ناظر گمركات سیستان و بلوچستان گفت: این استان با 14 نقطه گمركی مرزی در ردیف نخست استانهای برتر در داشتن نقاط گمركی مرزی كشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، علیرضا صدری‌خواه افزود: سیستان و بلوچستان دارای دو اداره كل در زاهدان و چابهار و دو مدیریت گمرك در میلك و میرجاوه است.
مدیر كل گمرك زاهدان اظهار داشت: گمرك میلك واقع در شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان از توان تجاری بالایی برخوردار است
وی ادامه داد: یكی از عمده مشكلات گمرك و بازارچه میلك محدودیت وجود یك پل بر روی رودخانه است كه تردد خودروها را با كندی رو به رو كرده است.
ناظر گمركات سیستان و بلوچستان گفت: همچنین لازم است به منظور تسهیل در كارها مسیر خروجی بازارچه از گمرك جدا شود.
صدری خواه با ارسال گزارشی به ایرنا میزان صادرات انجام شده از سیستان و بلوچستان در نیمه نخست امسال با صدور پنج هزار و 114 فقره اظهارنامه را 671 هزار و 155 تن كالا به ارزش 229 میلیون و 746 هزار و 771 دلار ذكر كرد.
وی اظهار داشت: آهن قراضه، مصالح ساختمانی (سیمان، گچ، شن و ماسه)، قیر، تخم گشنیز و محصولات شیمیایی و وسایل صنعتی از عمده كالاهای صادراتی در این مدت بوده است.
مدیر كل گمرك زاهدان گفت: تشریفات كنترل این كالاها در بازارچه ‌های كوهك، میرجاوه، میلك، پیشین، جالق و گمشاد انجام شده است.
وی افزود: این كالاها به كشورهای افغانستان، پاكستان، عراق، سومالی، امارات متحده عربی و كشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.
وی با اشاره به میزان واردات كالا طی این مدت به سیستان و بلوچستان گفت: كالاهای وارداتی از طریق گمركات و بازارچه ‌های مرزی استان طی دو هزار و 151 فقره اظهارنامه، 317 هزار و 115 تن كالا به ارزش 514 میلیون و 548 هزار و 307 دلار بوده است.
وی افزود: طبق بررسی ‌های انجام شده از سوی گمركات سیستان و بلوچستان، كالاهای وارداتی استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد در وزن و 12 درصدی در ارزش افزایش داشته است.
صدری ‌خواه گفت: برنج خوراكی، نارنگی، كنجد، لوازم یدكی خودرو، كالاهای صنعتی و خانگی از مهمترین كالاهای وارداتی بودند كه به ترتیب از كشورهای اسپانیا، روسیه، امارات متحده عربی، اندونزی، تایلند و چین وارد كشور شده است.
ناظر گمركات سیستان و بلوچستان به ترانزیت داخلی اشاره كرد و گفت: در نیمه نخست امسال، 139 هزار و 714 تن كالا به ارزش 93 میلیون و 443 هزار و 261 دلار از گمركات استان ترانزیت داخلی صورت پذیرفته كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، در وزن 10 درصد و در ارزش 28 درصد كاهش داشته است.
وی همچنین در ارتباط با ترانزیت خارجی بیان داشت: در این مدت یك میلیارد و 49 میلیون و 412 هزار و 605 دلار كالا از گمركات سیستان و بلوچستان ترانزیت خارجی شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با كاهش 19 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارزش روبرو بوده است.
وی گفت: گمركات سیستان و بلوچستان در این مدت به 294 هزار و 400 نفر مسافر خدمات گمركی ارائه كرده است.
وی ادامه داد: این مسافران از گمركات میلك، میرجاوه، فرودگاه زاهدان، فرودگاه چابهار و منطقه آزاد چابهار تردد كرده‌ اند.
صدری‌خواه افزود: میزان كل درآمد گمركات سیستان و بلوچستان در نیمه نخست امسال هزار و 13 میلیارد و 126 میلیون و 834 هزار ریال بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد كاهش داشته است. /س

برچسب ها: نقاط ، گمرکی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.