اكليل كوهي يا رزماري گياه پرخاصيتي است و براي كساني كه مبتلا به كم‌خوني هستند يا دوره نقاهت را مي‌گذرانند،ِ دم‌كرده آن توصيه شده است.رزماري در موارد رماتيسم، نقرس و سنگ كليه موثر است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  

رزماري يا اكليل‌كوهي بومي منطقه مديترانه و كشور اروگوئه است. گل‌هاي آن در رنگ‌هاي گوناگون سفيد، صورتي، بنفش يا آبي مي‌رويد. از برگ‌هاي تازه و خرد شده رزماري به دليل وجود اسانس معطر و روغن فرار و همچنين تانن در سالاد و در تهيه خوراك‌هاي مرغ و ماهي استفاده مي‌شود. پودر برگ‌هاي خشك شده رزماري به تنهايي يا همراه با ساير ادويه‌جات به عنوان چاشني جهت خوش طعم كردن غذاها بخصوص سس سالاد به كار مي‌رود.

به گفته متخصصان تغذیه همچنين مصرف اين گياه براي كساني كه به سرفه، سياه سرفه، آسم و تپش قلب گرفتار هستند يا حالت عصبي، اضطراب و بي‌خوابي دارند يا مبتلا به ميگرن از نوع عصبي هستند، توصيه شده است.
رزماري التيام زخم‌هاي سوختگي را تسهيل كرده و ورم‌هاي دهان را به صورت محلول غرغره درمان مي‌كند.

مصرف رزماري براي جلوگيري‌ از ريزش مو:اكليل‌كوهي (رزماري) باعث گشادي رگ‌ها و تقويت گردش خون مي‌شود ، بنابراين براي جلوگيري از ريزش موها مفيد است.

‌اكليل‌كوهي بومي منطقه مديترانه و كشور اوروگوئه است. گل‌هاي آن در رنگ‌هاي گوناگون سفيد، صورتي، بنفش يا آبي مي‌رويند.از نظر خواص طبي و دارويي، اكليل‌كوهي اثر ضدعفوني‌كننده داشته و جريان خون را در اندام‌هاي شكمي افزايش مي‌دهد و در تحريك ميزان ترشح شيره‌هاي گوارشي و صفرا بسيار مفيد است.اين گياه شفابخش براي معالجه رماتيسم، فلج، سستي اعضا، تشنج، اختلالات عصبي و تنفسي و همچنين نارسايي كبد و كيسه صفرا مفيد و موثر است.

از نظر خواص طبي و دارويي، رزماري اثر ضدعفوني‌كننده و معرق داشته و جريان خون را در اندام‌هاي شكمي افزايش مي‌دهد و در تحريك ميزان ترشح شيره‌هاي گوارشي و صفرا بسيار مفيد است. اين گياه شفابخش براي معالجه رماتيسم، فلج، سستي اعضا، تشنج، اختلالات عصبي و تنفسي و همچنين نارسايي كبد و كيسه صفرا مفيد و موثر است./س

برچسب ها: خواص ، شگفت انگیز ، رزماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.