نخست وزیر لیبی بهای نزدیکی غیرقابل پیش بینی لیبرالها و اسلامگراها را که در تصمیم خود را برای اداره مشترک دولت وحدت داشتند را پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مصطفی ابوشاقور نخست وزیر لیبی که پیش از تشکیل کابینه برکنار شد ، بهای نزدیکی غیرقابل پیش بینی بین لیبرالها و اسلام خواهان را که تصمیم خود را برای اداره مشترک دولت وحدت ملی نشان دادند ، پرداخت.

ائتلاف قدرتهای ملی لیبرالی به رهبری محمود جبریل و حزب عدالت و سازندگی اخوان المسلمین که دو حزب اصلی در کنگره ملی لیبی به شمار می روند شامگاه یکشنبه برکناری ابوشاقور را پس از رد ترکیب کابینه وی برای دومین بار ، تصویب کردند.

اما ابوشاقور این برکناری خود را به اینکه زیر بار درخواستهای این دو حزب درباره ترکیب دولت نرفته است نسبت داد. یک منبع در ائتلاف قدرتهای ملی گفت این دو حزب به دنبال برکناری ابوشاقور ، درباره تشکیل دولت وحدت ملی توافق کردن
د.
ابوشاقور دیوان سالار مستقلی بود که دوازدهم سپتامبر توسط کنگره ملی ، عالی ترین نهاد سیاسی در لیبی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شده بود. این پیشنهاد توسط برخی از اعضای کنگره ملی در نشستی که صبح دوشنبه برگزار شد و به بحث درباره اقدامات لازم برای تعیین نخست وزیر جدید اختصاص داشت ارائه شد.
اما حزب عدالت و سازندگی پس از کنار گذاشته شدن نامزدش در دور اول به ابوشاقور رای داده بود. ابوشاقور که نزدیک به اسلام خواهان به شمار می آید با اختلاف دو رای بیشتر نسبت به جبریل و با حمایت حزب عدالت و سازندگی نخست وزیر شده بود.
ابوشاقور روز دوشنبه در تویتر نوشت :آیا حالا راضی شدید ، من اخوانی نیستم؟
ابوشاقور شامگاه یکشنبه در کنگره ملی لیبی ترکیب کابینه بحران را که شامل فقط ده وزیر بود ارائه کرد و خودش را نیز به عنوان وزیر امور خارجه معرفی کرد تا شخص مناسبی را برای این سمت پیدا کند اما کنگره ملی این ترکیب را رد و نخست وزیر را برکنار کرد. یک منبع در دفتر ابوشاقور گفت : او می دانست پیشنهادش رد خواهد شد ، حتی پیش از آنکه ترکیب دولت جدید را ارائه کند این مسئله را می دانست.
ابوشاقور با فشار شدیدی برای تشکیل دولت مواجه بود و همه مناطق و جریانها در این کشور که مسئولان جدید آن هنوز نمی توانند سلطه خود را در خصوص نا امنی و شمار زیاد شبه نظامیان اعمال کنند ، به وی فشار می آوردند.
احتمال می رود برکناری ابوشاقور ، مرحله انتقالی جدیدی را به وجود آورد به ویژه اینکه دولتی که دوره حکومتش به پایان رسیده است در برقراری امنیت و تثبیت قدرت خود بر شبه نظامیان مسلح که از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در اکتبر دو هزار و یازده خود را بر دولت تحمیل می کنند ، ناتوان بوده است.
ابوشاقور همچنین از اعضای کنگره ملی و فراکسیونهای سیاسی آن که پنجشنبه گذشته نیز ترکیب کابینه نخست وی را رد کرده بودند انتقاد کرد.

ائتلاف قدرتهای ملی به رهبری جبریل که از شصت حزب لیبرال کوچک تشکیل شده است. 39 کرسی از 80 کرسی مربوط به احزاب سیاسی را در اختیار دارد و حزب عدالت و سازندگی که دومین فراکسیون در کنگره ملی است هفده کرسی را در اختیار دارد. 120 کرسی دیگر را نامزدهای مستقل در اختیار دارند.
برچسب ها: لیبی ، دولت ، لیبرال ، اسلامگرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار