استاد هنر دانشكده تهران گفت: برخورداری از فرهنگ اصیل و آداب و رسوم سنتی ایلی و عشایری ویژه موجب غنای تئاتر كهگیلویه و بویراحمد شده است.

سید 'یونس آبسالان' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: حضور آثار هنرمندان تئاتراین استان در جشنواره های منطقه ای، ملی و فراملی نشان دهنده بالندگی و رونق روز افزون آن در كهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان كرد: تئاتر هنری انسانی است و از طریق این هنر پایه می توان آداب، رسوم، فرهنگ و عقاید هر شهر و كشوری را به دنیا نشان داد.
آبسالان با بیان اینكه غنای فرهنگی و بكر بودن موضوعات نمایشی درآثار هنرمندان این استان به وضوح دیده می شود ،اظهار داشت:هنرمندان كهگیلویه و بویراحمد همواره با تاسی از سوژه های ناب نمایشی به دستاوردهای چشمگیری در عرصه تئاتر دست یافته اند.
وی عنوان كرد: با بهره گیری از نگرش های فرهنگی و الگو گرفتن از فرهنگ های كهن خودی می توان با خلق آثار ارزشمند و فاخر در عرصه های بین المللی خوش درخشید.
آبسالان تولید آثار نمایشی از طریق تئاتر توسط جوانان تحصیلكرده و افراد متخصص دركهگیلویه و بویراحمد را از نقاط قوت و مثبت در این زمینه دانست و ابراز داشت: تئاتر به عنوان یك هنر توانمند می تواند از زوایای مختلف مسائل و مشكلات این استان را موشكافی و به نمایش بگذارد.
این نویسنده و كارگردان تئاتر افزود: نمایش تئاتر مناطق مختلف در جشنواره های ملی و فراملی نشان دهنده ی هویت هر منطقه ای است كه به شناسایی فرهنگ ها و اعتقادات خاص این مناطق می پردازد.
آبسالان گفت: امروزه در تمام دنیا از تئاتر به عنوان هنری مبنا برای توسعه انسانی یاد می شود كه توسعه اجتماعی را نیز در پی دارد.
وی بیان كرد: تئاتر هنری مردمی است كه در یونان پرورش و شكل یافته و به عقیده بسیاری از كارشناسان هنری اندیشه ای شرقی محسوب نمی شود.
مدرس دانشكده هنر شیراز با بیان اینكه حضور تئاتر به عنوان یك هنر اثرگذار در جوامع مختلف توانسته موجب رونق و شكوفایی اجتماعی شود افزود:امروزه كشورهای سرمایه دار دنیا برای پیشرفت و توسعه تئاتر از روش های مختلف این هنر را حمایت می كنند.
وی وضعیت تئاتر در كهگیلویه و بویراحمد را مطلوب ارزیابی كرد و ابراز داشت: این استان از نظر فضای فیزیكی مانند سالن نمایش برای اجرای تئاتر از برخی استان های كشور وضعیت بهتری دارد.
آبسالان حمایت مالی و معنوی و نگاه مثبت مدیران دستگاه های مختلف اجرایی را نسبت به مقوله تئاتر از راهكارهای رشد و توسعه بیش از پیش این هنر زیبا در كهگیلویه وبویراحمد دانست./س
برچسب ها: تئاتر ، غنای ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.