پزشک اپيدميولوژيک مرکز بهداشت نيشابور گفت: تشخيص، پيگيري و درمان بيماران مبتلا به سل رايگان است.

خيري در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران نیشابور، افزود: آمار سل در شهرستان نيشابور در سال 90 و91 نسبت به سال 89 کاهش پيدا کرده است.

وي اظهار کرد: تعداد بيماران مبتلا به سل در حاشيه شهرستان به‌خاطر وضعيت بد اقتصادي و سکونت، نسبت به ساير نقاط بيشتر است.

پزشک اپيدميولوژيک مرکز بهداشت نيشابور در پاسخ به بودجه اختصاص داده شده به اين بيماري تصریح کرد: بودجه مورد نظر با توجه به آمار ارسالی ما براي وزارت‌خانه و جمعيت بيماران دانشکده مشخص و براي انواع بيماري‌هاي سل و سالک استفاده می‌شود.

خیری ادامه داد: بالاترين ميزان سل در کشور مربوط به استان‌هاي سيستان و بلوچستان و گلستان است و آمار جمعيت سل در نيشابور از ميانگين کشوري کمتر است.

وی در رابطه با منشأ و علائم بيماري سل گفت: سل يک بيماري عفوني واگيردار است که در اثر ميکروبي ميله‌اي‌شکل به‌نام«باسيل سل» ايجاد و به‌دليل نياز به اکسيژن در 80% موارد ريه‌ها را مورد هدف قرار مي دهد.

پزشک اپيدميولوژيک مرکز بهداشت نيشابور به علائم بيماري اشاره کرد و تصریح کرد: سرفه مداوم، تب، کاهش وزن، تعریق شبانه و بي‌اشتهايي از این جمله است.

خیری اضافه کرد: راه اصلي انتقال ميکروب سل از طريق هوا و تنفس است، همچنین توسط حشرات، خون، ظروف غذاخوري، لباس و ملحفه منتقل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما درصدد کاهش فاصله تشخیص تا شروع درمان هستیم به‌همين دليل از مرجع سلامت خواستيم، بعد از تشخيص فرد به این بیماری او را به ما معرفی، تا اقدامات مورد نیاز انجام شود و حداکثر زمان تشخيص تا آغاز درمان يک روز است.

پزشک اپيدميولوژيک مرکز بهداشت نيشابور یادآور شد: درمان سل شش ماهه و در دو ماه اول سعی می‌شود درمان با شکست مواجه نشود، برای اطمینان از مصرف دارو يک کاردان، کارشناس يا بهورز را ناظر بر خوردن دارو‌ها توسط بیمار قرار مي‌دهيم.

خیری ادامه داد: اگر شکست درمان پيش بيايد، داروهاي خط اول و خط دوم به مريض کمک نمی‌کند و باید دارو‌ها از خارج کشور وارد شود که مشکلات خاص خودش را دارد.

برچسب ها: بیماری ، سل ، نیشابور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.