مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کشتارهای غیرمجاز دام و طیور یک معضل بهداشتی در سطح کلان‌شهر کرمانشاه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

نادر پرور ظهر امروز گفت: با شیوع یک بیماری، مانند تب مالت و یا تب برفکی صنعت دامپرری کشور فلج می‌شود و با توجه به این‌که اکثر مردم کشور و استان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، بسیاری از مردم شغل خود را از دست خواهند داد، بنابراین اگر بخواهیم اشتغال پایدار در روستاها ایجاد کنیم باید در توسعه هر چه بیشتر دامپزشکی تلاش کنیم.

وی  گفت: از 1799 بیماری شایع، 832 بیماری از دام و فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود، لذا نخستین نقش مهم و حیاتی دامپزشکی در سلامت جامعه بحث پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

پروردر ادامه گفت: بیماری‌هایی، مانند تب مالت، تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، آنفلوآنزای حاد پرندگان، هاری، سیاه زخم و کیست هیدراتیک معروف‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌ها در جامعه هستند که راه کنترل قطعی این بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی صورت می‌گیرد. 

وی در خصوص خدمات دامپزشکی در سطح استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون سالانه جمعیت دامی استان بر علیه بیماری‌هایی، مانند تب مالت و سیاه زخم و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در روستاها و کارخانجات علیه بیماری هاری از جمله اقدامات این سازمان در سطح استان است. 

پرور افزود: این سازمان هر ساله تست مش‌مشه که یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و تک سمی‌ها است را در مراکز نگهداری اسب، باشگاه‌های سوارکاری و پانسیون‌های نگهداری اسب انجام می‌دهد و در صورت وجود مورد بیماری آن را حذف می‌کند.

پرور ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات این سازمان اجرای تست سل است که به‌صورت سالانه در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صننعتی استان انجام می‌شود و در صورت وجود مورد بیماری، دام بیمار حذف و غرامت آن از طرف سازمان دامپزشکی پرداخت می‌شود.وی افزود: سالانه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در مرغداری‌های صنعتی و بومی در سطح استان انجام می‌شود.پرور در پایان از نصب برچسب بر روی گوشت‌های زیر نظارت سازمان دامپزشکی خبردادو افزود: از سه ماه پیش علاوه بر مهر سازمان، برچسب این سازمان هم بر روی گوشت‌ها نصب می‌شود که دارای کد ره‌گیری است و قابل جعل نیست./س



برچسب ها: کرمانشاه ، کشتار ، غیرمجاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.