در خصوص علت نامگذاری این غار به نام قوری قلعه دیدگاه های مختلفی وجود دارد و بر اساس یکی از این دیدگاه ها در گذشته های دور در اطراف روستایی به همین نام، قلعه هاي مختلفي وجود داشته که يكي از اين قلعه ها شبيه قوري بوده و به همين دليل نام اين روستا و اين غار به نام قوري قلعه نامگذاري شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

در روايتي ديگر، اينكه چرا روستا و غار را به این نام شناخته اند دلیل دیگری دارد که به دوره ساسانيان باز مي گردد واینکه در آن دوره دژي بزرگ و مستحكم بنا شده كه هم اكنون نيز آثاري از آن بر جاي مانده است واين دژ به جهت بزرگي بعدها از سوي كردزبانان آن منطقه به "گورا قلا" ناميده شده است.

کلمه" گورا "در زبان كردي به معناي بزرگي و"قلا" به معناي قلعه يا دژ مي باشد ودر اثر گذشت زمان اين نام به تدريج تغيير كرده و به نام هاي "گوري قلاو" و در آخر به "قوري قلعه" معروف شده است.

بعدها پس از ساختن آبادي در كنار دژ همان نام يعني قوري قلعه به روستا اطلاق شد، از طرفي چون نزديكترين محل سكونت به غار نیز همين ده است؛ بنابر اين اسم غار را نيز "قوري قلعه" گذاشته اند.

جاذبه های منحصر به فرد غار قوری قلعه

غار قوری قلعه دارای چند تالار و مسیر بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد که از جمله آن ها می توان به تالار مریم و تالار کوهان شتر، مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس اشاره کرد.

بازدید عمومی از فاز اول این غار منحصر به فرد ایران زمین که در تابستان ١٣٧٨راه اندازی شده است شامل دو تالار به نام های مریم و كوهان شتر می باشدو در طول مسیر قندیل هایی را به اشکال مختلف از جمله نیم رخ شتر، كوهان شتر، كاخ سفید امریكا، مار، طوطی، كركس، قلب، مشابه تصویر حضرت مریم، شیر سنگی، بابانوئل، برج پیزا، اسیه زن فرعون، (ابوالهول)، مجسمه فردوسی، كشتی و اشكال دیگری كه مشابه آن در این قسمت یافت می شود، دیده می شوند.

سالهاست که از فاز دومی سخن به میان می آید که شامل سه تالار به نامهای نماز، بلور وعروس یا بتهوون (بزرگترین موسیقی دان جهان) می باشد که قندیل های آن از جنس کریستال است و آدم را به شگفتی وا می دارد، اما هنوز که هنوز است این فاز به بهره برداری نرسیده و تنها هر ازگاهی مسئولین و غار نوردان و ... سری به داخل آن می زنند و پس از بازگشت با شور و هیجان زاید الوصفی از زیبایی های این غار شگفت انگیز ایران زمین سخن می گویند و همین!

سید محمد امین حسینی مدیر منطقه نمونه گردشگری غار قوری قلعه، متراژ طولی فاز اول غار قوری قلعه را 450 متر عنوان و اذعان داشت: پس از عبور از تالارهای مریم و کوهان شتر به دهانه ورودی تونل برزخ می رسیم.

وی با اشاره به اینکه پیمایش غار از دهانه ورودی تونل برزخ تا عمق دو هزار متری حدود 10 ساعت به طول می انجامد، اذعان داشت: مسیرهای آن به حدی نفس گیر و سخت است که جسم قوی می خواهد و اندام ورزیده.

حسینی با تاکید بر اینکه اکسیژن کافی در تمام قسمت های غار وجود دارد، گفت: ذخایر آب باران و آب انبارهای کوه شاهو مقدار زیادی اکسیژن تولید می کنند که تامین کننده اکسیژن غار است، به طوریکه بازدیدکنندگان را از هر گونه کپسول اکسیژن بی نیاز می کند.

وی حوضچه های تالار بلور را منحصر به فرد و زیبا قلمداد کرد و تصریح کرد: عمق تعدادی از این حوضچه ها به سه تا چهار متر می رسد و در کناره های آنها قندیل هایی به چشم می خورد که شبیه خوشه انگور، گل کلم و ... هستند که بسیار جذاب و شکیل می باشند.

حسینی از برخی از قندیل های قارچ گونه تالار بلور یاد کرد و گفت: این قندیل ها به حدی زیبا هستند که به جرات می توان گفت بی نظیرترین صحنه ای است که در دنیا می توان به نظاره نشست.

وی ادامه داد: همچنین در تالار بلور قندیل هایی از سقف آویزان هستندکه قطر آنها به اندازه میله خودکار است و طولشان به یک تا یک و نیم و گاهی حتی دو متر نیز می رسد و از بالا آویزان شده اند و از کنار که از آنها عکس می اندازی گویی از باران درحال بارش عکس گرفته ای.

حسینی گفت: از دهانه ورودی تالار بلور هرچه به چشم می خورد بلور است و دریغ از خاک یا هر چیز دیگریجز بلورهای کریستالی تا آنجا که دلت نمی آید با کفش بر روی آنها پا بگذاری.

وی با تاکید براینکه تمام سقف، کف و بدنه تالار بلور و عروس از جنس کریستال است، تصریح کرد: آب حوضچه های تالار بلور بسیار گواراست.

حسینی سپس گفت: هوای داخل غار ایزوله است و گویی تونل برزخ مثل فیلتری عمل می کند که هوای محیط را با فاز اول غار و هوای بیرون متمایز می کند.

وی ادامه داد: شاید هیچ گونه باکتری در هوای غار وجود ندارد که مواد داخل آن فاسد نمی شود و مصداق این سخن هسته های خرمایی است که در کاوش های قبلی بجا مانده و بی هیچ تغییری باقی مانده اند.

حسینی گفت: در مسیر تالار عروس به بعد تا انتها چهار آبشار زیبا و قشنگ با ارتفاع های چهار، شش، هشت و دوازده متری دیده می شوند و آبی دارند گوارا و خوردنی./س


برچسب ها: کرمانشاه ، غار ، اسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.