نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: نبايد تمامي مشکلات اقتصادي و کاستي‌ها را از جانب تحريم‌ها بدانيم بلکه برخي از بي‌تدبيري‌ها و کاستي‌ها در شکل گيري مشکلات اقتصادي نقش بارزي را ايفا مي‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، امروز (دوشنبه 17 مهرماه)‌ محمد پورابراهيمي نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گردهمايي اصناف و بازاريان تهران در رابطه با مسائل جاري روز گفت: امروز کشور در يک جنگ اقتصادي است اما خرد جمعي و چشم اندازهاي اقتصادي به کمک مردم و اصناف از اين جنگ به سلامت عبور خواهيم کرد.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: جمهوري اسلامي ايران مورد تهاجمات دشمنان خود قرار گرفته که اين تهاجمات از روزهاي اول انقلاب اسلامي بر عليه کشورمان شکل گرفته است؛ حتي در دوران جنگ تحميلي به شکلي واضح با اين تهاجمات روبرو بوده‌ايم،‌ اما امروز اين فشارها، تهديدها و تحريم‌ها به اوج خود رسيده و شرايط کشور را به شرايطي خاص مبدل ساخته است که طبق تاکيدات مقام معظم رهبري بايد همه مسئولين براي مرتفع سازي اين مشکلات تصميماتي خاص و جدي اتخاذ نمايند.

پورابراهيمي تصريح کرد: ما به علت فشارهاي اقتصادي مجبور شديم با يک طرح دو فوريتي در مجلس شوراي اسلامي از اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها جلوگيري به عمل آوريم که البته بخشي از اين جلوگيري مربوط به برخي عملکردهاي نامطلوب دولت نيز مي‌شود.

پورابراهيمي با اشاره به قدرت اقتصادي کشور خاطر نشان کرد: در بين کشورهاي عضو عدم تعهد جمهوري اسلامي ايران از نظر قدرت اقتصادي جايگاه چهارم را در اختيار دارد و همچنين در سطح دنيا نيز جايگاه نسبتا قابل قبولي را به خود اختصاص داده است و جمهوري اسلامي ايران همواره سعي دارد تا تهديدات دشمنان نظام را به يک فرصت سازنده مبدل نمايد.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين مطلب که کشور ما هم اکنون بزرگترين ذخاير معادن در سطح دنيا را در اختيار دارد، ادامه داد: متاسفانه با بعضي از بي‌تدبيري‌هاي داخلي ساليانه مبالغ قابل توجهي براي واردات فولاد به کشور هزينه مي‌شود.

پور ابراهيمي تاکيد کرد:‌ براي مقابله با مسائل اقتصادي بايد از مزيت‌هاي نسبي کشور استفاده کنيم که متاسفانه در اين زمينه کاستي‌هايي صورت گرفته و ما را از استفاده بهينه اين مزيت‌ها دور ساخته است، در حال حاضر بسياري از کشورهاي دنيا که از مزيت‌هاي نسبي برخوردار نيستند با مزيت سازي مشغول به پيشبرد اهداف خود هستند که کشور ما با توجه به استعدادهاي خود مي‌تواند هم مزيت ساز باشد و همچنين از مزيت‌هاي نسبي خود استفاده بهينه‌‌اي ببرد.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: ما مي‌توانيم به سمت چشم اندازهاي بزرگي حرکت کنيم و از ذخاير خود به بهترين شکل بهره‌مند شويم اما اين امر تحت شرايطي ميسر است که با بي تدبيري از سوي مسئولين مواجه نشود و همه مسئولين همگام و در کنار يکديگر براي پيشبرد اهداف و مرتفع سازي معضلات کشور حرکت کنند.

پورابراهيمي ادامه داد: نبايد تمامي مشکلات اقتصادي و کاستي‌ها را از جانب تحريم‌ها بدانيم بلکه برخي از بي‌تدبيري‌ها و کاستي‌ها در شکل گيري مشکلات اقتصادي نقش بارزي را ايفا مي‌کند به طوري که هزينه سرمايه هم اکنون در کشور ما طبق آمار حدودا بين 30 تا 35 درصد محاصبه شده است.

پور ابراهيمي با اشاره به نقش بانک مرکزي در بعضي از مشکلات اقتصادي تصريح کرد: برخي از سياست‌هاي ناصحيح بانک مرکزي باعث شده دلار و ارز که وسيله‌اي براي پرداخت است به عنوان سرمايه در دستان مردم کشور در حال ذخيره‌سازي قرار گرفته است.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در پايان خاطر نشان کرد: ما اين اطمينان را مي‌دهيم که به فضل خداوند و در پرتو مقاومت و ايستادگي و پيروي از عوامل رهبري و همدلي ملت ايران در اين جهاد اقتصادي به مقابله با مشکلات و تهديدها بپردازيم و همه مشکلات، تهديدات و تحريم‌ها را به يک فرصت سازنده براي جمهوري اسلامي ايران مبدل سازيم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار