روز زیارتی امام رضا(ع)، تأسیس «مجمع تقریب مذاهب اسلامی»، محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی، شروع اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور، تأسیس اتحاد سه گانه میان اتریش، آلمان و ایتالیا و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 19 مهر 1391 خورشیدی، 23 ذی القعده 1433 هجری و 10 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز زیارتی امام رضا(ع)

بیست و سوم ذیقعده روز زیارتی امام رضا (ع) و به روایتی شهادت آن حضرت در طوس از سوی مأمون عباسی است. البته قول مشهور درشهادت آن امام همام روز آخر ماه صفر سال 203 قمری یعنی دو سال پس از آوردن آن حضرت از مدینه به خراسان و یک سال و اندی پس ازصدور فرمان ولیعهدی به نام آن حضرت، از سوی مأمون عباسی می‌باشد. طبق قول مشهور، آن حضرت پس ازشهادت پدربزرگوارش، درسن 35 سالگی عهده‌دارمقام ولایت و رهبری شد و مدت امامت آن حضرت 20 سال به طول انجامید، که 10 سال آن با خلافت هارون‌الرشید و 5 سال باخلافت محمدامین و 5 سال دیگر با خلافت عبداللَّه مامون مصادف بود. از عمر آن حضرت در هنگام شهادت، 54 سال و 3 ماه و 19 روز می‌گذشت.

شروع اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور (1357 ش)
هم‌زمان با اوج‌گیری اعتصابات کارکنان دستگاه‌های اداری کشور بر ضد رژیم ستم‌شاهی، کارکنان جراید صبح و عصر تهران نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتصاب‌کنندگان خواستار لغو سانسور مطبوعات بودند. در پی منتشر نشدن روزنامه‌های صبح و عصر تهران و این اعتصاب گسترده، دولت موقت اعلامیه‌ای صادر کرد که در آن به‌طور ظاهری، لغو سانسور مطبوعات و اعطای حقوق مطبوعات براساس قانون اساسی را تضمین کرد. اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور در شرایطی آغاز گردید که دو روز پیش از آن، یعنی در ۱۷ مهر ۱۳۵۷ ش، کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان، گمرک جلفا و بندر امام نیز به خیل عظیم اعتصاب‌کنندگان بر ضد رژیم پهلوی پیوسته بودند.

محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی در پی اشغال جاده اهواز - آبادان (1359 ش)
پس از پیشروی دشمن به سمت خرمشهر، عراقی‌ها تا 19 مهر، همچنان در مدخل شهر و حوالی آن درگیر بودند. همچنین عقبه نیروهای خودی با استفاده از پل خرمشهر باز بود و تردد در آن صورت می‌گرفت. در این حال گر چه مقاومت در داخل خرمشهر، نیروهای عراقی را با تلفات زیاد و کندی در پیشروی روبرو ساخت، ولی در عین حال، عدم تقویت نیروهای خودی و نبودن آتش پشتیبانی و... موجب گردید که دشمن بدون برخورد با مقاومت جدی، شهر را در این روز به محاصره کامل خود درآوَرَد. از این پس درگیری مدافعان شهر با متجاوزان عراقی شدت یافت تا این که پس از خلق حماسه‌ای جاودان، خرمشهر در چهارم آبان 35 1359 روز پس از آغاز جنگ، سقوط کرد.

تأسیس «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» به دستور حضرت آیت اللَّه «خامنه ای» (1369 ش)

در دوره جدید نیز مجمع تقریب مذاهب، در راستای اتحاد امّت اسلامی و وحدت مسلمانان، به دستور مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، در نوزدهم مهرماه 1369 ش تأسیس شد. این مجمع به دنبال آن است که زمینه‌های تقریب را در جنبه‌های اعتقادی، فکری، کلامی، فقهی، اصولی و علمی فراهم آورد. اما هدف اصلی آن حرکت به سمت حاکمیت اسلام و دوری از تفرقه‌ها می‌باشد که این هدف و غایت نهایی، باید در اندیشه متفکران اسلامی جلوه‌گر شود.

وقوع غزوه‌ «بنی قُرَیظه» به فرماندهی پیامبر اسلام (ص) (5 ق)
یهودیان طایفه‌ بنی‌قریظه که با مسلمانان مدینه، پیمان دفاعی برقرار کرده بودند، پس از هجوم جبهه‌ی متحد استکبار، متشکل از یهودیان، مشرکان قریش و طوایف دیگر عرب به شهر مدینه و وقوع نبرد سرنوشت ساز خندق (جنگ احزاب)، به مسلمانان، خیانت کردند و موجب تقویت جبهه‌ی کفر و شرک و تضیعف روحیه‌ی مسلمانان مدینه گردیدند. به همین جهت، پس ازپیروزی مسلمانان درجنگ احزاب با قهرمانی‌های مولای متقیان امام علی‌بن ابیطالب (ع)، مسلمانان به فرمان پیامبراکرم (ص) بلادرنگ به سوی قلعه‌ی بنی‌قریظه رهسپار گردیدند و آنان را به مدت 15 روز در محاصره‌ی خویش گرفتند.
سرانجام سران طایفه‌ی بنی‌قریظه چاره‌ای جز تسلیم ندیده و به داوری سعدبن‌معاذ یکی از صحابه‌ی بزرگ پیامبر، رضایت دادند. سعدبن معاذ، اشد مجازات را که قتل مردان جنگی قبیله بود برای آنان پیشنهادنمود که مورد پذیرش پیامبر اکرم (ص) واقع گردید. به این صورت، فتنه و خیانت، از ریشه خشکانیده شد و شرّ یهود از سر مسلمانان کوتاه گردید.


تولد «ابن نَجّار» مورخ، محدث، رجالی و ادیب مسلمان (578 ق)
محبُّ الدین محمد بن نجار، مورخ، محدث، رجالی و ادیب مسلمان در بغداد به دنیا آمد. درکودکی قرآن را حفظ کرد و در نظامیه‌ی بغداد به تحصیل ادبیات عرب و حدیث پرداخت. سپس برای تکمیل تحصیلات خود به حجاز، شام و عراق سفر کرد. ابن نجار به همین منظور درنخستین سال‌های قرن هفتم هجری به بسیاری از شهرهای ایران سفر کرد و در حوزه‌های علمی از محضر عالمان بزرگ، کسب فیض نمود. پس از حمله‌ی مغولان به ایران و عراق، ابن نجار به شام و سپس به مصر رفت و به تدریس وبیان حدیث پرداخت.
او در طول سفرهایش که حدود بیست سال طول کشید، برای شنیدن حدیث و فرا گرفتن علوم و معارف اسلامی و شعر و ادب از محضر حدود سه هزار استاد بهره گرفت. تحقیق و اتقان ابن نجار در حدیث، رجال و تاریخ، مورد تایید بسیاری از عالمان و محدثان قرار گرفته است. او همچنین از محضر مشایخ عرفای بزرگ عصر خود همچون محی‌الدین عربی و شیخ شهاب الدین سهروردی بهره برده است. تاریخ مدینه، ازهار در شعر، شافی در طب، عقد فائق در تاریخ و قمر منیر در حدیث از جمله آثار ابن نجار می‌باشند.


تأسیس اتحاد سه گانه میان اتریش، آلمان و ایتالیا (1881 م)
پس از آنکه اتحاد دوگانه در سال 1879 م بین اتریش و آلمان ایجاد شد و سنگ بنای نظام بین المللی شکل گرفت، ایتالیا نیز در سال 1881 م به این پیمان پیوست و با تأسیس اتحادیه جدید در دهم اکتبر آن سال در ویِن، نام این تشکُّل به اتحاد سه‌گانه تغییر یافت. این پیمان که در دروه‌های پنج ساله تجدید می‌شد، تا اوایل جنگ جهانی اول ادامه داشت. بر اساس اتحاد سه گانه، چنانچه ایتالیا مورد حمله فرانسه قرار می‌گرفت، آلمان و اتریش به کمکش می‌شتافتند و در صورت حمله فرانسه به آلمان، ایتالیا به حمایت از آلمان برمی‌خاست.
این پیمان بازتاب نارضایتی ایتالیا از اشغال تونس از سوی فرانسه در آن سال‌ها بود و برای بیسمارک، صدر اعظم آلمان نیز یک موفقیت دیپلماتیک به شمار می‌رفت، چرا که در صورت حمله فرانسه به آلمان، آلمان از کمک متحدان خود برخوردار می‌شد. هم‌چنین به موجب این اتحاد، سه کشور به کمک هم، مقاصد سیاسی خود را در نقاط مختلف دنیا عملی می‌کردند. درنهایتْ این پیمان در سال 1914 م از هم پاشید.

درگذشت «زبیر بن بکار» از علمای مدینه و قاضی مکه (256 ق)
ابوعبداللَّه، زبیر ابن بکار، از بزرگان علمای امامیه می‌باشدکه در فقه، حدیث، شعر، ادب، اخبار و انساب، علامه‌ی وقت خود بود و تالیفات متعددی دارد که انساب قریش و الموفقیات از آن جمله‌اند. علت مرگ وی را سقوط از پشت بام گفته‌اند.

عملیات نامنظم فتح 1 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1365 ش)

عملیات متوسط و پارتیزانی فتح 1 از تاریخ 19 مهر 1365 ش در منطقه عمومی کرکوکِ عراق در عمق 150 کلیومتری خاک عراق با هدف پاسخ به شرارت‌های دشمن در حمله به تأسیسات ایران، ضربه زدن به ضد انقلاب خود فروخته در عراق و اختلال در صادرات و جلوگیری از افزایش تولید نفت عراق آغاز شد. در این عملیات نتایج زیر به دست آمد: 600 نفر کشته و زخمی؛ انجام عملیات در عمق خاک عراق و تعرضاتی محدود به نیروهای دشمن و اجرای آتش ادوات با حجم زیاد روی تأسیسات کرکوک؛ انهدام تأسیسات پالایشگاه کرکوک، انهدام نیروگاه حرارتی برق کرکوک، انهدام سه پایگاه موشکی زمین به هوا، انهدام مقر منافقین و ضدانقلابیون؛ انهدام تأسیسات تفکیک نفت و گاز منطقه. این عملیات، آغازی بر دیگر عملیات‌های نامنظم رزمندگان اسلام علیه ارتش بعث عراق بود که ضربات متعددی را بر دشمن وارد آورد.

برخی از رویدادهای 10 اوت
1519: ماژلان با پنج کشتی به بهانه دور زدن کره زمین اما در واقع استعمار نقاط جدید؛ بندر سویل در اسپانیا را ترک کرد.
1707: روسیه و سوئد یک پیمان دفاع متقابل امضاء کردند که به موجب آن اگر از خارج به یکی از دو کشور حمله شود، به منزله حمله به هر دو تلقی شود.
1792: انقلابیون فرانسه به کاخ سلطنتی حمله کردند که نتیجه‌اش دستگیری لوئی شانزدهم و زنش بود که مدتی بعد با گیوتین گردن زده شدند.
1809: اکوادور اعلام استقلال کرد. این کشور قرن‌ها مستعمره اسپانیا بود.
1863: کامبوج تحت الحمایه فرانسه شد.
1893: نخستین دسته چینی‌ها از سانفرانسیسکو اخراج شدند.
1893: در سال 1893 مهندس رودولف دیزل Rudolf Diesel آلمانی اتومبیلی را که ساخته بود در شهر اوگسبورگ Augsburg به حرکت آورد.
1913: جنگ دوم بالکان با امضای پیمانی پایان یافت.
1952: سلطنت ملک حسین بر اردن رسما آغاز شد.
2002: در سال 2002 کریستن نیگارد Kristen Nygaard ریاضی دان نروژی و پیشتاز نوشتن زبان و پروگرام برای کامپیوتر در 76 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار