رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت تقويت شوراهاي حل اختلاف گفت: شوراهاي حل اختلاف مي‌توانند کمک شايان و قابل توجهي به دستگاه قضايي کنند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت ا... آملي‌لاريجاني صبح امروز در نشست رؤساي شوراهاي حل اختلاف سراسر کشور با اشاره به مشکلات دستگاه قضايي به ويژه حجم بالاي ورودي پرونده‌ها اظهار داشت: تجربه چند سال حضور در قوه قضاييه نشان مي‌دهد که شوراهاي حل اختلاف مي‌توانند با رويکرد صلح و سازش باري از دوش دستگاه قضايي بردارند.

 رئيس قوه قضاييه گفت: در حال حاضر قوه قضاييه با مشکل تعداد زياد ورودي پرونده‌ها مواجه است، از طرفي هم با امکانات محدودي که در اختيار اين دستگاه است کار رسيدگي به اين پرونده‌ها کاري بسيار سخت و طاقت فرسا است. البته قضات و کارمندان شريف قوه قضاييه اين وظيفه را به خوبي انجام مي‌دهند و تاکنون هم وقفه‌اي در کارها بوجود نيامده است، اما مشکلات دستگاه قضايي زياد است و بودجه آن نيز در شأن اين دستگاه نيست.

آيت الله آملي‌لاريجاني با اشاره به نگاه کلان قوه قضاييه در مورد کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضايي افزود: اقداماتي در اين راستا انجام شده که بحث پيشگيري از وقوع جرم و تقويت شوراهاي حل اختلاف و احياء داوري از آن جمله است.

رئيس قوه قضاييه  ادامه داد: با آمدن حجت‌الاسلام احمدي ميانجي به مرکز شوراهاي حل اختلاف اقدامات خوبي انجام شده که يکي از آنها حذف شعبه‌هاي غير ضروري و تقويت شعبه‌هاي فعال بوده است.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به وضعيت مالي شوراهاي حل اختلاف تصريح کرد: در قانون شوراها به مساله افتخاري بودن فعاليت اعضاء شوراها تصريح شده، البته عضو شورا غير از کارکنان است و در هر حال با کثرت اعضاء شوراها طبيعتاً پرداخت حقوق و مزايا به آنها امکان پذير نيست، البته اين به معني عدم توجه به وضع اين کارکنان نيست.

براساس اين خبر به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه؛ آيت الله آملي‌لاريجاني ادامه داد: متاسفانه از ابتدا، مبناي بودجه قوه قضاييه را پايين گذاشته‌اند که به نظر من در اين زمينه شأن اين دستگاه رعايت نشده است.

رئيس دستگاه قضا با تاکيد بر بحث اتقان آرا در شوراها گفت: بايد اساس شوراها بر صلح و مصالحه باشد.

رئيس قوه قضاييه به موضوع نظارت بر شعب شوراهاي حل اختلاف اشاره کرد و گفت: از رؤساي شوراهاي حل اختلاف در سرتاسر کشور مي‌خواهيم تا نسبت به فعاليت اعضاي زير مجموعه خود نگاه دقيق‌تري داشته باشند.

آيت الله آملي‌لاريجاني با اشاره به موضوع بيمه کارکنان شوراهاي حل اختلاف افزود: در اين زمينه تلاش زيادي انجام شده و فکر مي‌کنم اين مساله با کمک دولت و مجلس در مسير خوبي قرار گرفته است.

آيت ا... آملي‌لاريجاني در پايان با تاکيد بر مساله صلح و سازش خاطرنشان كرد: مي‌توان با اصلاح قانون و ساختار شوراهاي حل اختلاف موضوع صلح و سازش را به رويکرد اصلي شوراها تبديل کنيم.

گفتني است؛ در اين مراسم برخي از رؤساي شوراهاي حل اختلاف استانها مسائل و مشکلات خود را با رئيس قوه قضاييه در ميان گذاشتند.

"انتهاي پيام"/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار