با پيگيري‌هاي بسياري که از سوي رسانه‌ها در خصوص شفاف سازي در حوزه تحول علوم انساني انجام شده، تاکنون هيچ گزارش جامعي مبني بر اينکه این شورا در طول سه سالی که از تاسیسش می‌گذرد چه کارهایی انجام داده است در دست نبوده و هيچ مسئولي در اين حوزه پاسخگو نيست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به دنبال تأكید مقام معظم رهبری بر تحول بنیادین نظام آموزشی كشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش‌عالی، "شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی" در سال 1386 باتصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشكیل شد تا به بررسی و تدوین سند راهبردی تحول تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و سند راهبردی علوم شناختی و فلسفه تعلیم و تربیت را بررسي  و اصلاح کند.

وظايفي كه در اين راستا بر عهده شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني گذاشته‌ شد، به شرح زير است:

1. تعیین اصول پایه‌ای نظری، ارزشی و جهت‌گیری‌های اساسی تحول و نوسازی نظام آموزشی

2. مدیریت تحول و نوسازی نظام آموزشی

3. نظارت بر تحقق تحول و نوسازی نظام آموزشی

4. بررسی فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و ارائه‌ آن به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی

5. بررسی و تصویب جهت‌گیری‌های اساسی تحول و نوسازی نظام آموزشی

6. تصویب نقشه راه برای تحول نظام آموزشی كشور

7. پیشنهاد ایجاد تسهیلات، تأمین الزامات و رفع موانع برای تحقق برنامه‌های تحولی نظام آموزشی كشور

8. تعیین شاخص‌ها، پیشنهادها و برنامه‌های تحولی وزارتخانه‌ها براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و بررسی و تصویب آنها.

9. نظارت عالی بر اجرای برنامه‌های تحولی نظام آموزشی كشور

همچنين این شورا در کنار فعالیت‌های فرهنگی، فعاليت‌هايي مانند برنامه‌ریزی درسی، بررسی متون و بازنگری و اصلاح نظام برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی را نیز در دستور کار خود داشت. اما تنها در یک دهه و نیم فعالیت خود، بیشتر به مباحث فرهنگی پرداخت و تنها در سال‌های اخیر به بحث علوم انسانی بومی‌سازي و مباحث دینی وارد شد.

بازنگری در رشته‌های علوم انسانی با توجه به تحصیل حدود 2میلیون دانشجو در این رشته‌ها و گستردگی آموزش آن در سطح کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اين مسئله برخورداری از کتب ترجمه‌ای، بومی نبودن منابع درسی و بی‌توجهی به اشتغال فارغ التحصیلان علوم انسانی از مهمترین انتقاداتی است که به رشته‌های علوم انسانی کشور وارد می‌شود.

غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در 27 ارديبهشت سال 90 از جایگزین شدن منابع تحول یافته علوم انسانی به جای منابع موجود خبر داد و گفت: ایجاد تغییر و تحول در منابع درسی و سرفصل‌های دروس در تعدادی از رشته‌ها به مرحله نهایی رسیده و به زودی نتایج آن ارائه می‌شود.

حمیدرضا آیت‌الهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی نيز زمان اتمام بازنگری علوم انسانی را اوائل شهریور ماه 90 اعلام و تصريح کرد: تا شهریور ماه 38 رشته در مقطع کارشناسی بازنگری می شود. اما اين سرفصل‌ها تنها در اختیار ورودی‌های مهرماه 90 قرار می‌گیرد و اصل در این سرفصل‌ها منابع درسی است نه جزواتی که استادان سر کلاس‌ها به دانشجویان ارائه می‌دهند.

برهمين اساس سيدحميد طالب‌زاده دبير شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني در گفتگويي که 17مرداد امسال با خبرنگار باشگاه خبرنگاران داشت، از اولويت بررسي در 15 سرفصل در رشته علوم انساني خبرداد و گفت: رشته‌هاي علوم سياسي، مديريت، جامعه شناسي، تاريخ، زبان و ادبيات خارجي، معماري و شهر سازي، حقوق، فلسفه، ارتباطات، مطالعات زنان و خانواده، اقتصاد، علوم تربيتي، روانشناس، فلسفه دين و علوم اجتماعي از جمله رشته‌هايي هستند که سال جاري تغييرات آنها اجرا مي‌شود.

اما با گذشت يك ماه از آغاز سال تحصيلي جديد همچنان سرفصل‌هاي گذشته و با كتاب‌هاي قديمي در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شوند و هيچگونه اقدام اساسي در اين زمينه صورت نگرفته است.

از ديگر مشکلات تحول در علوم انساني که مراکز آموزش‌عالي با آن روبرو هستند اين است که وزارت علوم حق انتشار بسياري از كتاب‌هاي درسي قديمي را قطع کرده اما هيچ جايگزيني براي اين كتاب‌ها معرفي نكرده است و اين امر دانشجويان را براي تهيه کتب درسي با مشكل مواجه کرده است.

شوراي تحول در گروه‌هاي 12 گانه‌اش تنها به نقد و بررسي كتاب‌هاي درسي پرداخته و خبر داده كه در سال جاري 100 عنوان كتاب ديگر را نيز مورد نقد و بررسي قرار خواهد داد و اين در حالي است كه هيچ كتاب جديدي با تعريف كتاب اسلامي و متناسب با فرهنگ ايراني تاليف نشده است كه مورد استفاده دانشجويان قرار گيرد.

قابل ذکر است که با پيگيري‌هاي بسياري که از سوي رسانه‌ها در خصوص شفاف سازي در اين حوزه انجام شده، تاکنون هيچ گزارش جامعي مبني بر اينکه این شورا در طول سه سالی که از تاسیسش می‌گذرد چه کارهایی انجام داده است در دست نبوده و هيچ مسئولي در اين حوزه پاسخگو نيست.

* گزارش/ زهرا منصوري

انتهاي پيام/پ3


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار