در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته، فرآيند آزادي گروگان‌هاي ايراني در ليبي بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته، ظاهر رستمي دبيركل جمعيت هلال احمر، حسين اكبري سفير جمهوري اسلامي ايران در ليبي و محمد عباسي مديركل حوزه رياست جمعيت هلال احمر به بررسي فرآيند آزادسازي گروگان‌هاي ايراني در ليبي پرداختند.

در ابتدا محمد عباسي در پاسخ  به پرسش اول مجري برنامه گفت: پس از جلسه با رئيس جمعيت هلال احمر ليبي در بنغازي و ارائه پيش نويس همكاري در زمينه ارسال كمك‌هاي دارويي با آنها به توافق رسيديم؛ سپس براي استراحت به هتل رفتيم تا فرداي آن روز با مسئولين طرابلس ديدار داشته باشيم، اما متأسفانه در راه گروهي ماشين ما را متوقف و تيم هشت نفره ما را به نقطه نامعلومي منتقل كردند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا آنها مي‌دانستند كه شما از جمعيت هلال احمر هستيد، افزود: زماني كه در بطن واقعه قرار گرفتيم سعي داشتيم به آنها بگوييم كه اشتباه گرفته‌اند اما آنها پاسخ دادند كه مطلع هستند كه ما از اعضاي هلال احمر هستيم و گفتند ايراني بودن ما براي آنها مهم است، اما متأسفانه در شرايط آنها منطق حاكم نبود.

مديركل حوزه رياست جمعيت هلال احمر كه خود نيز از گروگان‌هاي آزاد شده بود در پاسخ به پرسش مجري برنامه كه آنها از شما چه مي‌خواستند، گفت: بين گروگانگيري و اسارت، تفاوت بسياري وجود دارد.

عباسي با بيان اينكه 26 روز در بايكوت خبري بودند خاطرنشان ساخت: آنها به ما مي‌گفتند كه كاري با ما ندارند ولي از دولت جمهوري اسلامي ايران خواسته‌هايي داشتند.

وي گفت: ما خواسته‌هاي آنها را نمي‌دانستيم اما اگر مطلع بوديم، مي‌توانست برايمان اميدبخش باشد.

عباسي در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آنها از شما چگونه طي 69 روز گذشته نگهداري كردند، اظهار داشت: 25 روز اول در بازداشتگاه رسمي ليبي بوديم اما پس از تعاملاتي که در مذاكراتشان صورت گرفت چهار بار جابه‌جا شديم و از يك مكان به مكان ديگر انتقال مي‌يافتيم.

وي با بيان اينكه هر كدام از جابه‌جايي‌ها براي ما سخت بود و حكم روز اول بازداشت را داشت افزود: ما براي شهادت آماده بوديم بطوري كه بارها همراه هم شهادتين را خوانده بوديم.

مديركل حوزه رياست جمعيت هلال احمر با بيان اينکه ما بعنوان سربازان نظام براي خدمت‌رساني وارد عمل شده‌ايم، در خصوص چگونگي برقراري ارتباط با گروگانگيران يادآور شد: يكي از بچه‌ها به زبان عربي آشنا بود به گونه‌اي كه براي انتقال ارتباطات و اطلاعات براي ما از اهميت بسياري برخوردار بود.

عباسي تصريح کرد: ما هيچ وسيله‌اي براي اطلاع‌رساني نداشتيم، بنابراين در اين 69 روز فقط چهار روز اطلاعات را دريافت مي‌كرديم.

در ادامه اين برنامه ظاهر رستمي دبير جمعيت هلال احمر در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه گفت: ما ساعت يك بعد از ظهر همان روز از طرف سفير ايران در ليبي در جريان موضوع قرار گرفتيم.

دبيركل جمعيت هلال احمر در پاسخ به اين پرسش كه آيا پيش از سفر اكيپ هفت نفره به ليبي از قبل با ليبي همكاري داشتيم يا خير تأکيد کرد: جمعيت هلال احمر براساس منشور خود براي اقدامات بشردوستانه در همه عرصه‌ها مي‌تواند حضور داشته باشد.

وي با اشاره به حضور فعال و داوطلبانه در كشورهاي انقلابي همچون تونس، ليبي و يمن براي خدمت گذاري خاطرنشان ساخت: نزديك به 200 تن ارزاق و وسايل بهداشتي و پزشكي و 40 تن دارو و چهار محموله در آن زمان ارسال كرديم به گونه‌اي كه 150 نفر افرادي را كه در انقلاب ليبي دچار حادثه شده بودند، به ايران منتقل كرديم.

دبيركل جمعيت هلال احمر با بيان اينكه اعزام اين اكيپ از جمعيت هلال‌احمر به ليبي اولين اقدام جمهوري اسلامي ايران نبود، افزود: اعزام اعضاي اين تيم بنا به درخواست جمعيت هلال احمر ليبي براي ايجاد داروخانه و مراكز درماني بود.

وي ادامه داد: در خارج از كشور كار امداد و نجات و همچنين ايجاد مراكز درماني بنا به درخواست خود آن كشور صورت مي‌گيرد.

رستمي هفت گروگان آزاد شده هلال احمر ايران را جزء نيروهاي ارزشي و از اركان هلال احمر دانست و گفت: اين هفت نفر در طول دفاع مقدس نقش بسزايي داشتند، بطوري كه بايد گفت دو نفر از آنان فرزند شهيد هستند.

دبيركل جمعيت هلال احمر با اشاره به اينكه تلاش‌هاي بسياري براي آزادسازي اين هفت نفر صورت گرفته است، افزود: براساس اصول هفت گانه جمعيت هلال احمر، آزادي گروگان‌هاي ايراني در ليبي هديه‌اي براي مردم و جمعيت هلال احمر به شمار مي‌آيد.

رستمي با اشاره به سعه صدر خانواده‌هاي اين افراد در روند گروگانگيري گفت: صبر خانواده‌هاي آنها ريشه مذهبي، معنوي و استقامتي دارد.

وي در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه مبني براينكه شما در مدت كاري خود با گروگانگيري مواجه نبوديد و لذا چگونه با اين موضوع برخورد كرديد، افزود: تا به حال جمعيت هلال احمر گروگانگيري نشده بود، لذا اين قضيه تجربه جديدي براي ما به حساب مي‌آمد، به طوري كه ما در تصادفات، زلزله و سيل مي‌دانيم چگونه بايد كار كنيم اما در اين رابطه مستنداتي براي مواجهه با گروگانگيري نداشتيم.

وي با اشاره به ايجاد كميته‌اي براي مديريت اين موضوع اظهار داشت: از صدا و سيما، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات و شوراي امنيت براي حل موضوع و آزادي آنها دعوت به عمل آمد و بلافاصله راهكارهاي مناسبي ارائه شد.

رستمي ادامه داد: در بعد شناخت جغرافيايي وزارت اطلاعات، در بعد عرصه‌هاي بين المللي و نداي مظلوميت جمعيت هلال احمر، در بعد رسانه‌اي صدا و سيما و در بعد ديپلماسي وزارت امور خارجه راهكارهاي مناسبي ارائه دادند.

دبيركل جمعيت هلال احمر ضمن قدرداني از تلاش شبانه روزي سربازان گمنام امام زمان(عج) از وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، صداوسيما و جمعيت هلال احمر تشكر كرد.

*جمعيت هلال احمر قطب توانمندي امدادي در منطقه است

وي با بيان اينكه جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران به قطب توانمندي امدادي درمنطقه تبديل شده است، گفت: به جرأت مي‌توان گفت كه جمعيت هلال احمر ايران امروزه حرف اول را در اقدامات بشر دوستانه مي‌زند.

رستمي با بيان اينكه اين جمعيت برگ‌هاي زريني را در خارج از كشور بوجود آورده اظهار داشت: هانري دونال در 150سال قبل منشور پيامبر را بوجود آورده و براساس اين اصول مقدس، جمهوري اسلامي ايران هيچ فاصله‌اي با جمعيت هلال احمر و صليب سرخ نخواهد داشت.

وي با اشاره به عضويت 2 ميليون نفر در جمعيت هلال‌احمر گفت: اعضاي جمعيت هلال احمر در هر نقطه از كره جغرافيا مي‌توانند به صورت آموزش ديده دست به اقدامات بشردوستانه بزنند.

رستمي با اشاره به اينكه جمعيت هلال احمر با اصول بي‌طرفي و بي‌غرضي رفتار مي‌كند، گفت: جمعيت هلال احمر 506 شهيد را تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

همچنين حسين اكبري سفير جمهوري اسلامي ايران در ليبي در ادامه اين برنامه و در پاسخ به پرسش مجري برنامه مبني براينكه آيا احتمال چنين حادثه‌اي را در جمعيت هلال احمر مي‌داديد، گفت: فضاي ليبي بعد از انقلاب فضاي خاصي است.

وي با اشاره به اينكه فضاي ليبي فضايي امن براي هيئت‌هاي رسمي بود، افزود: قدرت‌هاي جزيره‌اي در همه جاي ليبي حاكم هستند.
اكبري با بيان اينكه جمعيت هلال احمر ليبي بيانيه‌هايي در خصوص آزادسازي گروگان‌ها صادر كرده خاطرنشان ساخت: مسئولين اين كشور اظهار ناراحتي و نگراني مي‌كردند و مي‌گفتند كه اين اقدام برخلاف عرف عربي- اسلامي است.

سفير ايران در ليبي خاطرنشان ساخت: ما از ابتدا به صورت حساب شده با قضيه برخورد كرديم.

اكبري در پاسخ به پرسش مجري برنامه كه آيا اين قضيه بر روي روابط ايران با ليبي تأثير گذاشت يا خير اظهار كرد: همه مسئولين ليبي در خصوص اين قضيه احساس شرمندگي و با آغوش باز با ما برخورد مي‌كردند، بنابراين آنها حضور فعال خود را براي پيگيري قضيه نشان دادند.

وي با بيان اينكه اين گروگانگيري ملي بود، به ارتباط گسترده سفارت ايران با رسانه‌ها اشاره و تصريح کرد: رسانه‌ها اين قضيه را به خوبي مورد پوشش قرار دادند.

سفير ايران در ليبي با اشاره به راهپيمايي مردم در بنغازي در دفاع از جمعيت هلال احمر ايران گفت: بيانيه‌هاي متعددي در رابطه با اين حادثه صادر شده است.

*روابط دوجانبه ايران با ليبي تقويت شد

وي با اشاره به اينكه روابط دوجانبه ايران با ليبي با توجه به وضع موجود حكومت ليبي بيشتر تقويت شده است، خاطرنشان کرد: خود مسئولان ليبي از جمعيت هلال احمر ايران براي همكاري دعوت كرده بودند.

انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: هلال احمر ، لیبی ، گروگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار