منابع اسراییلی می گویند دولت آمریکا از اقدام خودسرانه بنیامین نتانیاهو در تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران، در حالی که آمریکا مخالف این اقدام است، به شدت عصبانی است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، منابع اسراییلی می گویند دولت آمریکا از اقدام خودسرانه بنیامین نتانیاهو در تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران، در حالی که امریکا مخالف این اقدام است، به شدت عصبانی است.

پایگاه اینترنتی دبکا فایل که به سرویس اطلاعات نظامی اسراییل نزدیک است، روز 9 مهر (30 سپتامبر) در گزارشی تاکید کرد هیلاری کلینتون این عصبانیت را در دیداری خصوصی به نتانیاهو ابلاغ کرده است.
 
دبکا فایل نوشت: «کلينتون اين موضوع صراحتا به نتانياهو گوشزد کرده است که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به نخست وزير اسرائيل اجازه نخواهد داد در زمينه سياست هاي آمريکا درباره ايران نظر دهد و بدون توجه به هشدارها نتانياهو مبني بر اينکه براي متوقف کردن ايران هسته اي خيلي دير شده است، به ادامه حل ديپلماتيک موضوع هسته اي ايران متعهد خواهد بود».
 
به نوشته دبکا فایل، کلينتون اعلام کرده است که قدرت هاي جهاني تصميم دارند مسير ديگري را در مذاکرات هسته اي با ايران پي گيري کنند، اگر چه بعد از شکست ديپلماسي در ماه ژوئيه، انتظار اصلاح پيشنهادات را از سوي ايران داشتند.
 
این پایگاه اینترنتی همچنین ادعا کرده است: «تيم ويژه اي که به دستور باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي بررسي اين مسئله تشکيل شده است در حال تکميل گزارش جديدي است که اقدام نهايي درباره ايران را مشخص خواهد کرد. اوباما پس از اينکه به اين نتيجه رسيد مذاکره با ايران فايده اي ندارد اين تيم را تشکيل داد. گري سيمور مشاور ارشد رئيس جمهور آمريکا در زمينه منع گسترش هسته اي رياست اين تيم ويژه را به عهده دارد».
 
دبکا فایل همچنین تاکید می کند: «براساس ديدگاه ديگري که در جامعه اطلاعاتي واشنگتن جريان دارد، اسرائيل نهايتا با ارائه اطلاعات جديد از سوي دولت باراک اوباما متقاعد شده است حمله نظامي به ايران را به تعويق بياندازد. اطلاعات جديد دولت اوباما نشان داد ارزيابي اسرائيل درباره زمان قرار گرفتن تاسيسات هسته اي ايران در «مصونيت کامل» بسيار بدبينانه است و اين جدول زماني تا بهار سال 2013 تمديد شده است».
 
در عین حال، یک دیدگاه دیگر این است که امریکا اعتقاد دارد نتانیاهو همچنان می خواهد امریکا را به ترسیم یک خط قرمز علنی در مقابل ایران وادار کند و پس از شکست طراحی های قبلی خود برای دستیابی به این هدف، دریافته است که شاید بهترین راه اقدام یک جانبه اسراییل به ترسیم خط قرمز باشد.
 
از دید نتانیاهو این اقدام با نزدیک شدن به بهار 2013 و قوت گرفتن احتمال درگیری ایران و اسراییل امریکا را نهایتا وادار به مداخله در این بازی خواهد کرد و امریکا خود مجبور می شود برای پیشگیری از درگیری خط قرمزی تعیین و اعلام کند.
 
علاوه براین، سناریوی دیگر از دید اسراییلی ها این است که یک خط قرمز پنهان از امریکا مطالبه کنند و فعلا روی علنی شدن خط قرمز تاکید نداشته باشند.
 
این دیدگاهی است که علاوه بر صهیونیست ها، افرادی مانند هنری کیسینجر هم از آن حمایت می کنند.
 
هنري كيسينجر، وزير خارجه اسبق آمريكا نيز روز پنجشنبه (13 مهر) در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اظهارات 'بنيامين نتانياهو' در نشست اخير مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك راجع به تعيين خط قرمز براي ايران گفته است كه «دو راه براي نگاه به خط قرمز وجود دارد. راه نخست اين است كه ما اين موضوع را براي عموم اعلام كنيم كه مي تواند از سوي اسرائيل يا هر كشور ديگري به عنوان توجيه اقدام به جنك به كار رود اما مانمي توانيم دست به اين كار بزنيم. آمريكا براي وارد شدن به جنگ بايدخودش تصميم بگيرد. بنابراين ما نياز داريم براي خودمان تعريف كنيم كه وقتي مي گوييم توانايي ساخت سلاح اتمي از سوي ايران از نظر ما غير قابل قبول است يعني چه»؟
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: پیش از این هم دنی ایالون، معاون وزیر خارجه امریکا گفته بود که تیمی از اسراییل به سرپرستی ایهود باراک وزیر دفاع و یاکوف آمیدرو در حال مذاکره با امریکایی ها درباره تعیین یک خط قرمز هستند ولی بر خلاف نتانیاهو اصراری به اعلام علنی آن ندارند.
 
کارشناسان در تهران می گویند صهیونیست ها امیدوارند بتوانند در محیط پنهان یک خط قرمز از امریکا دریافت کنند و بعد سر فرصت (مثلا رد آستانه انتخابات ایران) آن را آشکار نمایند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: هسته ای ، آمریکا ، اسراییل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار