معاون وزير صنعت و معدن و تجارت گفت: ایران در بین 183 کشور از نظر قدرت خرید رتبه 17 و در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا رتبه اول را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، مسعود موحدی امروز در کنفرانس بنگاه هاي اقتصادی پیشرو در افق ایران 1404 اظهار داشت: درافق 1404 باید جایگاه اول در حوزه صنعت، معدن و تجارت را کسب کرده و بتوانیم یک سوم اشتغال کشور را از این طریق برآورده کنیم.

وي ادامه داد: بنگاه های اقتصادی و صنعتی به منظور تطبیق با تحولات سریع جهانی بايد به خلق فرصت های جدید برای رشد و ارتقای کارآیی بپردازند.

موحدي تصريح کرد: در روند تغییرات جهانی با دو مسئله جهانی شدن تولید و تجارت روبرو هستیم که منجر به تقسیم کار جهانی در این بخش ها شده و براساس آن کالا در کشورهای مختلف به صورت زنجیره ای تولید و در نهایت به صورت محصول عرضه می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت:  کشورها موانع تجاری بین خود را برطرف کرده و پیمان های منطقه ای به بازارهای مشترک و پیمان های گمرکی تبدیل شده است، در اين شرايط باید افق پیش روی ایران با نگاه به وضع فعلی باید مورد سنجش قرار گیرد.
وی تصریح کرد: ایران در بین 183 کشور در قدرت خرید رتبه 17 و در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا رتبه اول را دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شاخص های جهانی رقابت پذیری ، جایگاه ایران را در بین 139 کشور جهان 66 بیان و اضافه کرد: چنانچه نیازهای کشور به سه گروه نیازهای پایه ای، تقویت کننده های کارایی و عوامل نوآوری تقسیم شود ایران در نیازهای پایه ای و زیرساخت ها از وضع نسبتا مناسبی برخوردار است.

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در فضای کسب وکار ، همچنین رتبه ایران در جذب تکنولوژی را 111 اعلام کرد و گفت: فرصت های بسیار مناسبی در محیط کسب و کار وجود دارد که از جمله آن می توان به موقعیت استراتژیک کشور اشاره کرد.

وی افزود: در زمینه صادرات متکی بر فناوری پیشرفته در سالیان اخیر کشور با رشد های چند برابری مواجه شده و در سال90 نیز آمارها نشان می دهد که حدود 27 درصد صادرات مربوط به بخش صنعت با 12میلیارد دلار بوده است.

قائم مقام وزیر صنعت در ادامه با اشاره به نوسانات نرخ ارز بیان کرد: این امر شرایط خوبی را برای صادرات فراهم می کند. اگرچه این تغییرات در زمان مطلوب نیست اما باید با مدیریت این وضعیت در یک بازه زمانی قابل قبول به نرخ واقعی ارز نزدیک شویم./عب
برچسب ها: صنعت ، خاورمیانه ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار