مقاومت به شوری در ارقام و اکوتیپ‌های یونجه در جنوب کرمان در یک پروژه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که با استفاده از روش‌های کاشت شیاری و کپه ای، بیشترین میزان عملکرد حاصل می‌شود.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ یکی از مشکلات مهم منطقه جیرفت و کهنوج خشکسالی‌های مداوم است که سبب پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و شور شدن آب و خاک مورد استفاده در کشاورزی شده است. عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج و مجری این پروژه گفت: یونجه گیاهی است که در مرحله جوانه‌زنی و رشد گیاهچه‌ای به شوری حساس است و اگر بتوان با اتخاذ تدابیری گیاهچه را از این مرحله عبور داد، امکان کشت این محصول در اراضی شور فراهم می‌شود.

غلامرضا افشارمنش افزود: کشت یونجه، هم از لحاظ اصلاح اراضی و هم از لحاظ تولید علوفه دارای اهمیت است.

وی بیان داشت: از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که اثرات شوری را روی یونجه کاهش می‌دهد، انتخاب روش کاشت و رقم مقاوم به شوری است لذا به همین منظور برای دستیابی به مناسب‌ترین روش کاشت و رقم یونجه مقاوم به شوری، آزمایشی به مرحله اجرا رسید که در آن روش‌های کاشت و ارقام یونجه مورد بررسی قرار گرفتند.

افشارمنش تصریح کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که با استفاده از روش‌های کاشت شیاری و کپه‌ای، بیشترین میزان عملکرد حاصل می‌شود و همچنین ارقام بمی و بغدادی مناسب‌ترین ارقام برای کاشت در چنین شرایطی بودند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت اراضی شور در منطقه جنوب استان کرمان، یونجه می‌تواند به عنوان یک انتخاب مناسب برای کشت این اراضی مطرح باشد./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.