يک کارشناس اقتصادي گفت: باید توجه داشت که بیش از 20 سال است هدف دولت‌های ما گذر از اقتصاد مبتنی بر نفت بوده، اما هنوز اندر خم این مرحله مانده‌ایم و خرج‌کردن آسان درآمد‌های نفتی را به هر گونه تغییر اصلاحی ترجیح می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، نشست اقتصادی "این Junck Food مزه دیگری دارد!" پیرامون نوسانات نرخ ارز و مشکلات اقتصادی ایران عصر روز ديروز با حضور بیش از 250 نفر از دانشجویان در تالار صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این نشست که از سلسله برنامه‌های کرسی‌های آزاد اندیشی و حسن مطلع آن در زمینه اقتصادی محسوب می‌شد و هدفش فراهم کردن زمینه تئوری و عملیاتی برگزاری کرسی‌های دانشجویی و به معنای حقیقی آزاده فکری بود با حضور سه نفر از اعضا هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان محمد واعظ برزانی، احمد گوگردچیان و مهدی طغیانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد واعظ برزانی در چارچوب راهبرد هوشمند آمریکا و غرب بحث کرده و افزود: این رویکرد که مشمول مجموعه‌ای از ابزا‌های سخت و نرم است که در سال گذشته شاهد چند اقدام سازمان داده شده بودیم که نرخ ارز در ایران را متحول کرد: ابتدا باتحریم بانک‌های ایرانی از جانب آمریکا و غرب بانک‌های ایرانی با واسطه‌هايي مانند بانک‌های اماراتی، وارد معامله شدند، ولی یک‌باره این اقدام متوقف شد و ما شاهد تقاضای وسیع شرکت‌ها برای خریداری ارز فیزیکی شدیم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه ماه‌های اخیر ذخایر ارزی بیشتری نسبت به گذشته داریم اظهار داشت: محدودیت‌های خاصی برای استفاده از این ذخایر داریم یعنی تبدیل ذخایر بانکی به نرخ ارز مستلزم دریافت گواهی از ناشر آن است و در آخرین مورد ساختار دستگاه ارزی ما یعنی بانک مرکزی یک ساختار بروکراتیک است که اتخاذ و اجرای تصمیمات در آن با وقفه و تاخیر انجام می‌شود که این موضوع در شرایط اظطراری چندان خوشایند نیست.

وی ادامه داد: از یک‌طرف تقاضا برای ارز فیزیکی افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر امکان تبدیل ارز بانکی به ارز فیزیکی دچار مشکل شده که اینها در اثر تحریم و عنصرخارجی است.

در ادامه گوگردچیان عدم وجود بازار منسجم ارزی را عامل وخامت اوضاع اقتصادی دانست و گفت: عدم هماهنگي بين دستگاه‌ها، محدويت‌های قانونی و سیگنال‌های نرخ ارز، آمار صحیحی را پیش روی ما قرار نمی‌دهند.

وی با اشاره به این موضوع که عدم کنترل فضای معاملات اقتصادی و هجوم تقاضای غیر حرفه‌ای، زمینه‌ساز حاد‌تر شدن بیماری‌های اقتصاد کشور شده است افزود: امروز اگر سفته‌بازی هم در اقتصاد ما وجود داشته باشد به صورت غیر رسمی و غیر قانونی است که هر از چند گاهی توسط دولت متوقف می‌شود که البته باید گفت برای رهایی از وضع موجود و رسیدن به حد مطلوب بایستی در ساختارهای مقرراتی اقتصاد تجدید نظر شود.

طغیانی نيز با تاکيد بر اينکه رشد اقتصادی مفروض هر اقتصاددانی بايد باشد، اظهارداشت: سیاست‌های ارزی باید قابل پیش‌بینی و باثبات باشد.

وی با اشاره به رفتارهای جاهلانه اقتصادي و اينکه اين رفتارها خواه یا ناخواه زمینه‌ساز مشکلاتی برای اقتصاد کشور است، تصريح کرد: سبک سرمایه گذاری ما مناسب نیست و همواره بازار طلا و ارز محل نگرانی سیاست‌گذار بوده که این حاکی از آموزش‌های نادرست وعدم آینده نگری است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در ادامه با تذکر به روند پیشرفت جلسه خواستار شفاف‌سازی وتبیین علل معضلات اقتصادی و نوسنات بی‌سابقه آن شد و افزود: براي حل دغدغه‌هاي اقتصادي مردم بهتر است به جای بحث‌های تئوریک و نظری راهبردی پویا وموثر برای حل این معضل ارائه کنیم.

وی با اشاره به افزایش حساسیت مردم و دانشجویان بر موضوعات اقتصادی تصريح کرد: چند سال است می‌گوییم مشکل زیرساختی و قانون‌گذاری داریم اما هنوز نمایندگان و قانون‌گذاران ما درگیر مسائل سیاسی هستند، تا جايي که مسائل و مشکلات فوتبال برایشان از معیشت مردم مهمتر شده است.

طغیانی در پاسخ به اين سؤال گفت: حقیقت تلخ در کشور ما متهم‌کردن دیگری است و اینکه بخشی از نارسایی‌ها متوجه دولت است ولی این موضوع دال براین نیست که نقش سایر ارگان‌ها را نادیده بگیریم.

وي سیستم آموزشی را نقد کرده وافزود: زمانی که ما در خصوص حل مشکلاتمان توان و تخصص کافی نداریم نباید اولویت اصلی ما نقادی سیستم اقتصادی غرب باشد و نکته دیگر اینکه تا به حال رسانه‌ها در الگو سازی در زمینه های اقتصادی ضعیف عملکرده اند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به ضعف نهادها بویژه نهادهای قانون‌گذار و البته بخش‌های آکادمیک کشور بيان داشت: باید دید ما که دایه‌دار دانش اقتصاد هستیم، چقدر پژوهش در زمینه موقعیت‌های اقتصادی کشور انجام داده‌ایم و آیا چند کتاب در زمینه اقتصاد تحریم که عامل تعیین کننده در نظام اقتصادی کشور است نوشته ایم.

اين فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به این که ما راحت برچسب تقصیر را به دولت بچسبانیم کار هنرمندانه و عالمانه‌ای نیست گفت: نگاه عالمانه و منطقی به این معضلات این است که بدانیم همه ما شهروندان و مسئولان با اهمال کاری‌های خود زمینه ساز این شرایط هستیم و با رفتار‌های غلط و عدم انجام تکلیف‌های فردی زمینه‌ساز وخامت اوضاع شده ایم.

وي افزود: اگر ما توانسته بودیم در هر جایگاهی طبق فرمایشات رهبری اولویت‌ها را تشخیص دهیم و آرایش جنگ اقتصادی بگیریم آنگاه می‌شد از زاویه منطقی و منصفانه به نقد سیاست‌گذاران و مجریان اقتصادی بپردازیم ولی آنچه امروز بنده به آن اعتقاد دارم عدم انجام وظایف شهروندان در جایگاه‌هایشان است که موجبات فراهم شدن این شرایط است که ما چوب آن را بر سر دولت می‌کوبیم.

گوگردچیان با اشاره به اینکه نباید در این اقتصاد تنها بر نفت تکيه کرد، اظهار داشت : این که ما بیش از 50 درصد حقوقمان را با پرداخت‌های نفتی و نه با تولید کار دریافت می کنیم، عمده ترین معضلی است که در هر بخشی به نوعی گریبان‌گیر نظام اقتصادی‌مان می‌شود. باید توجه داشت که بیش از 20 سال است هدف دولت‌های ما گذر از اقتصاد مبتنی بر نفت بوده است اما هنوز اندر خم این مرحله مانده‌ایم و خرج‌کردن آسان، درآمد‌های نفتی را به هر گونه تغییر اصلاحی ترجیح می‌دهیم.

واعظ نیز در ادامه افزود: باید توجه داشت که نوساناتی نظیر عدم تبعیت نرخ مرجع طلای ایران از بازارهای جهانی بستگی به فاکتورهای بومی اقتصاد ایران دارد و این که چرا نرخ ارز در ایران خلاف جهت بازارهای جهانی یا همراه با دلار که کالای جایگزین آن است افزایش می‌یابد بدلیل فاکتورهایی است که در اقتصاد ایران ارزش معامله‌ای طلا و ارز را تخمین می زنند.

وی با اشاره به این که تاثیر کسری بودجه دولت در بوجود آمدن شرایط فعلی را نمی‌توان نادیده گرفت افزود: بایستی متغیرهای کلان اقتصاد را با در نظر گرفتن همه ابعاد ارزیابی کرد و نگاه تک بعدی موجب خطای تخمین خواهد شد.

امیری مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تصريح کرد: نباید غافل شد که دشمن از راه‌های نفوذی که بیشتر از خود ما نسبت به آن آگاه است، زمینه ساز ضربه‌زدن به نظام اقتصادی ما می‌شود و در اینجا این سیاست‌های غلط دولتی در سال‌های اخیر است که بیش از پیش به این موضوع دامن زده است. عدم تدبیر لازم برای حل معضلات اقتصادی در همه دولت‌های پیشین وجود داشته و بر هیچ کس پوشیده نیست که تلاش‌های دولت فعلی جهت بهبود فضا بسیار سازمان یافته‌تر بوده و دغدغه بیشتری نسبت به دوران اصلاحات و سازندگی وجود دارد اما ریشه این نقاط نفوذپذیر طرح‌های ابتکاری و بعضا با عدم انجام کار کارشناسی لازم است که شدت ضربه را در صورت نتیجه غلط بیشتر می‌کند.

مدير گروه اقتصاد در پايان با ابراز تاسف از عدم تمایل دانشجویان اقتصاد و اساتید هیئت علمی برای انجام پژوهش‌های کاربردی در این زمینه خاطرنشان کرد : جای تاسف است که هنوز این دغدغه به صورت یک راهبرد جامع در پیش روی محافل دانشگاهي ما قرار نگرفته است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار