مسوول بخش تحقیقات گیاه پزشكی ایستگاه تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد گفت: استفاده از دو گیاه دارویی مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری های گیاهی در مزارع و باغات را كاهش داده است.

دكتر 'عباس صلاحی اردكانی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج'افزود: این دو گونه گیاه دارویی شامل ' بومادران ' و 'زیتون تلخ ' از سوی محققان این مركز شناسایی و معرفی شدند.
به گفته وی، هم اكنون با كاربری موثر از سوی كشاورزان برای مبارزه لا آفات مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینكه كاهش مبارزه شیمایی با هدف تولید محصول سالم ،حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط طبیعی از مهمترین اهداف كارهای تحقیقاتی این مركز است ،تصریح كرد:گیاه بومادران و زیتون تلخ به صورت پودر و محلول در منابع آب برای آفت زدایی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی از در دست اجرا بودن 10 طرح تحقیقاتی در بخش گیاه پزشكی این استان خبر داد و افزود: شناسایی روشهای غیرشیمایی ، كنترل عوامل خسارت زا گیاهی و استفاده از گیاهان دارویی برای مبارزه با آفات و بیمارهای مزارع و باغات، یافتن روشهای بیولوژی و كاهش استفاده از سموم شیمیایی مضر و در نتیجه كمك به حفظ سلامت محیط طبیعی خواهد شد.
وی گفت: استفاده از گیاهان داوریی به جای سم در باغات و مزارع روند استفاد ه از سموم شیمیایی را ا زسوی كشاورزان كاهش داده است. 
صلاحی تصریح كرد: برای استفاده بهینه از گونه های گیاهی دارویی برای مبارزه غیرشیمایی با آفات مزارع نحوه ی كاربرد دوگیاه دارویی معرفی شده برای كشاورزان اطلاع رسانی شده است.
وی به وجود تنوع آفات گیاهی و درختی اشاره كرد وافزود: آفات جوانه خوار وبرگ بلوط، كرم سیب ، سفیدك های پودری وكركی ، سرطان طوقه انگور، سیاهگ و زنگ مزارع گندم وجو بیمارهای باكتریایی و صمغ زدگی میوه های هسته دار وبلاست برنج از جمله آفات محصولات گیاهی، مزارع و درختان مثمر وغیرمثمر است .
به گفته كارشناسان سالانه استفاده ازسموم شیمیایی برای مبارزه با افات وبیمارهای به عنوان یك مشكل زیست محیطی قلمداد می شود و ازاین رودستیابی به راهكاری نوین برای كاهش استفاده از سموم بیش از پیش مورد توجه كارشناسان قراررگرفته است.
به مخاطره انداختن سلامت محیط طبیعی ،نابودی برخی حشرات وگونه های جانوری طبیعت از جمله زیان های سموم و آفت كش های شیمیایی است و دوستداران محیط زیست برلزوم اعمال روشهای بیولوژی و مبارزهای غیرشیمایی با آفات وبیماری های مزارع و باغات تاكید دارند.
استان كهگیلویه وبویراحمد اگرچه یك درصد خاك كشور را دارد اما یكی از قطب های كشاورزی ، باغی و دامداری زاگرس محسوب می شود و در زمینه طرحهای تحقیقاتی بخش كشاورزی ومنابع طبیعی محققان آن به توفیقات ارزشمندی دست یافته اند.
121طرح تحقیقاتی امسال در مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی این استان با حدود دو میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد. /ب
برچسب ها: گونه ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.