مشکلات رفتاری و روانی 20 درصد کودکان را درگیر می کند که در این راستا باید برنامه موثری را سامان دهی کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل؛ دکتر محمد باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: نقش بیماری های روانی قابل توجه است، بیماری های روانی دومین بار بیماری ها را دارد.


وی افزود: مسئله کودکان و نوجوانان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، این کودکان در سال های آتی کشور را اداره می کند و اگر تربیت آنها به خوبی انجام گرفته باشد، توسعه پایداری را برای کشور رقم خواهد زد.

لاریجانی تصریح کرد: وزارت بهداشت نیز در این زمینه تلاش بسیار زیادی داشته است، در اجرای برنامه مدارس مروج سلامت و دیگر اقدامات می توان رد پای آن را پیدا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: مشکلات رفتاری و روانی حدود 20 درصد کودکان ما را درگیر می کند ما باید تلاش کنیم در این زمینه برنامه موثری را سامان دهیم.

وی ادامه داد: مطالعه ای که در سال 88 و 89 توسط وزارت بهداشت انجام شد 32 درصد اختلالات غمگینی، 50 درصد خشونت و 37 درصد نگرانی و اضطراب گزارش شده است.

وی ادامه داد: مطالعه دیگری که در سطح وزارت بهداشت انجام شده و تا هفته دیگر نتایج آن مشخص می شود، تنبیه شدید در بین کودکان 12 درصد و تنبیه های کلامی بالاتر از 50 درصد وجود داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه ظرفیت های فرهنگی و اعتقادی در کشورمان ظرفیت های ارزشمندی است عنوان کرد: روابط خانوادگی در کشورمان روابط نزدیکی است و نگاهی که به خانواده داریم نسبت به کشورهای دیگر متفاوت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در نقشه جامع علمی کاربردی که استراتژی های آموزشی و پژوهشی کشور را روشن می کند، بحث آموزش و پژوهش و ترسیم این رشته ها باید مورد توجه قرار گیرد.

تاسیس دانشکده علوم روانی از اقدامات در دستور کار

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه به فکر تاسیس دانشکده علوم روانی هستیم افزود: در نقشه تحول سلامت راهبردهای 15 ساله حوزه سلامت برای ارائه خدمات دیده شده است که اینها نگاه ویژه ای به مراقبت های کودکان و نوجوانان دارد.

 وی گفت: با توجه به افقی که در ظرفیت های آموزشی و پژوهشی کشور داریم باید نگاه جامعی به مسائل روحی روانی کودک و نوجوان داشته باشیم.این کار یک چند جانبه بوده و حوزه موثر در این راه فقط وزارت بهداشت نیست.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیتی به نام شورای عالی سلامت وجود دارد که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار