه در صنعت توليد شکلات و شيريني زمان کوتاهي است و اين مساله سبب مي شود تا انگيزه سرمايه گذاري در صنعت ياد شده بيش از پيش افزايش يابد.

لازم به ذکر است سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی، بسیاری از کارخانجات این صنف با کمترين ظرفيت به توليد خود ادامه داده و تا حدود زيادي مجبور به تعديل نيرو شده اند که البته اين  امر تاثير مستقيمي بر اقتصاد و اشتغال زايي جامعه داشته است.



گزارش از عاطفه کاهه
برچسب ها: شکلات ، نقدینگی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار